Studenţii preiau puterea în universităţi
0Tinerii vor evalua activitatea profesorilor şi vor avea o pondere de 25% în Senatul facultăţii. Studenţii vor avea un rol mult mai important în facultăţile viitorului, potrivit noului proiect de lege al educaţiei naţionale.
Proiectul de lege aflat acum în lucru la Ministerul Educaţiei aduce schimbări în privinţa organizării sistemului universitar şi a modului în care vor fi evaluaţi profesorii lor.
Mai citiţi şi:
VIDEO Studenţii cer Dosarul Mineriadei din 13-15 iunie
Unde cred tinerii că se termină Europa
Studenţii vor fi obligaţi să ia parte la evaluarea dascălilor lor, iar performanţele profesorilor vor fi evaluate periodic, la intervale de maximum trei ani. Tinerii vor putea influenţa mai mult deciziile senatelor universitare întrucât ponderea lor în forurile de conducere va creşte la 25%.
Profesorii iau deja note la ASE
Studenţii spun că participarea lor la evaluarea dascălilor nu face decât să îmbunătăţească procesul de predare. „E mult mai bine dacă acest lucru va fi prin lege. La ASE, noi participăm şi acum la evaluarea profesorilor şi le dăm calificative de la 5 la 1, în funcţie de care ei pot participa la concursul de grad didactic următor sau pot obţine mărire salarială", a spus Radu Petrariu, şeful studenţilor de la ASE.
Andrei Crăciun, membru al Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti crede şi el că ", dacă până acum rezultatele evaluărilor nu erau cunoscute de către nimeni, de acum lucrul acesta se va schimba. O consecinţă va fi că profesorii îşi vor adapta metodele de predare în concordanţă cu necesităţile", a spus Crăciun.
La nivel naţional va fi creat Registrul Matricol Unic, în care se vor înregistra toţi studenţii din România, indiferent că studiază la instituţii private sau de stat. Registrul va funcţiona ca o bază de date, în care orice student va fi găsit după un cod matricol individual.Datele privind studenţii vor fi protejate de lege, iar falsificarea acestora va fi sancţionată.
Credit pentru studii
O altă noutate adusă de viitoarea iniţiativă legislativă este că studenţii se vor putea împrumuta pentru a-şi finanţa studiile, într-un sistem asemănător celui bancar, dar garantat de stat. Împrumutul va fi returnat după ce studentul se va angaja. Dobânda pe care o va plăti va fi diferenţiată în funcţie de mărimea veniturilor salariale ale absolventului. Studenţii care provin din mediul rural sau cei care aparţin unor grupuri dezavantajate vor avea o dobândă mai mică. Dacă după ce termină facultatea absolvenţii vor profesa la ţară minimum cinci ani, atunci ei vor plăti numai 25% din împrumut.
Instituţiile de învăţământ superior vor organiza patru tipuri de masterate: în matematică, ştiinţele naturii şi cele sociale, în inginerie, în arte şi masterat profesional. Ultimul poate fi realizat în parteneriat cu firme, asociaţii profesionale sau instituţii publice. Legea schimbă regulile şi în privinţa profesorilor care vor preda la masterat. În proporţie de 30%, aceştia vor fi practicieni şi experţi în domeniul în care predau.
Legea educaţiei naţionale va fi discutată în Guvern peste două săptămâni, după care va fi pusă în dezbatere.