Vapoarele-gigant accentuează efectul de seră şi otrăvesc apele de coastă
0Marile nave contribuie cu un procent de 1,8% din emisiile totale de anhidridă carbonică. În ultimii ani, cota a crescut simţitor, ajungând să o concureze pe aceea a avioanelor care
Marile nave contribuie cu un procent de 1,8% din emisiile totale de anhidridă carbonică.
În ultimii ani, cota a crescut simţitor, ajungând să o concureze pe aceea a avioanelor care brăzdează cerul zilnic. Iar situaţia nu se va îmbunătăţi, susţine un raport de specialitate.
Zilnic, circa 90.000 de nave navighează pe mările şi oceanele Terrei.
Emisiile de gaz cu efect de seră al acestora au atins un nivel neaşteptat şi îngrijorător prin amploare, se arată într-un raport recent, realizat de "Intertanko", o asociaţie internaţională care îi reprezintă pe cei mai importanţi operatori de transport naval.
În ultimii şase ani, nivelul emisiilor a crescut mai mult decât în două decenii, susţine documentul. Un raport analog, realizat acum zece ani de International Maritime Organisation, arăta că nivelul emisiilor de anhidridă carbonică al navelor era similar, respectând raportul cantitate-număr de aparate cu cel al avioanelor. Iar creşterea neaşteptată a acestui nivel a fost pusă pe seama consumului mărit de carburanţi.
Într-adevăr, în ultimii ani, pe mări şi oceane navighează vapoare de mari dimensiuni, dar care pot atinge viteze mult crescute, necesare unui transport mai rapid al mărfurilor. Iar vitezele mari presupun un consum crescut de combustibil.
Navele poluează şi oraşele
Raportul "Intertanko" susţine că, în prezent, giganţii oceanelor contribuie cu un procent de 1,8% din emisiile globale de anhidridă carbonică şi că, dacă şantierele navale vor construi vapoare mai rapide în ritmul în care o fac acum, atunci consumul de combustibil va creşte cu 72% până în 2020.
Cercetările pe baza cărora a fost alcătuit documentul arată că marile nave se fac "vinovate" şi de o puternică poluare a oraşelor, cauzată de arderea unei cantităţi mai mari de motorină în timpul manevrelor de intrare într-un port.
Spre exemplu, circa 25% din smogul prezent în Los Angeles provine tocmai de la vapoarele care se apropie de oraş.
Dacă nu se va interveni în acest sens, ţinând cont că traficul naval este în continuă creştere, emisiile de gaz provenite de la giganţii oceanelor vor avea un impact deosebit asupra schimbărilor climatice, mai susţine documentul "Intertank". (Adina Şuteu)