Guvernul trece pe rosu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe toate soselele tarii, agentii de circulatie, care abia s-au obisnuit cu noua uniforma de vanzatori de loz in plic, sunt pusi acum sa faca exercitii. Nu este vorba despre curse de rezistenta,

Pe toate soselele tarii, agentii de circulatie, care abia s-au obisnuit cu noua uniforma de vanzatori de loz in plic, sunt pusi acum sa faca exercitii. Nu este vorba despre curse de rezistenta, sprinturi, flotari sau alte asemenea cazne recomandate pentru mentinerea in forma sau pentru silueta. Sunt exercitiile cu punctele de penalizare. Daca observa un caz de incalcare a regulilor de circulatie care se incadreaza intre cele 138 de situatii prevazute prin ordonanta de urgenta a fi sanctionate cu puncte de penalizare, agentul il trece la raboj pe sofer, atentionandu-l ca la 15 puncte acumulate i se suspenda carnetul. Agentul nu mai spune insa ca acorda punctele de penalizare doar asa, de exercitiu, intrucat sistemul de centralizare a datelor, excelent de altfel, nu prea este functional. Politia a cerut deja Guvernului sa amane povestea cu sanctionarea pe puncte pana isi instaleaza calculatoarele si pana se incheie in Parlament dezbaterea asupra Codului rutier. Daca amana ceea ce oricum nu se poate pune in practica, Executivul ar recunoaste insa ca s-a ostenit degeaba sa legifereze intr-un domeniu atat de sensibil, cu impact direct asupra populatiei. Injuraturile soferilor, o categorie care se pricepe bine la asa ceva, reprezinta, in acest caz, reversul medaliei pentru maniera abuziva de a guverna prin ordonante, practica folosita din plin dupa 1990, preluata cu drag si de actuala echipa a premierului Nastase. Grabindu-se ca fata mare la maritat, Guvernul s-a repezit sa reglementeze de unul singur legislatia in domeniul rutier. Camera Deputatilor a modificat ordonanta substantial, numai in ceea ce priveste cazurile pasibile de sanctionare cu puncte de penalizare, acestea au fost reduse de la 138, cate erau in ordonanta, la 30. Si mai urmeaza dezbaterea din Senat. Daca ar fi venit cu un proiect de lege care sa fie dezbatut in mod normal, guvernantii ar fi scapat si de dureri de cap, si de injuraturile soferilor. Guvernarea prin ordonante de urgenta este, intr-adevar, seducatoare. Primul mare avantaj, rapiditatea. Ai semnat, ai publicat in Monitorul Oficial, ai trimis la Parlament, a intrat in vigoare. Al doilea, discretia. Sedintele de guvern nu sunt publice, ca dezbaterile parlamentare. Interesele prietenilor si ale clientelei politice se strecoara usurel in cate o ordonanta. Pana ajunge in dezbaterea publica si incep intrebarile, ca de ce era un caz de urgenta, de ce asa si nu altfel, ordonanta si-a facut de mult efectele. In plus, printr-o ordonanta poti modifica fara oprelisti orice lege sau alta ordonanta, dupa cum sunt interesele de moment. Guvernele cederiste au lasat mostenire actualului legislativ sute de ordonante pe care, din cauza frictiunilor din coalitie, nu le-au mai putut trece prin Parlament. Defrisarea lor de actuala guvernare a luat aproape un an. Au venit apoi propriile ordonante. In anii tranzitiei, legislatia in privatizare a fost modificata de 51 de ori. Legea de vanzare a IAS-urilor, votata in 2001, a suferit modificari si completari prin trei ordonante de urgenta. Exista legi importante, cum este Legea fondului funciar, care au fost modificate chiar si de 18 ori! Rata de schimbare este uluitoare. Nu conteaza ce apare prima, legea sau ordonanta. Ele vor fi modificate, uneori dupa numai cateva luni, de alte ordonante si legi. Parlamentul a ajuns sa discute, dupa ani de la emiterea lor, legi de aprobare a unor ordonante de modificare a unor legi, care, la randul lor, modifica alte ordonante. Daca ar suferi din aceasta cauza numai cei care trebuie sa fie la curent in permanenta cu schimbarile de legislatie si tot ar fi grav. Dar oameni care abia banuiesc ce este o ordonanta de urgenta afla, dintr-o data, ca mai au de platit nu se stie ce taxa, in urma unei ordonante, dupa care si aceasta este modificata, insa nu le mai da nimeni banii inapoi. Taxa radio-tv a afectat direct milioane de oameni si a amenintat sa blocheze platile in sistemul de livrare a curentului electric. O complicatie inutila, ce a transformat o taxa normala intr-un bir revoltator pentru cei care au fost pusi sa plateasca de mai multe ori sau pe nedrept. Euforia Executivului de a tine loc si de legislativ s-a dovedit ca produce efecte secundare daunatoare pe termen lung. In momentul in care se negociaza foarte precis pasii legislativi de integrare in UE, legislatia romaneasca sufera mutatii cu o frecventa incredibila. Iar nemultumirea populatiei, in cazul unor reglementari confuze sau abuzive, se intoarce direct asupra Guvernului ca autor al ordonantelor in cauza. Ca si guvernele anterioare, echipa Nastase isi asuma aceste riscuri colaterale. PSD fie considera ca are de unde pierde, fara sa se cunoasca, fie e de parere ca partidele din opozitie sunt asa de slabe incat le mai ofera din cand in cand cate o mana de ajutor, dandu-si singur cu stangul in dreptul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite