Fondurile europene pentru instruire atrag în România noi jucători de top

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asocierea specialiştilor în reţele va remodela piaţa autohtonă de training Cel mai mare furnizor de servicii de training din Austria s-a asociat cu două importante firme româneşti de

Asocierea specialiştilor în reţele va remodela piaţa autohtonă de training

Cel mai mare furnizor de servicii de training din Austria s-a asociat cu două importante firme româneşti de training cu scopul de a deveni, în doi ani, lider pe piaţa locală. Scopul acestui demers este acela de a pregăti şi integra într-o reţea specialişti din diverse companii.

Evenimentul marchează două tendinţe majore ce vor caracteriza piaţa de training: cursa pentru cele patru miliarde de euro, fonduri europene pentru dezvoltarea resurselor umane şi "industrializarea" activităţii de instruire.

WiFi Austria împreună cu Formenerg, cea mai mare firmă românească de training, cu venituri de trei milioane de euro în 2006 şi un profit de 300.000 de euro şi ECDL România, au înfiinţat Wifi România. Firma-mamă, Wifi Austria, are o tradiţie de absorbiţie de fonduri pentru training în toată Europa şi în toată lumea, după cum declara Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România la lansarea companiei româneşti. Totuşi, potrivit managerilor, strategia de dezvoltare a companiei nu se bazează pe aceste finanţări.

Obiectivul noii companii este ca în acest an să ajungă la 50 de traineri, care să lucreze în sistem "freelancing". Astfel, practicieni care au un job zilnic pot ţine ocazional cursuri pe baza "know-how"-ului reţelei şi a experienţei personale. Ei ar trebui să instruiască în acest an 10.000 de persoane. "Vom oferi o gamă foarte largă de cursuri pentru toate categoriile de angajaţi, de la mistrie şi până la management de top", a declarat Paul Angeli, directorul general pentru România al WiFi Austria, organizaţie ce cuprinde nouă institute federale şi o reţea naţională formată din 80 de centre de instruire. În Austria, la cursurile de formare profesională oferite de WiFi participă anual 290.000 de cursanţi la 25.000 de seminarii. Reţeua WiFi cuprinde 11.000 de traineri şi deţine o cotă de 20% din piaţa de formare profesională din Austria. Anul trecut, institutul a obţinut o cifră de afaceri de 130 milioane de euro. "În România mai este loc de creştere deoarece ponderea firmelor şi a angajaţilor care apelează la aceste servicii este foarte redus, comparativ cu media europeană", a afirmat Dragoş Florescu, director general al Formenerg.

700 de firme cu activităţi de training

Reţelele de training nu reprezintă un fenomen în România, ci sunt mai degrabă excepţii. În general, piaţa de training este caracterizată iniţiative antreprenoriale. Cele mai multe firme sunt de dimensiuni mici, construite în jurul unui trainer. Clementina Anghelache, fondatorul organizatorului de evenimente de resurse umane Public Share, a inventariat peste 700 de firme cu activităţi de training. Un alt segment important al pieţei este cel al firmelor care lucrează sub o licenţă străină recunoscută. Bruno Medicina, fondatorul companiei de training Leader Communications, aseamănă etapa în care intră trainingul acum cu cea prin care comerţul de cartier a fost înlocuit de reţelele de magazine.

Qualians a grupat 17 specialişti de top din diverse domenii şi se adresează unui public restrâns. Beneficiarii cursurilor deschise sunt middle şi top managerii din companiile multinaţionale, pe de o parte, şi antreprenorii de succes, pe de altă parte. "Numărul trainerilor şi al cursurilor este în continuă creştere. Comparativ, în sesiunea de toamnă 2005 susţineau cursuri nouă traineri. Această creştere este generată de solicitările de a acoperi tematici noi, uneori de nişă, pentru care îi căutăm pe cei mai potriviţi practicieni", spune Mihaela Pantiş, Managing Director Qualians. Cifra de afaceri în 2006 a fost de 500.000 lei, iar pentru 2007 este estimată o creştere cu 20-25%. "Suportul de curs este pregătit 100% de către traineri pentru ca sunt unii dintre cei mai buni practicieni din Romania din diverse domenii şi deci cei mai în măsură să facă acest lucru", spune Pantiş.

Achieve Global lucrează şi ea în sistem "freelancing", având în prezent 15 traineri independenţi, acreditaţi internaţional. Pe anumite teme, aceştia colaborează exclusiv cu Achieve, dar în acelaşi timp pot preda cursuri şi pe cont propriu.

Reţeaua asigură marketingul şi vânzarea

Ruxandra Stoian, director PricewaterhouseCoopers şi trainer Qualians crede că avantajele celor care activează într-o reţea de training ar fi legate de notorietatea acesteia în comparaţie cu "numele" său individual, faptul că activităţile de marketing şi vânzare propriu-zisă a cursurilor sunt realizate de altcineva şi că participarea într-o reţea îi poate da trainerului posibilitatea de a preda aceste cursuri ca o activitate ocazională, nu neapărat un "full-time" job. "Un potenţial dezavantaj ar fi legat tocmai de ceea ce este în acelaşi timp şi un avantaj, adică de identificarea numelui trainerului cu cel al reţelei, ceea ce i-ar crea dificultăţi atunci când ar dori să ofere cursuri pe cont propriu sau într-o altă structură", mai remarcă Stoian.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite