NASA a rezolvat misterul în privinţa rocii pentru care a fost dată în judecată. „Omuleţii verzi“ încă n-au lăsat semne

Roverul Opportunity a stârnit un val de controverse anul acesta. FOTO NASA

NASA a descoperit anul acesta o rocă bizară într-o fotografie realizată de roverul Opportunity. Timp de aproape o lună, specialiştii agenţiei n-au avut decât teorii. Ba, mai mult, cineva i-a şi dat în judecată pe motiv că nu cercetează mai mult. Acum, furnizează un răspuns.

Pe 26 decembrie 2013, roverul Opportunity realiza o fotografie într-o regiune a planetei Marte. A făcut aceeaşi fotografie pe 8 ianuarie 2014, iar anul acesta a identificat o rocă ciudată acolo unde în 2013 nu era nimic. Experţii NASA i-au spus „insula Ananas“ şi au avut câteva teorii cu privire la provenienţa ei, cum ar fi că a fost aruncată acolo de una dintre roţile roverului. Totuşi, se pare că nu e cazul.

CNET notează că materialul în cauză este, în fapt, o bucată dintr-o rocă mai mare peste care Opportunity a trecut în ianuarie. Cei de la NASA au descoperit asta cercetând pozele pe care roverul le-a realizat la începutul lunii ianuarie.  „Ne-am gândit că Marte aruncă cu lucruri în noi. [...] [Roca] era albă în exterior, iar în mijloc avea o mică pată roşu-închis. […] A apărut pur şi simplu, într-un loc în care nu existase mai înainte“, a declarat la vremea primei poze Steve Squyres, cel care conduce misiunea Mars Exploration.

NASA a examinat roca şi a descoperit niveluri ridicate de mangan şi sulf, la prima vedere elemente care ar fi ajuns în rocă datorită acţiunii apei. „(Totuşi) asta se poate să se fi întâmplat sub suprafaţa planetei relativ recent sau s-a întâmplat la o adâncime mai mare cu mult timp în urmă şi, mulţumită eroziunii, a ieşit la suprafaţă şi noi am putut-o identifica şi examina acum“, a afirmat Ray Arvidson, cercetător şef în echipa Opportunity. Mai jos este o fotografie în care se vede unde se regăsea roca înainte de poza care a ajuns celebră.

Roverul şi-a terminat acum „misiunea“ cu privire la roca misterioasă şi se pregăteşte de o deplasare spre Sud, unde va cerceta straturile de rocă de pe un deal. Opportunity este pe Marte încă din 2004. Misiunea era planificată pentru un minim de 90 de zile marţiene, dar a ajuns în prezent la 3.674 zile. Cea mai nouă misiune a NASA pentru Marte este Curiosity, cu roverul care a aterizat în 2012.

Cât despre datul agenţiei în judecată, Rhawn Joseph, autor al unor cărţi legate de subiecte precum viaţa extraterestră sau atentatele de pe 11 septembrie (ex: „Visele şi halucinaţiile: Ridicarea vălului de pe realităţile perceptuale multiple“) susţinea la finalul lunii ianuarie că roca era, de fapt, o creatură. El a intentat proces agenţiei spaţiale americane în speranţa că cercetătorii vor analiza mai îndeaproape bucata de piatră. Acum, NASA i-a oferit, indirect, răspunsul la teoria sa.

Află mai multe:

Misterioasa rocă întâlnită de NASA pe Marte: semn de la „omuleţii verzi“ sau doar o coincidenţă pentru Opportunity?

NASA, dată în judecată pentru că nu a analizat o rocă presupusă a fi, de fapt, extraterestru