Armata americană a confirmat ciocnirea unui meteor interstelar cu Pământul. Ce este acest obiect şi cum au aflat cercetătorii provenienţa sa

FOTO SHUTTERSTOCK

Oamenii de ştiinţă au descoperit primul meteor interstelar care a lovit Pământul, conform unui document publicat de Comandamentul Spaţial al Statelor Unite. Evenimentul a avut loc în 2014, a fost confirmat în 2019 şi declasificat abia acum. Un meteor interstelar este un obiect spaţial care provine din afara Sistemului Solar. Astfel de fenomene sunt evenimente foarte rare.

Obiectul în cauză este cunoscut sub numele ştiinţific  CNEOS 2014-01-08 şi a ars în atmosfera Terrei pe 8 ianuarie 2014, pe coasta de nord-est din Papua Noua Guinee.

În anul 2019, într-un studiu, Amir Siraj a identificat obiectul ca fiind un meteor interstelar, în timp ce era student la Universitatea Harvard. Împreună cu Abraham Loeb, profesor de ştiinţă la Univeristatea Harvard, Siraj cerceta „Oumuamua”, descoperit în anul 2017, primul obiect interstelar cunoscut din sistemul nostru solar.

Amir Siraj a hotărât să parcurgă baza de date a Centrului NASA pentru a studia obiectele care se află în apropierea Pământului cu scopul de a găsi alte obiecte interstelare. Cercetarea sa în baza de date a Centrului NASA a dat roade, iar la câteva zile, acesta a descoperit un meteor interstelar, conform CNN

Viteza cu care se deplasa meteoritul i-a atras atenţia lui Siraj

Obiectul se deplasa cu viteza de 45 de kilometri pe secundă în raport cu Pământul, care se deplasează cu circa 30 de kilometri pe secundă, în jurul Soarelui. Fiindcă oamenii de ştiinţă au măsurat viteza rapidă cu care se deplasa meteoritul, aflându-se pe o planetă în mişcare, concluzia acestora a fost că meteoritul nu se deplasa cu 45km/s.

Viteza heliocentrică reprezintă viteza meteoritului în raport cu Soarele. Viteza se calculează în funcţie de unghiul la care un meteorit loveşte Pământul.  Planeta se deplasează în jurul Soarelui, astfel că meteoritul ar fi putut lovi Pământul frontal, în direcţia opusă celei în care se deplasează planeta, sau din spate, în aceeaşi linie în care se deplasează Pământul.

Fiindcă meteoritul a lovit Pământul din spate, calculele lui Siraj au demonstrat că meteoritul se deplasa cu 60 de kilometri pe secundă în raport cu Soarele.

Ulterior, acesta a trasat traiectoria meteoritului şi a aflat că obiectul se afla pe o orbită liberă, concluzionând că meteoritul a venit din afara sistemului solar.

„Probabil că a fost produs de o altă stea, a fost dată afară din sistemul planetar al acelei stele şi doar aşa s-a întâmplat să ajungă în sistemul nostru solar şi să se ciocnească cu Pământul", a afirmat Siraj.

Siraj şi Loeb au întâmpinat dificultăţi

Loeb şi Siraj nu au putut să-şi publice descoperirile, fiindcă datele lor provin din baza de date a CNEOS a NASA.

După mai mulţi ani, cei doi au primit confirmarea oficială că a fost vorba despre un meteorit interstelar, de la comandantul adjunct al Comandamentului spaţial al SUA, John Shaw.

„Dr. Joel Mozer, omul de ştiinţă, şef al Comandamentului operaţiunilor spaţiale, componenta serviciului Forţelor spaţiale ale statelor Unite ale Americii, a revizuit analiza datelor suplimentare disponibile Departamentului Apărării legate de această constatare. Dr. Mozer a confirmat că estimarea vitezei raportată NASA este suficient de precisă pentru a indica o traiectorie interstelară", a notat Shaw în scrisoare.

Siraj a fost uimit că au avut dreptate în privinţa meteoritului interstelar: „M-am gândit că nu vom afla niciodată adevărata natură a acestui meteorit, că a fost blocat undeva în guvern după numeroasele noastre încercări, şi astfel, de fapt, văzând scrisoarea de la Departamentul Apărării cu ochii mei a fost un moment cu adevărat incredibil", a comunicat Siraj.