Inteligenţa artificială este o parte cheie a acestei revizuiri, deoarece conservarea energiei - pentru a aborda atât problemele legate de costuri, cât şi cele de mediu - devine o consideraţie de top pentru centrele de date. Soluţiile Al sunt implementate pentru a face centrele de date mai eficiente din punct de vedere energetic, precum şi mai sigure şi mai fiabile.
 
Volumul traficului de date nu arată semne că va scădea prea curând şi nici cererea globală de calcul performant. Acest lucru impune o creştere a serverelor de înaltă densitate, utilizarea unităţilor de procesare grafică şi a cipurilor specializate de procesare Al, iar toate acestea generează mult mai multă căldură decât procesoarele tradiţionale. Toate acestea fac ca centrele de date să necesite şi mai multă energie pentru a disipa căldura pe care o generează. Nu este o surpriză atunci că disiparea căldurii şi gestionarea energiei au devenit un subiect vital pentru industria centrelor de date.
 
Eficienţa utilizării energiei unui centru de date sau PUE este văzută ca un indicator cheie pentru evaluarea eficienţei energetice a acestuia. Valoarea PUE creşte pe măsură ce centrul de date devine mai puţin eficient. Centrul de date cloud al Huawei din Ulanqab, de exemplu, realizează un PUE anual de până la 1,15 şi este văzut ca un bun exemplu al modului în care ar trebui construite centrele de date ecologice.
 
Huawei a folosit învăţarea automată pentru a dezvolta propria soluţie inteligentă de management termic iCooling pentru infrastructura centrelor de date şi pentru a aborda problema consumului de energie. Sistemul iCooling încorporează învăţarea profundă pentru a analiza datele istorice şi a identifica factorii cheie care afectează consumul de energie, generând o predicţie a PUE. Un algoritm de optimizare stabileşte apoi parametrii ideali care sunt transmişi diferitelor sisteme de control.
La centrul de date cloud Langfang al Huawei, în nordul Chinei, implementarea iCooling a dus la un PUE care este cu 8% mai mic decât anterior, ceea ce înseamnă o economie mare în costurile anuale de energie. Şi la un centru de date China Mobile din Ningxia, introducerea tehnologiei iCooling a redus consumul total de energie al centrului de date cu 3,2%, economisind mai mult de 400.000 kWh de energie electrică pe an. Potrivit Huawei, pe măsură ce încărcările centrelor de date cresc şi capacitatea de învăţare a Al se îmbunătăţeşte, şase milioane de kWh de energie electrică vor fi economisite în centrul de date în fiecare an, echivalentul unei reduceri de aproximativ trei milioane de kilograme de emisii de dioxid de carbon.
 
În timp ce gestionarea îmbunătăţită a energiei este un exemplu izbitor de valoare a Al pentru industria centrelor de date, inteligenţa artificială se dovedeşte extrem de valoroasă în gestionarea centrelor de date în alte moduri. Este folosit pentru a îmbunătăţi siguranţa şi fiabilitatea centrelor de date.
 
Înainte de introducerea Al, detectarea defecţiunilor se făcea diferit de la caz la caz, izolând componenta defectă. Prin colectarea informaţiilor de la sistemele de alimentare şi distribuţie, Al poate prezice defecţiunile iminente ale dispozitivelor şi componentelor, avertizează personalul de operaţiuni şi întreţinere şi poate furniza informaţii suplimentare pentru a ajuta la luarea deciziilor.
Tehnologia inteligentă de alimentare şi distribuţie a energiei iPower de la Huawei, de exemplu, poate detecta şi izola defecţiunile şi se poate reveni din acestea în miimi de secundă, îmbunătăţind fiabilitatea infrastructurii de alimentare a centrului de date şi reducând riscul de incendiu. iPower, de asemenea, prezice cu precizie durata de viaţă a bateriei şi starea de sănătate, permiţând întreţinerea preventivă înainte de apariţia oricărei defecţiuni.
 
Inteligenţa artificială poate fi folosită şi în centrul de date pentru a reduce munca repetitivă şi pentru a monitoriza şi gestiona resursele fragmentate care altfel ar putea fi uşor trecute cu vederea. Sistemul de gestionare a infrastructurii centrului de date iManager de la Huawei foloseşte hardware inteligent şi senzori loT pentru a gestiona puterea, răcirea şi spaţiul pentru a optimiza utilizarea, Al gestionând alocarea şi funcţionarea resurselor. Se estimează că iManager creşte rata de utilizare a resurselor cu 20%. iManager acceptă, de asemenea, gestionarea reţelei, cu management centralizat pentru mai multe centre de date din diferite locaţii. Pe măsură ce centrele de date la marginea reţelelor cresc în popularitate, iManager poate fi utilizat pentru a reduce nevoia de vizite pe site, îmbunătăţind astfel eficienţa gestionării centrelor de date.
 
Cercetările efectuate de McKinsey Global Institute au descoperit că Al are potenţialul de a adăuga aproximativ 13 miliarde de dolari la activitatea economică globală până în 2030 şi de a creşte PIB-ul global cu 1,2% pe an. Al stimulează schimbări profunde şi potenţial perturbatoare în lume, iar centrele de date nu fac excepţie.
Utilizarea Al duce la centre de date mai sigure, mai fiabile, eficiente din punct de vedere energetic şi mai ecologice. Şi, având în vedere că industria centrelor de date prognozează să crească cu până la 15% în următorii cinci ani, potrivit M Capital Group, această evoluţie nu poate fi decât un lucru bun.