Înmatricularea maşinii fără plata timbrului de mediu ar putea deveni regulă în România. Tot mai multe instanţe dau dreptate contestatarilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
masinibr4

Mulţi dintre proprietari de autoturisme cumpărate din alte ţări ale Uniunii Europene se războiesc cu statul român pentru înmatricularea autovehiculelor fără plata timbrului de mediu. Mulţi câştigă în prima înstanţă, dar pierd procesele la Curtea de Apel. Sunt însă tot mai multe excepţii care, spun avocaţii, în curând ar putea face din reuşita acestor speţe o regulă.

"Există proprietari de maşini care au învins statul în instanţă. Astfel, ei au reuşit să oblige Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor să le înmatriculeze autoturismele fără achitarea timbrului de mediu. Ca şi în cazul taxei auto, avocaţii s-au folosit de Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene, iar judecătorii au stabilit că timbrul de mediu contravine legilor europene", explică, pentru „Adevărul“, avocatul Cătălin Gherzan.
 
Este vorba, spune avocatul piteştean, de cazuri care au trecut inclusiv de recursurile formulate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor la Curtea de Apel, acolo unde unii proprietari de autovehicule din această categorie pierd procesele. Cătălin Gherzan dă şi exemple de astfel de reuşite.

"Un astfel de caz a fost recent admis de judecătorii din Arad, care în prima instanţă (Tribunalul Arad) au admis acţiunea în contencios administrativ formulată de reclamant în contradictoriu cu pârâta Instituţia Prefectului Judeţului Arad – Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Arad, reprezentată prin Prefectul Judeţului Arad şi, în consecinţă: a obligat pârâta la înmatricularea autoturismului marca Opel tip T98 categoria auto M1 norme de poluare E2 fabricat în anul 1999 înmatriculat pentru prima dată la 17.02.1999 în Germania fără plata timbrului de mediu prevăzut de O.U.G. nr. 9/2013 privind timbrul de mediu", explică avocatul piteştean.
 
Instituţia pârâtă, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor în cauză a declarat, cum se întâmplă de obicei, recurs împotriva acestei hotărâri, cerând casarea hotărârii recurate, iar în rejudecare, respingerea acţiunii formulate, motivând că instanţa de fond a făcut aplicare greşită a normelor incidente în cauză, întrucât, potrivit legislaţiei din ţara noastră, niciun autovehicul nu poate fi înmatriculat fără plata, în prealabil, a timbrului de mediu.

"Recurenţa a susţinut că taxa instituită de O.U.G. nr. 9/2013 nu este contrară dreptului Uniunii, întrucât aceasta se percepe pentru înmatricularea tuturor autovehiculelor, atât cele provenite din spaţiul comunitar, cât şi cele din parcul naţional. Judecatorii Curtii de Apel apreciind faptul că legislaţia care condiţionează înmatricularea de plata timbrului de mediu, contravine normelor dreptului European, aveau să respingă recursul, pentru mai multe considerente printre care şi cele referitoare la Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene care prevede că «niciun stat membru nu aplică, direct sau indirect, produselor altor state membre, impozite interne de orice natură, mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect produselor naţionale similare»”, mai spune avocatul piteştean.

Conform articolului 148 din Constituţia României, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, primează în faţa dispoziţiilor contrare ale legislaţiei noastre, iar judecătorul din ţară trebuie să aplice normele comunitare, în mod direct, în situaţia în care acestea sunt diferite de normele interne, fără a mai aştepta eliminarea respectivelor norme pe cale administrativă sau pe calea unei proceduri constituţionale.

Judecatorii Curtii de Apel amintite în exemplul avocatului piteştean au ajuns la concluzia că timbrul de mediu solicitat de autorităţile române proprietarului pentru înmatricularea în circulaţie, pe teritoriul României, a autovehiculului achiziţionat de către aceasta din spaţiul comunitar, contravine prevederilor art. 110 par. 1 din Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene şi au respins recursul.

"Dar cum nu avem o practică unitară, alte instanţe resping acţiunile, raportându-se doar la legislatia internă. Astfel, judecatorii altor tribunale din ţară au respins acţiunile de înmatriculare fără plata unei taxe motivând faptul că achitarea taxei este o obligaţie legală cuprinsă într-un act normativ în acord cu legislaţia europeană. Totodată, se menţionează că obligaţia de plată a timbrului de mediu, timbru care se plăteşte o singură dată pentru un autovehicul nou sau rulat, din ţară sau străinătate, este prevăzută de art. 4 din OUG 9/2013, iar înmatricularea este condiţionată de plata acestei taxe, sens în care dispune art. 7 din Ordinul MAI 1501/2006", mai precizează Cătălin Ghezan.

Avocatul mai spune că articolul 110 din tratatul amintit, pe marginea căruia se fac diverse interpretări, n-ar trebuie interpretat decât în sensul că "nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru şi autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă, dar că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”, explică, âavocatul Cătălin Gherzan, care consideră că o astfel de interpretare unitară ar atrage şi o practică unitară.

Piteşti

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite