UPDATE Un marinar din Galaţi a murit după ce petrolierul pe care se afla a fost atacat de forţele armate libiene
0
Un petrolier sub pavilion liberian şi cu armator grec, ancorat în portul Derna din Libia, a fost vizat de un atac militar. Doi membri ai echipajului au decedat în urma bombardamentului. Este vorba despre un cetăţean român şi unul grec. Forţele armate libiene au confirmat mai târziu că ei au bombardat „un petrolier suspect“.
UPDATE ORA 21:00 Eduard Curduman avea 23 de ani şi în vara lui 2014, tânărul şi-a împlinit un mare vis: a plecat în primul său voiaj pe mare împreună cu tatăl său, care era marinar pe aceeaşi navă.
Destinul le-a fost potrivnic, iar duminică, un avion de luptă de origine necunoscută a bombardat petrolierul pe care cei doi gălăţeni lucrau. S-a întâmplat pe mare, în Libia.
În urma atacului, tânărul marinar gălăţean şi un altul din Grecia şi-au pierdut viaţa, iar alţi navigatori filipinezi au fost răniţi. Aceştia au fost aduşi la ţărm pentru îngrijiri medicale.
După atac, Ilie Curduman a recuperat din mare trupul fără viaţă al fiului său Eduard. Părintele este în stare de şoc, iar acasă rudele sunt la rândul lor înmărmurite de durere. Nici vecinii care locuiesc pe strada unde Eduard a copilărir nu îşi pot stăpâni lacrimile de durere.
„Îl ştiam pe băiat. Îi plăcea mare, era primul lui voiaj.”
„Am auzit de tragedie. Ultima dată l-am văzut în vară. Ce ghinion la primul voiaj.”
La bordul petrolierului se aflau 21 de marinari de naţionalitate filipineză, trei greci şi alţi doi români.
Încărcătura petrolierului L'Araevo, proprietatea armatorului Aegean Shipping Management din Atena, era de 1.600 de tone de petrol.
Eduard şi Ilie Curduman erau aşteptaţi acasă în curând, când li s-ar fi terminat contractul. Ambii au absolvit Universitatea de Marină Civilă din Constanţa.
UPDATE Una dintre victime este de naţionalitate română şi este din Galaţi, în timp ce a doua este un grec în vârstă de 29 de ani. Navigatorul din România se numea Eduard Curduman şi era născut pe 7 februarie 1991. El era angajat ca marinar la bordul vasului, iar tatăl său, Ilie Curduman avea funcţia de fitter. Martorii la incident spun că părintele este cel care a recuperat trupul neînsufleţit al fiului din apă, după atacul cu rachete.
Cei doi erau aproape de sfârşitul contractului şi urmau să vină în curând în România, a declarat liderul Sindicatului Navigatorilor din Constanţa, Adrian Mihălcioiu. Atât tatăl, cât şi fiul erau absolvenţi ai Universităţii de Marină Civilă din Constanţa.
Bombardamentul s-a soldat şi cu doi răniţi dintre cei 26 de membri ai echipajului petrolierului Araevo ce naviga sub pavilion liberian. Atacul a avut loc „în cursul serii“, a precizat paza de coastă pentru AFP, adăugând că petrolierul efectua o cursă internă şi era ancorat cu 1.600 de tone de petrol în rezervoare în momentul în care a fost atacat. Dintre cei 26 de membri ai echipajului, 21 sunt filipinezi, trei greci şi doi români. Un purtător de cuvânt al forţelor armate libiene a confirmat luni că armata a bombardat un petrolier „suspect“ în portul Derna.
„Un vapor suspect a fost bombardat duminică de forţele aeriene libiene", a declarat pentru AFP acest purtător de cuvânt, colonelul Ahmed Mesmari, adăugând că echipajul petrolierului nu s-a supus ordinelor de a se opri pentru a fi percheziţionat înainte de a intra în port, notează Mediafax.
Ce spun reprezentanţii MAE
UPDATE Reprezentantul Sindicatului Liber al Navigatorilor din Constanţa, Adrian Mihălcioiu, a declarat, pentru ”Adevărul”, că nava nu avea cum să fie suspectă pentru că a mers în porturi din Libia de nenumărate ori în ultimii trei ani. Vasul a fost construit în 1991 şi era considerat un petrolier de capcitate mică spre medie - 28.000 tone deadweight. Nava deţinută de compania grecească Aegean Oil a transportat în ultimii ani produse petroliere între Libia, Grecia, Belgia şi Malta. În momentul atacului era ancorată în portul Derna şi după ce a terminat operaţiunile de încărcare - descărcare, vasul a plecat către portul Grecesc Pireu.
Adrian Mihălcioiu a explicat că marinarii de la bord nu aveau contracte făcute sub tutela Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) şi din această cauză este foarte probabil ca navigatorul decedat să fi avut doar o asigurare foarte mică. În astfel de cazuri, Compania de Asigurări este cea care acoperă cheltuielile mari de repatriere, înmormântare şi urmaşii pot să beneficieze de o sumă de despăgubire. Dacă acel contract nu era făcut prin ITF, familia poate să nu se aleagă cu nimic, a mai precizat Adrian Mihăcioiu.

Marinarul român Eduard Curduman şi-a pierdut viaţa la bordul navei. FOTO: Facebook
O rachetă lansată de către un avion de vânătoare neidentificat a explodat, duminică, la bordul unei nave aflată în portul libian Derna din Libia, incidentul soldându-se cu decesul a doi membri ai echipajului, un cetăţean român şi un cetăţean grec, a precizat MAE, pentru Mediafax. Ministerul de Externe informează că o rachetă lansată de către un avion de vânătoare neidentificat a explodat la bordul unei nave aflată în portul libian Derna, Libia, incidentul soldându-se cu decesul a doi membri ai echipajului, un cetăţean român şi un cetăţean grec, precum şi cu rănirea altor doi membri, cetăţeni filipinezi, care ulterior au fost transportaţi la ţărm pentru îngrijiri medicale. Incidentul a avut loc duminică la bordul unei nave sub pavilion liberian şi cu armator grec, ancorată în portul Derna (Libia).
După incident, nava şi-a continuat cursul către Tobruk, cu destinaţia portul Pireu. Potrivit MAE, când nava va ajunge în portul Pireu, reprezentanţii Ambasadei României la Atena vor acorda asistenţa consulară ce se impune în asemenea situaţii tatălui cetăţeanului român decedat, în vederea repatrierii trupului neînsufleţit al fiului său. Reprezentanţii celor două misiuni diplomatice s-au aflat pe tot parcursul nopţii în contact cu autorităţile locale competente coordonându-şi totodată demersurile.
De asemenea, cele două misiuni diplomatice au menţinut legătura permanentă şi cu tatăl cetăţeanului român decedat, a mai precizat MAE. În cadrul demersurilor iniţiate pe lângă armatorul navei, s-a obţinut asigurarea din partea acestuia că va suporta toate cheltuielile aferente repatrierii corpului neînsufleţit al cetăţeanului român. Libia a plonjat în haos de la înlăturarea de la putere a lui Muammar Kadhafi după opt luni de conflict, în 2011. Controlată de miliţii, ţara este condusă de două Parlamente şi două Guverne rivale, unul apropiat miliţiilor islamiste Fajr Libya (Zorii Libiei) şi celălalt recunoscut de comunitatea internaţională, cu sediul la Tobruk, în apropiere de frontiera cu Egiptul.