Motivul pentru care licitația metroului clujean a fost suspendată. Prima reacție a Primăriei Cluj
0Primăria Cluj a decis suspendarea licitației pentru realizarea metroului clujean, după ce s-a consultat în prealabil cu Ministerul Transporturilor. Primăria clujeană a anunțat ce va urma în această privință.

Primăria Cluj urma să anunțe luni, 22 august, ce oferte au fost depuse pentru licitația metroului clujean. În schimb, reprezentanții instituției au venit cu un anunț surprinzător: licitația este suspendată și va fi reluată pe viitor. Motivul este, precizează Primăria Cluj, creșterea abruptă a costului de realizare a metroului, din cauza scumpirilor materialelor de construcții din ultima perioadă.
„De ce am decis suspendarea procedurii în vederea actualizării prețului de licitație? În ultimele 4 zile am primit 3 scrisori de informare de la firme interesate de realizarea Metroului de la Cluj și care ne-au precizat că nu se pot încadra cu oferta în valoarea estimată.
Precizăm faptul că aceste firme au realizat multiple lucrări de metrou în capitale și orașe ale Uniunii Europene. Pentru a nu anula licitația, care ar fi presupus cel puțin 6 luni de amânare a proiectului, am decis utilizarea procedurii de actualizare a indicatorilor tehnico-economici, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și al Guvernului României. Procedura de achiziție va fi continuată imediat după actualizarea, prin hotărâre de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici.
De ce am decis acum actualizarea indicatorilor tehnico-economici? Am decis astăzi întrucât doar acum am primit sesizări oficiale de la mari concerne interesate de realizarea Metroului că nu pot depune oferte în valoarea estimată. Soluția stabilită asigură continuarea proiectului în cadrul P.N.R.R”, este prima reacție a reprezentanților Primăriei Cluj.
Licitație amânată de două ori
Licitația pentru construirea metroului clujean a fost lansată în acest an, în luna martie. Inițial, termenul limită inițial pentru primirea ofertelor a fost fixat pentru data de 9 mai 2022, după care s-a decis amânarea în două rânduri.
Lucrările vor fi executate în special cu fonduri europene, dar şi cu sume asigurate de la bugetele locale din Cluj şi Floreşti. O primă finanţare de peste 300 de milioane de euro este asigurată prin PNRR. Pe de altă parte, dacă metroul bucureştean a fost şi este subvenţionat masiv de stat, iar costurile sunt exorbitante, proiectul metroului din Cluj prevede că eventualele subvenţii vor fi acordate exclusiv de primăriile din Cluj şi Floreşti.
De altfel, în document se specifică că proiectul este conceput cu obiectivul de a minimiza costurile de operare şi întreţinere, astfel încât eventualele subvenţii necesare să poată fi suportate integral de către primăriile Cluj-Napoca şi Floreşti, similar cu transportul în comun de suprafaţă, unde în fapt cheltuielile operaţionale şi de întreţinere sunt acoperite practic integral din veniturile operatorului de transport.
Totul automatizat
În acest sens, metroul de la Cluj va fi unul complet automat (GoA4/UTO), astfel încât trenurile nu vor avea nevoie de mecanici sau de alt personal la bord. Staţiile sunt proiectate cu obiectivul de a avea un număr minim de angajaţi per staţie şi fiecare va avea o singură zonă de acces înspre zona plătită.
Nu în ultimul rând, sistemul de taxare (inclusiv emiterea titlurilor de călătorie) va fi unul complet automat: varianta principală pe dispozitive mobile (cu cititoare NFC la turnicheţi), ca variantă de rezervă fiind sistemul existent de smart card-uri utilizat la transportul de suprafaţă;
Şi tot în acest sens se are în vedere utilizarea de materiale durabile, iluminat inteligent, recuperare regenerativă a energiei etc. Operarea trenurilor se va face automat în funcţie de cerere (inclusiv în timp real, în funcţie de informaţia primită de la validatoarele pentru accesul călătorilor în staţii, sistemul GoA4 putând injecta automat trenuri în circulaţie), însă însoţită de o aplicaţie mobilă care arată în timp real poziţia trenurilor, astfel încât călătorii să nu aştepte prea mult în staţii în perioadele cu operare la frecvenţă mai redusă. Traseul liniei de metrou începe din depoul suprateran aflat la vest de Floreşti va avea o lungime de peste 21 de kilometri şi 19 staţii. Întreg traseul este subteran, mai puţin depoul din Floreşti.
Primele trei staţii deservesc zone de locuinţe de densitate medie din Floreşti, iar apoi staţiile 4 şi 5 deservesc zone multifuncţionale într-o dinamică dezvoltare, desfăşurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgenţă şi respectiv centrul comercial Vivo.
Staţiile 6, 7 şi 8 deservesc cartierul Mănăştur (cea mai densă zonă de locuinţe din oraş), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul oraşului, până la Piaţa Mărăşti. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând şi legătura cu calea ferată şi viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deserveşte cartierele Gheorgheni şi Sopor. Întreaga linie este în subteran, cu excepţia racordului de tranziţie de lângă depou.
Metroul clujean va avea o capacitate adecvată cererii. Dimensiunea maximă a trenurilor va fi de 51 de metri lungime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din Bucureşti). Sistemul oferă o capacitate maximă de transport de 15.200 călători/oră şi sens la frecvenţă maximă (un tren la 90 de secunde; aşadar 380 călători/tren şi 40 trenuri/oră).