Deputatii au redus amenzile de circulatie si au dat liber la antiradare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dreptul la girofar, serios limitat

Comisia Camerei Deputatilor pentru industrii si servicii a incheiat dezbaterile legate de ordonanta de urgenta privind circulatia pe drumurile publice, aducand serioase modificari textului emis de gevern. "Am raspuns problemelor ridicate de sindicatele soferilor, care au cerut ca nivelul amenzilor sa fie corelate cu veniturile. Am refacut sistemul de sanctionare contraventionala si am introdus punctul de amenda, care este echivalent cu 10 la suta din salariul minim brut pe economie, adica 250.000 de lei, la valoarea actuala a acestui indicator", a declarat vicepresedintele comisiei, Ioan Bivolaru, deputat PSD. Comisia a stabilit patru clase de amenzi pentru persoanele fizice si o clasa de amenzi pentru persoanele juridice. Fata de 259 de contraventii existente in ordonanta de urgenta, in raportul comisiei au mai ramas doar 231. Amenda minima va fi de 2 puncte - 500.000 de lei, cu reducere la jumatate daca este platita in 48 de ore -, iar cea maxima de 20 de puncte. Prima clasa cuprinde amenzi intre 2 si 3 puncte, a doua, intre 4 si 5 puncte, a treia intre 5 si 8 puncte, a patra, intre 8 si 16 puncte, iar a cincea intre 16 si 20 de puncte. Pentru persoanele juridice, nivelul amenzilor va fi mult mai mare, intre 21 si 100 de puncte. Cea mai mare parte a amenzilor, 65 la suta, sunt incadrate in primele doua clase. Cumularea a 15 puncte de penalizare va duce la suspendarea permisului de conducere. Comisia a modificat si aici prevederile guvernului, stabilind ca punctul de penalizare expira in sase luni, si nu intr-un an. "Am facut ordine si in sistemul de gestionare a punctelor de penalizare, care era greoi", a spus Ioan Bivolaru. Conducatorii auto vor fi sanctionati cu amenda de la 500.000 la 750.000 de lei in cazul in care nu-si sterg parbrizul, geamurile laterale si placutele de inmatriculare, nu detin truse medicale de prim-ajutor, triunghiuri reflectorizante si stingatoare de incendii, nu poarta centura de siguranta si daca ii stropesc pe ceilalti participanti la trafic. Cu aceeasi amenda vor fi sanctionati pietonii care nu respecta culoarea rosie a semaforului si calatorii care merg pe scarile autobuzelor. In cazul in care viteza legala este depasita cu 20 km pe ora sanctiunile sunt intre 1.000.000 lei si 1.250.000 de lei, cu 30 km pe ora - 1.500.000 lei si 2.000.000 lei, iar cu 50 km pe ora - 4.000.000 lei si 5.000.000 lei. Cei care vor savarsi gesturi obscene, vor profera injurii si amenintari la adresa celorlalti participanti la trafic vor fi amendati cu pana la 2 milioane de lei, iar cei care vor conduce sub influenta bauturilor alcoolice vor primi amenda pana la 5 milioane de lei. Dreptul la girofar a fost serios restrans, cu sanctionarea (16-20 de puncte de amenda) celor care il utilizeaza fara a avea acest drept. Sanctiunile se aplica si celor care au dreptul la girofar, dar il utilizeza atunci cand nu se afla in misiune. "Daca sotia procurorului general merge la coafor cu girofar, plateste amenda", a afirmat Ioan Bivolaru. Vor avea drept la girofar rosu, care obliga soferii sa traga pe dreapta, doar Politia si Pompierii. Restul institutiilor care vor putea folosi girofar in misiune vor putea utiliza doar culoarea albastra, ceea ce implica numai acordarea de prioritate. Este vorba despre Serviciul de Ambulanta, Jandarmerie, SRI, SPP, MApN, Directia Generala a Penitenciarelor si procurorii criminalisti. Comisia a introdus in raport dreptul conducatorilor auto de a fi informati despre modul de supraveghere a circulatiei. Mijloacele de detectare a radarului au fost admise de comisie, desi guvernul a interzis acest lucru. Autoritatile vor fi obligate sa anunte la radio sau prin afisaj locurile unde au instalat mijloace de supraveghere a circulatiei. Sanctiuni drastice au fost prevazute pentru administratorii drumurilor care nu intretin in mod corespunzator caile de rulare. Acestia vor fi incadrati in clasa a sasea de amenzi (21-100 de puncte) daca nu semnalizeaza lucrarile, daca nu curata drumurile sau daca reparatiile nu sunt de calitate. Posesorii de automobile vor putea cere despagubiri daca masina sufera avarii din cauza starii drumurilor. Pentru soferii amatori, medicul de familie va da avizul privind starea de sanatate a conducatorilor auto. Comisia a stabilit sanctiuni pentru medicul de familie in caz ca acorda avizul unor persoane a caror stare de sanatate se dovedeste ca a stat la originea unor accidente. Raportul comisiei mai cere revizuirea regulamentului dupa care se aplica normele din codul rutier, considerand ca regulamentul excede prevederile legii. "Aprobarea textului propus de comisie va duce la un cod rutier european", a spus Ioan Bivolaru.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite