Coletul anticoruptie - adresant necunoscut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Saptamana aceasta, miercuri, adica fix in ziua in care primele bombe americane se asteapta sa loveasca tinte strategice din Irak, cabinetul Nastase va amorsa in Parlament o incarcatura exploziva care,

Saptamana aceasta, miercuri, adica fix in ziua in care primele bombe americane se asteapta sa loveasca tinte strategice din Irak, cabinetul Nastase va amorsa in Parlament o incarcatura exploziva care, zice-se, va strapunge buncarele coruptiei. Dincolo de posibila sincronizare, cele doua actiuni se deosebesc vizibil: daca focoasele U.S. Army, teribil de eficace, se vor napusti asupra unor obiective a caror destinatie e discutabila, arma neconventionala a Guvernului roman - 15 legi cocktail - are putere distructiva indoielnica asupra coruptiei, o tinta cumplit de reala. Semnul indoielii s-a asezat deasupra pachetului legislativ anticoruptie al Executivului si datorita unei alte coincidente temporale. Exact in zilele cand membrii cabinetului, cu Nastase, Cozmanca si Stanoiu in frunte, se intreceau in a explica cat de precis va lovi acesta cauzele fenomenului, izbucnea in presa scandalul Tcaciuc Severin. Un alt infractor roman dadea cu tifla poporului, de la mii de kilometri distanta. Disparut fara nici o piedica peste granita, traficantul sucevean demonstra ca sistemul judiciar romanesc este viciat pana la ultima veriga. De altfel, dincolo de observatia de bun simt privind complicitatile din zona autoritatilor, pe care oricine o putea face la prima vedere, duelul declaratiilor ministrilor Justitiei, Internelor, procurorilor generali Amarie si Tanase, dovedea ca sirul ilegalitatilor se intinde de la un organism la altul. Nu legea schioapa a ajutat un infractor infirm sa ia peste picior "organele", ci tocmai oameni din respectivele institutii. Nu vidul legislativ i-a impiedicat pe politisti sa-i retraga pasaportul contrabandistului atunci cand procurorii au cerut-o. Nu legea stramba i-a facut pe magistrati sa infirme absolut toate mandatele de arestare emise pe numele lui Tcaciuc. Nici o restrictie legala nu-i impiedica pe medici sa informeze Parchetul atunci cand a fost externat din spital pacientul pe care-l primisera cu mentiunea clara ca se afla sub incidenta mai multor dosare penale. Nici o piedica nu poate fi invocata pentru a justifica intarzierea de 24 de ore a emiterii ordinului de consemn la frontiera pentru acelasi Severin Tcaciuc, ragaz complice ce i-a permis acestuia sa o stearga cu cateva minute inainte de caderea oficiala a barierei. Asa cum comisarii Garzii Financiare nu se pot prevala de vreo carenta legislativa pentru a-si motiva tacerea de cinci ani in care n-au constatat nici o ilegalitate in actiunile "bunului samaritean" Tcaciuc, care-i ajutora prin fundatiile sale pe politisti si magistrati cu autoturisme de lux importate fara taxe. Mita, evaziune fiscala, trafic de influenta, favorizarea infractorului sunt fapte penale ce pot fi inventariate in acest caz devenit deja banal. Pentru fiecare dintre ele exista in Codul Penal pedepse suficient de clare si de mari. Cine sa le aplice insa cand se vede ca tocmai cei investiti cu aceste puteri sunt campioni ai incalcarii legilor? Dupa fuga lui Tcaciuc - despre care nimeni n-a suflat o vorba pana la prima sesizare din presa - a inceput balcaniada "masurilor de forta". Ministrul Rus a maturat cinci sefi de la judet, dar nu s-a atins de nici un stab din IGP. Doamna Stanoiu a deplans disfunctiile din sistem, dar n-a pomenit numele nici unui magistrat deferit C.S.M. Parchetul n-a reusit sa-si gaseasca nici o vina... Nici macar acuzele pertinente formulate la adresa complicitatilor inalte de catre procurorul general Amarie nu puteau acoperi o intrebare fireasca: de ce nu exista nici o sesizare a PNA cu privire la vreunul dintre politistii pe care-i acuza de inlesnirea fugii infractorului? Cazul Tcaciuc nu e unul singular. Si nu vorbim aici doar de infractori ca Beraru, Vlas, Tarau, Dinulescu ori Naor, fugiti peste mari si tari, oplositi prin state cu care Romania nu are acord de extradare. Fugarii sunt putini. Incomparabil mai putini fata de miile de infractori care prefera sa ramana in Romania, tara mai sigura decat orice paradis sud-american, in care politisti, vamesi, comisari, procurori si judecatori ii apara mai bine decat orice lege de interzicere a expulzarii. Ei aleg sa ramana aici, in tara care si-a facut faima din zicerea trista "mai bine iti cumperi un judecator decat sa angajezi un avocat". Asa stand lucrurile, pachetul anticoruptie arata doar a actiune de palmares, pusa la cale doar pentru a mai domoli criticile in cascada rostogolite dinspre Bruxelles pe tema inactiunii guvernamentale in acest domeniu. Cand oamenii legii incalca nepedepsiti legile, inca un set de acte normative nu poate avea nici un efect. Cu atat mai mult cu cat chiar fauritorii acestui pachet legislativ s-au intrecut in a-l ciurui, lasand portite pentru noi incalcari ale legii. In urma zbaterilor parlamentarilor puterii au aparut in proiectul final derogari de la celebrele incompatibilitati dintre calitatea de demnitar si cea de afacerist. A fost relaxat chiar si regimul declararii averilor. Pana la intrarea in vigoare a legii anticoruptie vor mai fi gasite si alte tertipuri care s-o faca inoperanta in zonele de varf ale puterii si, implicit, ale coruptiei. Si atunci ne intoarcem la cuvintele lordului Robertson, rostite in fata parlamentarilor romani: Nu e de ajuns sa ai legi anticoruptie, ele trebuie si aplicate, fara discriminare, fara privilegii. Senatorii si deputatii nostri si-au zambit in barba, ironic, taxand drept demagogice astfel de vorbe. Numai ca secretarul general al NATO nu se joaca cu cuvintele. Din nou coincidenta, tocmai in preziua discursului la Bucuresti, consilierul sau personal, Matser, era arestat pentru spalare de bani de autoritatile olandeze. Si asta pentru ca, spre deosebire de Romania, NATO nu are doar focoase nucleare, ci si legi anticoruptie distrugatoare, fara privilegii, fara discriminare.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite