Imagini spectaculoase cu avioanele F-16 ale Forţelor Aeriene Române, alimentate în zbor
0
O misiune de realimentare în aer a avioanelor de vânătoare F16 a fost executată, marţi, pentru prima dată pe teritoriul României, de piloţii Escadrilei 53 Vânătoare, la o altitudine de aproximativ 7.000-10.000 de metri. Imagini spectaculoase din timpul operaţiunii au fost publicate pe pagina de Facebook a Forţelor Aeriene Române.
„Operaţiunile de realimentare se realizează cu un avion cisternă KC-135 Stratotanker, aparţinând 100th Air Refueling Wing din cadrul USAFE (United States Air Forces in Europe), avion special destinat pentru realizarea realimentării în aer a avioanelor cu reacţie. Zborurile de realimentare se execută la o altitudine de aproximativ 7000-10.000 m, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. Autonomia de zbor a aeronavelor de luptă F-16 Fighting Falcon este de aproximativ trei ore, iar după realimentarea în aer, proces care durează câteva minute, timpul de zbor creşte cu două ore. Piloţii români au primit calificarea pentru realizarea unor astfel de proceduri în cadrul Cursului de trecere pe aeronava de luptă F-16 Fighting Falcon, în Portugalia“, este descrierea oferită de Forţele Aeriene Române pe contul de Facebook.
Pe parcursul desfăşurării misiunii, operatorul trebuie să menţină o legatură radio permanentă cu pilotul aeronavei realimentate şi cu echipajul aeronavei cisternă. Acest lucru este necesar pentru a reacţiona oportun la orice situaţie care ar putea periclita operaţiunea şi ar impune întreruperea transferul combustibilului şi “decuplarea” rapidă a celor două aeronave în deplină siguranţă.
Imagini din timpul realimentării, publicate de Forţele Aeriene Române:

Autonomia de zbor a aeronavelor de luptă F-16 Fighting Falcon este de aproximativ trei ore, iar după realimentarea în aer, proces care durează câteva minute, timpul de zbor creşte cu două ore.

Realimentarea în aer este procesul de transfer al combustibilului de aviaţie dintr-o aeronavă militară special destinată (cunoscută sub denumirea generică de “aeronavă cisternă”) şi o altă aeronavă (ex: de luptă, de transport, de control şi supraveghere aeriană – AWACS) care are capacitatea de a fi realimentată în aer, pe timpul zborului.

Desfăşurarea unei astfel de operaţiuni implică o sincronizare perfectă, între aeronava care este realimentată şi aeronava cisternă. Pentru a realiza această sincronizare, “aeronavă primitoare” trebuie să se poziţioneze la câţiva metri în spatele aeronavei cisternă şi mai jos decât aceasta şi să zboare cu aceeaşi viteză şi înălţime pe tot parcursul procesului de transfer al combustibilului. Atât aeronava cisternă cât şi aeronava (sau aeronavele) “primitoare” vor zbura în formaţie standard şi vor fi permanent sub controlul şi monitorizarea structurilor de dirijare ale traficului aerian, responsabile de controlul şi siguranţa zborurilor în zona sau ruta respectivă, explică Forţele Aeriene Române

Scopul realimentării în aer constă în creşterea razei tactice de acţiune, mărirea timpului de zbor (datorită faptului că aeronava nu mai este nevoită să se întoarcă în bază pentru alimentare), ceea ce conduce la creşterea operativităţii misiunilor de luptă.
Operaţiunea se realizează prin intermediul unui sistem care asigură “cuplarea” aeronavei cisternă cu “aeronava primitoare” şi transferul combustibilului. Sistemul este compus în principal din pompe, conducte rigide (sau flexibile) telescopice aflate la bordul aeronavei cisternă, precum şi “prize” (cuple) de admisie a combustibilului dispuse pe aeronavele care sunt realimentate.