Încrederea publicului în instituţii a scăzut dramatic: guvernul, mediul de afaceri şi presa şi-au pierdut credibilitatea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Barometrul Încrederii, prezentat în prima zi a Forumului Economic din Davos, Elveţia, arată că încrederea publică s-a prăbuşit la nivelurile înregistrate la începutul crizei financiare în 2009, anunţă compania de relaţii publice Edelman, care a realizat acest barometru.

Barometrul Încrederii realizat de Edelman pentru anul 2015 relevă o scădere alarmantă a încrederii faţă de toate instituţiile, comparabilă cu pragurile cele mai joase atinse la începutul crizei financiare, în 2009. 

Încrederea populaţiei  în guvern, mediul de afaceri, media şi ONG-uri  este sub 50% în două treimi dintre ţări, incluzând Statele Unite, Germania şi Japonia. Publicul informat este la fel de neîncrezător, înregistrând niveluri ale încrederii sub 50% în jumătate dintre ţările incluse în cercetare, potrivit partenerului Edelman din România, „Links Associates“.

Evenimentele grave mondiale au „zguduit“ încrederea lumii

„Scăderea dramatică a încrederii în toate instituţiile a fost determinată de evenimentele inimaginabile şi imprevizibile care s-au întâmplat în 2014“, a declarat Richard Edelman, preşedinte şi CEO al Edelman. 

„Răspândirea Ebola în Africa de Vest, dispariţia avionului 370 aparţinând Malayisian Airlines însoţită de alte două catastrofe aeriene, arestarea unor oficiali guvernamentali din China, invadarea Ucrainei de către Rusia, scandalul legat de manipularea ratelor de schimb de către şase bănci la nivel global, numeroase atacuri la siguranţa datelor, cel mai recent fiind atacul asupra Sony de către o ţară suverană – toate acestea au zguduit încrederea lumii“, adaugă Richard Edelman.

Încrederea în guvern şi presă la niveluri foarte scăzute

Barometru incredere in guvern Grafic Edelman/Links Associates

Guvernul rămâne cea mai puţin de încredere instituţie pentru al patrulea an consecutiv, cu niveluri de încredere sub 50% în 19 din 27 de ţări, incluzând SUA (41%), Marea Britanie (43%) şi Japonia (40%). 

Pentru prima dată, 60% dintre ţări nu au încredere în media ca instituţie, iar motoarele de căutare se bucură acum de o mai mare încredere ca sursă de ştiri şi informaţie (64%) faţă de media tradiţionale (62%).  
Barometru incredere in presa Grafic Edelman/Links Associates

Încrederea în ONG-uri este în declin pentru a doua oara, însă organizaţiile guvernamentale rămân în continuare cea mai de încredere instituţie. În 19 din 27 de ţări, încrederea în ONG-uri a scăzut sau a rămas la acelaşi nivel ca în anii trecuţi, înregistrând o scădere dramatică în Marea Britanie (16 puncte) şi în China (12 puncte). 

Există un impact evident al încrederii. Aproape două treimi din respondenţi (63%) refuză să cumpere produse sau servicii de la o companie în care nu au încredere, în timp ce 58% vor critica acele produse/servicii în faţa prietenilor sau a colegilor. Invers, 80% dintre cei chestionaţi aleg să cumpere produse ale companiilor în care au încredere, 68% recomandând acele companii prietenilor.

Ritmul inovării este prea rapid şi este condus de lăcomie

Pentru prima dată, cercetarea de anvergură, realizată în 27 de ţări,  a analizat legătura dintre nivelul de încredere şi inovaţie, arătând că problemele legate de încredere împiedică acceptarea dezvoltărilor tehnologice. 

O majoritate a respondenţilor crede că ritmul de inovare este prea rapid (51%) şi că acesta este condus de lăcomie (54%) şi constrângeri legate de creşterea afacerilor (66%), în timp ce doar (24%) cred că acesta este determinat de dorinţa de a face ca lumea să fie un loc mai bun. 

Mai mult de jumătate (55%) cred că marile companii nu fac suficiente teste pentru produsele inovatoare. Consumatorii vor în acelaşi timp o creştere a reglementării pentru mediul de business (46%) deşi, pentru industriile care au fost incluse în studiu, doar jumătate dintre consumatori au încredere în decidenţi în ceea ce priveşte dezvoltarea şi implementarea de reglementări adecvate.

Anul acesta marchează sfârşitul unei perioade de refacere a încrederii în mediul de business, întrucât încrederea în această instituţie a scăzut în două treimi dintre pieţe şi este în prezent sub 50%  în 14 ţări, cea mai gravă situaţie din 2008. 

Cele mai abrupte scăderi ale încrederii în mediul de business le-au înregistrat Canada (15 puncte ajungând până la 47%), Germania (12 puncte până la 45%), Australia (11 puncte până la 48%) şi Singapore (10 puncte până la 61%). Acest lucru a fost evidenţiat şi de scăderea încrederii în tehnologie, pe vremuri de nezdruncinat, care a înregistrat pentru prima dată un declin în marea majoritate a ţărilor. Cu toate acestea, tehnologia rămâne totuşi în topul încrederii. 

Barometrul Încrederii realizat de Edelman

Agenţia Edelman realizează această cercetare despre încredere şi credibilitate la nivel global pentru al cinsprezecelea an consecutiv. Sondajul este realizat de Edelman Berland şi a constat într-un interviu online de 20 de minute, realizat între 13 Octombrie şi 24 Noiembrie 2014. 

Cercetarea s-a bazat pe un eşantion de 27.000 de respondenţi şi un extra eşantion de 6000 de indivizi din categoria persoanelor informate cu vârste cuprinse între 25 şi 64 de ani din 27 de ţări. 

Toţi respondenţii din categoria public informat au îndeplinit următoarele criterii: absolvenţi de facultate, venit mediu superior pentru categoria de vârstă din ţara de origine, cititor sau telespectator al presei de business/ştiri de cel puţin câteva ori pe săptămână, interesat de probleme legate de politici publice pe care le urmăreşte în ştiri măcar de câteva ori pe săptămână.  

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite