Intoxicarea tinerilor pe TikTok. Cazul extremei drepte din Germania
0Tot mai mulți politicieni încearcă să atragă tinerii alegători pe TikTok. În Germania, partidul cel mai activ este cel de extrema dreaptă Alternativa pentru Germania (AfD). Iar succesul lor a început să devină vizibil.

Politicianul AfD Maximilian Krah nu este tipul de TikToker obișnuit. Este un bărbat alb de vârstă mijlocie, poartă costum cu batistă în buzunar, este catolic, are opt copii și este politician. Clipurile sale scurte nu sunt altceva decât declarații concise, scrie DW..
Totuși, el este foarte popular, ajungând la sute de mii de oameni pe TikTok, ceea ce îl face unul dintre cei mai de succes politicieni germani pe această platformă.
Krah a fost, de asemenea, candidatul principal al AfD în alegerile europene și una dintre figurile cele mai radicale ale partidului.
AfD vizează publicul tânăr
Într-un videoclip pe YouTube, Krah și-a exprimat entuziasmul pentru lupta talibanilor împotriva persoanelor LGBTQ+ din Afganistan. TikTok i-a restricționat canalul în martie 2024 și a blocat unele dintre videoclipurile sale.
Ca răspuns la o solicitare scrisă, o purtătoare de cuvânt a companiei a declarat pentru DW: „Din cauza încălcărilor repetate ale ghidurilor comunității noastre, am informat utilizatorul că orice videoclipuri viitoare pe care le postează nu vor fi recomandate în feed-ul „For You” pentru o perioadă de 90 de zile, în conformitate cu ghidurile noastre pentru conturile politice.” Cu alte cuvinte, TikTok l-a pus pe Krah pe pauză.
Politicianul a adaptat strategic clipurile sale scurte pentru platformă. Acestea sunt scurte, ușor de înțeles chiar și fără sunet și conțin multe tăieturi rapide. Titlurile și mesajele sunt provocatoare și emoționale — folosind un limbaj adresat tinerilor: „Guvernul vă urăște”, „Mama ta va ajunge săracă la bătrânețe” sau „Nu urmări pornografie”.
Politicianul AfD Krah a răspândit teorii ale conspirației, dar a dat și „sfaturi de viață”.
„Unul din trei bărbați tineri nu a avut niciodată o prietenă. Ești unul dintre ei? Nu te uita la filme porno, nu vota cu Verzii, ieși afară și ia niște aer proaspăt!” Kraft a răspândit acest apel pe TikTok. Cu aproximativ 1,4 milioane de vizualizări, videoclipul a devenit de departe cel mai de succes de pe contul său.
Imagini construite ale inamicului
Într-un videoclip, Krah vorbește despre «marea înlocuire», care este o poveste conspirativă de extremă dreaptă”, explică consultantul politic Johannes Hillje. „Cu toate acestea, există și videoclipuri în care Krah denigrează homosexualii. Și acest lucru a fost considerat o încălcare a regulilor platformei.” Hillje observă de mult timp mesajele pe care politicienii AfD le răspândesc pe TikTok și modul în care doresc să ajungă în special la persoanele foarte tinere.
„Ei construiesc stereotipuri inamice, opunând tinerii stagiari lucrătorilor calificați din străinătate”. Se afirmă că guvernul german îi urăște pe tineri. „Dar pe o bază care nu este întotdeauna în întregime fidelă faptelor.”
Rețeaua de propagandă AfD descoperită TikTok nu face însă fact-checking. Compania însăși beneficiază, de asemenea, atunci când videoclipurile sunt vizualizate sau partajate de mii de ori.
Potrivit companiei TikTok, mai mult de 30 de conturi false au fost șterse la sfârșitul anului 2023 - o rețea secretă care susținea AfD și disemina subiecte din mass-media de stat rusească. Prin urmare, scopul a fost manipularea dezbaterii politice din Germania.
Krah nu este singurul politician activ al AfD pe TikTok. Liderii partidului, Alice Weidel și Tino Chrupalla, postează și ei videoclipuri scurte cu un impact larg. În trecut, partidul nu a fost foarte popular în rândul tinerilor, dar se străduiește să schimbe acest lucru.
Videoclipurile de pe TikTok influențează alegerile
Într-un interviu acordat DW, consultantul politic și în comunicare Johannes Hillje a spus că este convins că strategia partidului de extremă dreapta funcționează.
„Nu există o corelație directă între utilizarea TikTok și opțiunile electorale ale votanților, dar nici nu pot fi complet separate”, a spus Hillje. În două alegeri regionale importante din Germania din 2023, AfD a înregistrat cele mai mari câștiguri în rândul tinerilor. „TikTok a jucat un rol în asta”, a afirmat Hillje.
Unul dintre motivele principale pentru care AfD reușește să ajungă la tinerii alegători este că principalele partide germane au o prezență limitată pe TikTok. În timp ce politicieni din alte țări, precum Barack Obama, președintele Franței Emmanuel Macron, președintele Argentinei Javier Milei, președintele Poloniei Donald Tusk și mulți alții au avut un succes considerabil cu videoclipuri scurte, din partea elitei politice germane nu prea vin mesaje. Aproape niciun politician cunoscut și foarte puțini politicieni din partidele aflate la guvernare sunt activi pe TikTok.
Hillje a constatat că fiecare videoclip postat de parlamentarii AfD generează aproximativ 458.000 de vizualizări. La mare distanță, se află Partidul Social Democrat (SPD), grupul parlamentar condus de cancelarul Olaf Scholz, cu doar 72.000 de vizualizări pe videoclip. Totuși, Scholz a indicat recent că intenționează să-și creeze propriul cont în curând.
Emoțiile pentru democrație
Dar postarea de videoclipuri nu reprezintă o adevărată strategie, a avertizat Hillje. „Celelalte partide nu ar trebui să copieze pur și simplu AfD și tehnicile sale, ci ar trebui să cultive sentimente democratice și să-și bazeze comunicarea pe acestea”, a spus el.
Hillje recomandă dezbateri politice puternice și o comunicare mai ascuțită și concentrată. De asemenea, este important ca politicienii să fie vizibili la nivel individual. Altfel, a spus el, vor pierde tineretul de pe platformă și vor lăsa loc unor voci precum cea a lui Krah.
Krah a fost neobosit în provocările sale naționaliste și conspiraționiste, susținând că „elitele” au un plan maestru de a distruge Germania prin imigrație sau că stânga vrea să convingă tinerii să fie „moi”.
Din cauza retoricii sale repetate anti-democratice și a legăturilor cu organizațiile de extremă dreapta, AfD a atras atenția autorităților germane de securitate națională. Asociațiile de afaceri, sindicatele, bisericile și numeroase organizații ale societății civile au avertizat, de asemenea, că AfD reprezintă o amenințare pentru democrație.
Uniunea Europeană adoptă legea împotriva dezinformării
Cu discursul plin de ură atât de răspândit pe rețelele sociale, politicienii din UE au spus că vor să ia măsuri mai ferme pentru a-l combate. În acest sens, Uniunea Europeană a adoptat Legea Serviciilor Digitale (DSA). Printre altele, DSA cere platformelor de internet să protejeze mai bine utilizatorii de conținut ilegal. Managerii platformelor care încalcă DSA pot fi amendați cu până la 6% din cifra lor de afaceri anuală.
TikTok a spus că a implementat deja legea. Compania a declarat într-un comunicat că platforma va elimina acum „proactiv” majoritatea conținutului ilegal și dăunător care încalcă ghidurile sale. Până în septembrie 2023, aceasta a însemnat 4 milioane de postări.
Personalitățile de extremă dreapta au ajuns mai repede pe platformă, au câștigat mai mulți adepți și au adunat mai multe aprecieri pe TikTok decât omologii lor din partidele mainstream.
Platformele de social media s-au confruntat cu o serie de critici în ultimii ani pentru modul în care pun în aplicare politicile de moderare a conținutului asupra partidelor și grupurilor politice. Extrema dreaptă – în special în SUA – a criticat adesea platforme precum Facebook și YouTube pentru ceea ce consideră că este cenzura opiniilor sale. Pe de altă parte, partidele mainstream s-au plâns că dezbaterea politică pe rețelele sociale favorizează pozițiile marginale, polarizante.