Elicopterele militare rusești primesc componente din Cehia, în ciuda sancțiunilor

0
Publicat:

Elicopterele militare rusești primesc componente cehe, în ciuda sancțiunilor Rusia folosește un lanț de intermediari din Asia pentru a obține piese cehe vitale pentru elicopterele de transport Mi-8 implicate în războiul împotriva Ucrainei.

Elicopter rusesc de recunoaștere FOTO: Arhivă
Elicopter rusesc de recunoaștere FOTO: Arhivă

Trap Aggressor, un proiect al ONG-ului ucrainean StateWatch, a realizat o investigație în exclusivitate pentru Kyiv Independent, dezvăluind că cel puțin 20 de unități de putere cehe necesare pentru a pune în mișcare motoarele principale ale elicopterelor Mi-8 au ajuns în Rusia după începerea invaziei la scară largă, ocolind sancțiunile, potrivit kyivindependent.com

Producătorul acestor unități de putere, First Brno Engineering Plant Velka Bites (PBS Velka Bites), susține că a vândut piesele către Forțele Aeriene Indiene, către Aircraft Repair Plant nr. 405 din Kazahstan și către o companie indiană, Deep Engineering Industries. Cu toate acestea, aceste unități de alimentare au ajuns apoi în mâinile unor intermediari care au transmis apoi componentele elicopterului către Rusia.

Regulamentele UE privind sancțiunile prevăd că societățile trebuie să efectueze verificări de diligență pentru a se asigura că bunurile pe care le furnizează țărilor terțe nu ajung în Rusia.

Producătorul ceh neagă acuzațiile

Analiștii Trap Aggressor și-au prezentat concluziile unui reprezentant al conducerii PBS Group, care a negat că societatea a încălcat sancțiunile.

PBS a susținut că furnizarea de piese de schimb pentru Mi-8 care a ajuns în Rusia din India a fost o îndeplinire a unui contract vechi din 2021 între Indian Deep Engineering și compania rusă Heliexpress. Directorul Deep Engineering, Aman Deep, a declarat într-un text pentru Trap Aggressor că, după introducerea sancțiunilor UE, compania sa a încetat să mai vândă bunuri în Rusia. Cu toate acestea, Deep a refuzat să comenteze cu privire la livrări specifice către Rusia.

Veroniсa Vella, cercetător asociat la Universitatea din Liège și expert în regimul de control al exporturilor din UE, consideră că îndeplinirea unor contracte vechi de către clienții străini ai unei companii cehe poate încălca sancțiunile privind reexportul de produse, pentru care este responsabilă chiar compania cehă.

"Chiar dacă un contract care implică articole sensibile a fost executat înainte de agresiunea rusă, rămâne ilegală furnizarea unor astfel de articole în timpul prezenței sancțiunilor, în special atunci când există o conștientizare clară a faptului că aceste articole vor fi folosite în mod necorespunzător."

PBS a declarat că nu a lucrat niciodată cu Space Era Materials And Processes. Space Era nu a răspuns la o solicitare de comentarii trimisă prin e-mail.

Trap Aggressor a trimis la PBS numerele de serie ale unităților de alimentare pe care Space Era le-a trimis în Rusia, cerându-le să verifice cui a vândut anterior producătorul ceh aceste unități de alimentare Safir.

La cerere, un reprezentant al PBS a furnizat informații despre vânzarea de către companie a 14 din cele 20 de unități de alimentare cu numere de serie identice cu cele ale unităților de alimentare care au ajuns în Rusia. S-a dovedit că PBS Velka Bites a vândut inițial aceste unități unor clienți din India și Kazahstan.

PBS Velka Bites a furnizat nouă dintre ele Forțelor Aeriene indiene în 2021. Alte patru au fost vândute Uzinei de reparații de avioane nr. 405 din Kazahstan în 2023, iar una către Deep Engineering. Cumpărătorii celor șase unități rămase nu au putut fi identificați.

Utilizând datele privind importurile cehe de către Export Genius, Trap Aggressor a urmărit furnizarea unităților de putere PBS Velka Bites către Aircraft Repair Plant No. 405 din Kazahstan și a calculat că o unitate PBS Velka Bites a fost vândută pentru 219.000 de dolari. Prin urmare, vânzarea a 20 de unități s-ar putea ridica la 4,4 milioane de dolari.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite