Pregătiri tech pentru situaţii de urgenţă - Cum să vă protejaţi tehnologia personală împotriva dezastrelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Dacă locuiţi într-o zonă în care situaţiile de urgenţă sunt ceva obişnuit (de exemplu, în anumite zone geografice cu risc major de cutremur, inundaţii sau incendii de vegetaţie), este logic să vă configuraţi tehnologia astfel încât să poată fi evacuată cât mai rapid, odată cu plecarea dumneavoastră.

Cameron Camp, cercetător de securitate, explica pe blogul ESET care sunt paşii ca să fii bine pregătit din punct de vedere tehnic, pentru o situaţie de urgenţă.

Iată câteva sfaturi care vă vor ajuta să vă pregătiţi „bagajul tech” în cazul în care trebuie să plecaţi brusc şi aveţi nevoie de comunicaţii şi date dar şi câteva gânduri utile pentru a supravieţui în timpul unei urgenţe.

Toate aceste lucruri şi recomandări par simple şi, cu siguranţă, nu sunt foarte costisitoare şi probabil un mic procent din populaţie a încercat să se dedice cu atenţie asupra acestor pregătiri teoretice, măcar o dată. Ignorarea riscurilor sau speranţa că răul nu se poate produce nu reprezintă o strategie. Doar pregătirea unui plan vă va ajuta să depăşiţi cu bine orice situaţie.

Pregătiţi un plan

Acest lucru înseamnă, în primul rând, să aveţi pregătit în prealabil un bagaj cu elemente de bază. Nu uitaţi de încărcătoare şi cabluri. Bateriile suplimentare sunt obligatorii, poate şi un încărcător solar sau, ideal, chiar un generator portabil şi ieftin şi de dimensiuni reduse. Cu ajutorul tehnologiei care utilizează din ce în ce mai puţină energie, dispozitivele pot funcţiona zile întregi fără încărcare. Dar totul se opreşte când electronii încetează să mai curgă.

Scanaţi (sau fotografiaţi) documente importante, cum ar fi permisul de conducere, cartea de identitate, paşaportul, certificatul de naştere, certificatul de vaccinare, certificatul de căsătorie sau alte acte financiare. Dacă este posibil, stocaţi-le într-o arhivă protejată prin parolă, într-o unitate virtuală criptată sau într-o unitate USB externă. În caz extrem, chiar şi imaginile simple, stocate în memoria smartphone-ului, vă vor ajuta.

Asiguraţi comunicaţii redundante

În timpul unei urgenţe, este posibil să puteţi folosi totuşi datele celulare pentru a comunica date, dar aproape fără excepţie turnurile de telefonie mobilă sunt încetinite de traficul intens, mai ales atunci când toată lumea apelează contactele apropiate pentru a afla ce se întâmplă.

Dotările din turnurile celulare de comunicaţii nu sunt proiectate pentru acest flux instantaneu de trafic, deoarece gestionarea acestora ar creşte semnificativ costul infrastructurii (întrucât turnurile nu sunt atât de solicitate constant şi funcţionează în mod regulat la parametri mai mici, ar fi foarte greu de justificat pentru investitori acest cost suplimentar). Astfel, este de preferat să aveţi la îndemână o configuraţie alternativă, cum ar fi routerele de tip Multi WAN Load Balance, similare celor utilizate de birourile aflate la distanţă, ce trebuie să rămână conectate. Acestea pot direcţiona fără probleme datele de la mai mulţi furnizori şi tehnologii disponibile.

Comunicarea de date prin satelit este posibilă în unele cazuri, dar această opţiune de transfer de date poate fi costisitoare, aşa că ar fi de dorit să limitaţi transmiterea informaţiilor pe această cale la mesaje text şi e-mail. 

Păstraţi copii de rezervă online

Dacă sunteţi pe fugă şi echipamentele tech sunt compromise în proces, identificaţi o modalitate de a restaura datele pe dispozitive noi. Acest lucru înseamnă în mod normal backup-uri în cloud sau cel puţin hard disk-uri externe pe care să le aveţi cu dvs.  Reţineţi că, în astfel de scenarii de urgenţă, echipamentele pot fi pierdute sau distruse accidental în tranzit, aşa că redundanţa este esenţială. Backup-urile locale, la purtător, sunt în continuare o opţiune, fie şi doar pentru că o perioadă este posibil să nu puteţi intra online să accesaţi diverse date, odată ajuns  într-o locaţie după evacuare.  

De asemenea, trebuie să aveţi mare încredere în soliditatea backup-urilor dumneavoastră - evitaţi aceste cinci greşeli deseori întâlnite în timpul realizării copiilor de rezervă a datelor

Pe lângă tech, păstraţi rezerve de mâncare, combustibil şi bani

Dacă sunteţi luaţi pe nepregătite de o situaţie de urgenţă, puteţi avea parte de la început de un proces de evacuare presărat de probleme. În caz de urgenţă, magazinele alimentare, benzinăriile, băncile şi bancomatele sunt luate cu asalt imediat.

Acest lucru s-a întâmplat de mai multe ori în cazul unor scenarii de dezastre. Păstrarea unor rezerve de alimente, apă şi bani vă poate menţine în siguranţă zile sau săptămâni – sau preferabil până la restabilirea normalităţii. Este important să actualizaţi aceste stocuri, deoarece chiar şi alimentele uscate şi conservate au o perioadă de valabilitate.

Efectuaţi simulări

Când executaţi primul exerciţiu virtual de reacţie la o situaţie de urgenţă specifică, imaginat în detaliu, există aproape 100% şanse să identificaţi diverse problemele. Să analizăm un exerciţiu de evacuare, în caz de incendiu de vegetaţie: cartierele rezidenţiale afectate, din ţările care s-au confruntat cu asemenea dezastre, au constatat că datorită amplorii fenomenului, nimeni nu a putut veni în ajutor zile întregi, aşa că au trebuit să se descurce pe cont propriu. Astfel, s-a descoperit că lipseau deseori articole de bază, esenţiale, disponibile  în mai toate magazinele de bricolaj, ceea ce a diminuat capacitatea de luptă împotriva focului. Unul dintre aceste elemente simple era de pildă un adaptor pentru furtun, de aproximativ câţiva euro sau dolari. Aşadar, deşi dispuneau de o sursă de apă, aceasta a fost inutilizabilă şi rezultatul încercării de intervenţie un eşec. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite