Cercetătorii lucrează la scannerul care va schimba modul în care e studiat corpul: „O unealtă pe care biologia încă nu o are“

Viitorul pentru RMN sună bine. FOTO Wikimedia

MIT a dezvoltat în 2009 o tehnică nouă pentru scanarea corpului folosind rezonanţa magnetică nucleară. Mai nou, ideea din 2009 e dusă puţin mai departe şi cercetătorii încearcă să creeze primul scanner atomic RMN care va „vedea“ atât de bine, încât vor putea fi identificate şi densităţi diferite.

O echipă de cercetători de la Universitatea din Illinois şi Universitatea Northwestern lucrează la noul tip de scanner care ar trebui să aibă cea mai mare rezoluţie, atât de mare, încât corpul să poată fi vizualizat la nivelul atomilor. „Imaginează-ţi o imagine 3D bucată cu bucată a unui virus şi apoi să te poţi uita la toate componentele chimice la o rezoluţie foarte mare. Acesta este visul nostru. Oferă o unealtă pentru biologie care nu există încă“, a afirmat Raffi Budakian, cercetătorul şef, citat de CNET.

Actuala tehnologie RMN este folosită încă din anii '70, cu mici îmbunătăţiri pe parcurs, şi încă este cea mai folosită metodă pentru a descoperi cauza multor probleme, în special de natură cerebrală. Oferă o imagine 3D a ţesuturilor, a organelor interne, şi este o metodă noninvazivă. Este mai puţin periculoasă pentru corp decât scanarea cu raze X şi oferă mai multe detalii. Totuşi, nu oferă informaţii despre densitate, astfel că medicii sau cercetătorii nu ştiu dacă e vorba de apă sau alt lichid ori dacă e carbon şi nu hidrogen.

În 2009, cercetători ai MIT au reuşit o scanare la scară nanometrică, dar acea tehnică nu era eficientă. Budakian a făcut câteva modificări şi el susţine că se apropie de finalizarea proiectului. Astfel, speră ca în următorii ani să poată demonstra rezoluţii între unul şi trei nanometri.

O problemă pe care o mai au de depăşit are legătură cu temperatura în care echipamentul poate funcţiona. „Este un mediu cu temperatură scăzută, trebuie să răcim totul până la nivel criogenic. Şi se pot reface materialele biologice şi după astfel de temperaturi, dar nu este uşor şi e ceva la care trebuie să ne gândim pe măsură ce avansăm. Şi nu este garantat că imaginea va fi relevantă pentru ce se întâmplă în corpul cuiva“, a afirmat Budakian.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.