Romania - singura tara cu iesire la mare fara trafic turistic maritim

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Romania este, in prezent, singura tara cu iesire la mare care nu are trafic turistic maritim. In anii '60-'80 din Portul Constanta pleca zilnic cel putin un vas cu pasageri spre Istanbul. Cazarea si

Romania este, in prezent, singura tara cu iesire la mare care nu are trafic turistic maritim. In anii '60-'80 din Portul Constanta pleca zilnic cel putin un vas cu pasageri spre Istanbul. Cazarea si masa turistilor erau asigurate pe vas, astfel incat cea mai mare parte a banilor erau castigati de partea romana, partea turca asigurand doar turul orasului Istanbul si o masa festiva. In 2003, un armator turc a vrut sa realizeze ceea ce nu au fost in stare sa faca autoritatile romanesti in 13 ani, adica sa redeschida o linie maritima care sa debarce turisti straini intr-un port romanesc. Intiativa ar fi trebuit sa fie primita cu bratele deschise de guvernantii romani ce se declara a fi deosebit de preocupati de promovarea imaginii Romaniei in strainatate. N-a fost sa fie asa. Dimpotriva, autoritatile romane au interzis debarcarea turistilor straini de pe vasele turcului, chiar si pentru a-si cumpara suveniruri de la free-shopurile de la noi. In iulie 2003, turistii si echipajul vasului au trait un adevarat cosmar. 10 cetateni turci cerusera sa coboare la Sulina in timpul stationarii vasului in port pentru un tur de oras. Cererea le-a fost refuzata de Politia de frontiera din Sulina. Resemnati, oamenii au ramas pe vas si au continuat cursa spre Ucraina. La intoarcere, o salupa a politiei de frontiera a interceptat vasul, fara a anunta in prealabil echipajul, 4 agenti s-au urcat la bord si au verificat calatorii pentru a vedea daca cei 10 sunt pe vas. Cum vasul era sub pavilion turcesc, supracontrolul nejustificat a fost la un pas de a declansa un conflict diplomatic. Armatorul spune ca nu poate sa inteleaga de ce, la deschiderea liniei maritime, personalul Oficiului de Turism de pe langa Ambasada Romaniei in Turcia i-a promis tot sprijinul, iar apoi a ajuns sa fie tratat ca un contrabandist. Cei de la Oficiu recunosc ca au incurajat initiativa turcului, considerand-o a fi un soi de investitie-cadou in imaginea Romaniei. Dupa ce oficiali ai Consulatului general al Romaniei la Istanbul si sectiei economice a Ambasadei Romaniei au vizitat portul si au discutat cu armatorul turc, Oficiul a inceput sa difuzeze informatii privind sejurul de vis pe care il pot avea turistii straini in Romania. Anuntul a avut priza nu doar in randul cetatenilor turci, ci si al turistilor straini care se aflau in vizita in Turcia. Cand oamenii au ajuns in Romania si n-au putut sa coboare de pe vas, desi aveau acte in regula, au cerut despagubiri. Cei de la Politia de frontiera Constanta ne-au raspuns sec: " Sa mearga cu trenul, cu autobuzul sau cu avionul, daca vor sa ajunga in Romania". Un bilet de avion Istanbul-Bucuresti costa 220 USD, de aproape 4 ori mai scump decat o croaziera pe mare. Costul unui drum cu autocarul este de 126 USD, din care 74 USD reprezinta transportul propriu-zis, iar 52 USD taxa de viza bulgara. Drumul dureaza 15 ore, daca ai noroc si nu prinzi vreo coada la vama romana. In ceea ce priveste transportul cu trenul, acesta este un adevarat cosmar. Desi nu sunt decat 509 km intre Bucuresti si Istanbul, calatoria dureaza 19 ore! Costul este de 142 USD (90 USD biletul de tren, 52 USD taxa bulgara), iar turistii sunt dati noaptea jos din tren si obligati sa mearga printre liniile de cale ferata pentru o simpla stampila pe pasaport care trebuie aplicata neaparat in gara si nu in tren, cum se intampla pe orice alta ruta. In comparatie cu aceste "solutii", transportul maritim intre Romania si Turcia costa 55 USD/persoana in conditii normale si 75 USD/persoana pentru un loc in salon. Pretul include pensiune completa in restaurantul vasului si achitarea taxelor portuare. De departe, transportul maritim este cel mai atractiv si mai ieftin. Din pacate, guvernantii au fost prea ocupati de proiecte precum Dracula Parc pentru a cauta solutii pentru relansarea traficului turistic maritim romanesc. Societatea CFR Marfa SA opereaza cu o nava aflata in proprietatea sa curse intre Constanta si un port aflat la 70 de km distanta de Istanbul. Nava transporta saptamanal in timpul verii containere, camioane si vagoane de cale ferata, si, cu o mica investitie, ar putea transporta si turisti. Nava are in dotare 100 de paturi si spatii de servire a mesei pentru un numar corespunzator de persoane. Nici o autoritate de la noi nu pare interesata de aceasta solutie.

Stil de viață

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite