Spune-mi în ce poziţie dormi ca să-ţi spun ce rişti

Spune-mi în ce poziţie dormi ca să-ţi spun ce rişti

Somnul pe o parte este avantajos pentru persoanele cu arsuri digestive, dar accentuează ridurile

Aproape o treime din viaţă ne-o petrecem dormind. Şi chiar dacă nu încape îndoială că somnul este benefic pentru sănătate, trebuie să ţinem cont de faptul că nu doar calitatea sau cantitatea somnului contează, ci şi poziţia în care dormim.

Ştiri pe aceeaşi temă

Atunci când dormim, ne întoarcem pe o parte şi pe alta, însă mai mereu revenim în poziţia de somn preferată. De altfel, oamenii de ştiinţă de la Centrul de Cercetare a Somnului din cadrul Universităţii „Loughborough" din Marea Britanie au constatat că aproximativ 95% din oameni dorm în aceeaşi poziţie pe parcursul întregii nopţi. Iată cum ne poate influenţa starea de sănătate postura pe care o adoptăm în timpul somnului.

Dormitul pe-o parte adânceşte ridurile

Această poziţie, foarte confortabilă de altfel şi adoptată frecvent de multe persoane, ajută la atenuarea simptomelor refluxului gastroesofagian, susţin specialiştii de la Universitatea „Loughborough". Potrivit acestora, refluxul gastroesofagian apare în urma slăbirii sfincterului esofagian interior, ceea ce permite întoarcerea unei părţi a conţinutului acid din stomac, care determină apariţia senzaţiei de arsură şi de durere în zona respectivă. În urma testelor, cercetătorii au constatat că o soluţie într-o astfel de situaţie este dormitul pe partea stângă a corpului. Totuşi, un dezavantaj al acestei poziţii de somn este faptul că poate adânci ridurile de expresie pe partea feţei care ia cel mai mult contact cu perna.

Beneficii: atenuează manifestările sindromului de reflux gastroesofagian

Riscuri: adânceşte ridurile

Soluţie: Specialiştii de la Asociaţia de Dermatologie Cosmetică din Anglia spun că o faţă de pernă din mătase ar putea rezolva problema ridurilor cauzate de dormitul pe-o parte, deoarece acest material este mai moale decât alte ţesături.

Somnul pe spate agravează sforăitul

Persoanele care suferă de artrită şi de dureri ale articulaţiilor ar trebui să doarmă pe spate pentru a reduce intensitatea simptomelor. Această poziţie este indicată deoarece greutatea este distribuită în mod egal şi, în acest fel, nu se suprasolicită nicio regiune a corpului.

Pe de altă parte, este cunoscut faptul că poziţia pe spate agravează sforăitul, cu atât mai mult dacă este vorba de o persoană supraponderală, în cazul căreia surplusul de grăsime îngustează şi mai mult căile respiratorii, forţând-o să respire pe gură. Iar sforăitul poate duce la rândul lui la probleme precum apneea, o afecţiune ce se manifestă prin opriri repetate ale respiraţiei în timpul somnului şi care, netratată, poate provoca în timp complicaţii precum accidente cardiovasculare.

Beneficii: calmează durerile provocate de artrită

Riscuri: favorizează sforăitul, apneea în somn şi bolile de inimă

Soluţie: În cazul în care sforăi doar atunci când dormi pe spate, pentru a evita acest lucru, îţi poţi plasa o pernă sub spate, ceea ce te va forţa să schimbi poziţia în timpul somnului. Dacă totuşi preferi să dormi pe spate, foloseşte o pernă tare, astfel încât gâtul şi regiunea superioară a coloanei vetebrale să fie susţinute corespunzător. Altfel, te poţi confrunta cu dureri ale musculaturii gâtului şi a umerilor.

Poziţia fetusului dă dureri de cap

Pe parcursul zilei, şira spinării este supusă unor tensiuni care imprimă presiune asupra discurilor vertebrale. Potrivit specialiştilor, dormitul în această poziţie reduce efectele acestei presiuni, precum şi durerile de spate, atâta vreme cât gâtul este corect susţinut, astfel încât să fie aliniat cu restul corpului cu ajutorul unei perne potrivite. În caz contrar, dacă perna este prea înaltă sau prea joasă, muşchii pot fi suprasolicitaţi, ceea ce poate duce la dureri de ceafă şi, implicit, la dureri de cap.

Beneficii: atenuează durerile lombare

Riscuri: poate da dureri în zona cefei, precum şi dureri de cap

Soluţie: Foloseşte o pernă care să „umple" corect spaţiul dintre umeri şi gât. De asemenea, pentru a menţine coloana vertebrală în poziţie corectă, poţi dormi cu o pernă între genunchi.

Cu faţa în jos, risc de bruxism

Deşi este poziţia ideală pentru a evita sforăitul (muşchii nu mai apasă pe esofag din cauza gravitaţiei), dormitul pe burtă poate provoca bruxism (scrâşnit din dinţi), deoarece mandibula inferioară este poziţionată mai în faţă decât în mod normal. De asemenea, persoanele care dorm astfel pot avea dureri în partea superioară a spatelui, deoarece stau cu muşchii gâtului şi ai spatelui încordaţi din cauza posturii incorecte.

Beneficii: combate sforăitul

Riscuri: poate predispune la bruxism şi la dureri de ceafă

Soluţie: Specialiştii recomandă o saltea din spumă, care se mulează pe forma corpului şi care susţine mai bine coloana vertebrală. De asemenea, dormitul pe o pernă plasată de la stomac până la umeri poate ajuta la reducerea arcuirii spatelui. Pentru a combate bruxismul, pe timpul nopţii poţi folosi o gutieră.

Ştiai că...
...aproximativ 95% din oameni dorm în aceeaşi poziţie pe parcursul întregii nopţi.

RECOMANDARE
Pentru a evita durerile de spate, dormi în poziţia fetusului şi ţine o pernă între genunchi.

SFATUL SPECIALISTULUI

Este bine să ţinem cont de afecţiunile de care suferim pentru a ne alege o poziţie de somn. Astfel, în caz de probleme ale coloanei vertebrale, unii medici recomandă (deşi părerile sunt împărţite) ca persoana afectată să doarmă fără perne şi chiar pe o suprafaţă mai tare.

Totuşi, în cazul celor care suferă de boala de reflux gastroesofagian, această postură de somn este contraindicată, fiind recomandat să se doarmă cu o pernă în plus, pentru a împiedica sucul gastric să reflueze în esofag şi să provoace senzaţie de arsură pe esofag.

De aceea, este bine să întrebăm medicul ce poziţie ar fi indicat să încercăm să menţinem în timpul somnului. Cea mai recomandată ar fi poziţia în care capul se sprijină pe o pernă ortopedică, şezând pe spate şi folosind o saltea ortopedică şi, dacă este posibil, o pernă gen rulou poziţionată sub genunchi. Dr. Radu Leon George, medic de familie, competenţă în fiziokinetoterapie


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările