Sistemul informatic care gestionează cardul de sănătate este blocat. CNAS: „E din cauza unor defecţiuni tehnice”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sistemul de sănătate care gestionează cardul de sănătate este blocat în întreaga ţară, astfel că medicii de familie nu pot verifica dacă un pacient este asigurat sau nu, motiv pentru care deşi pacienţii se duc la cabinet, aceştia nu vor putea beneficia de reţete sau bilete de trimitere.

Potrivit medicului de familie Sandra Alexiu, vicepreşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, Sistemul Informatic Unic Integrat nu funcţionează, motiv pentru care pacienţii care au ajuns deja la cabinete vor fi doar consultaţi. Doctorul îi sfătuieşte, însă, pe cei care au programare mai târziu să se reprogrameze, dat fiind faptul că defecţiunea durează de mai bine de o oră.

Concret, defecţiunea a apărut la ora 11.00, la baza ei fiind o eroare tehnică, se arată într-o informare a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Instituţia face precizarea că până la remedierea problemelor tehnice, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim offline.

„În acest sens, până la termenul de raportare a activităţii lunare pentru perioada în care au fost constatate întreruperi în funcţionarea PIAS, preşedintele CNAS va emite ordin, conform prevederilor legale mai sus menţionate”, notează CNAS.

Erorile, tot mai dese în ultimul an

Cardul de sănătate îi duce în pragul disperării pe medicii de familie, cei care nu au fost de acord de la bun început cu acest instrument electronic. Bănuiau încă de atunci că sistemul informatic nu va funcţiona în parametri normali, îngreunându-le, astfel, activitatea de zi cu zi.

Însă dacă la început cei mai vocali cu privire la disfuncţionalităţile din sistem au fost medicii de familie, rând pe rând, doctorii din spital şi farmaciştii li s-au alăturat în acest protest continuu faţă de nefuncţionarea platformei informatice a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Chiar dacă admit că sistemul informatic e plin de „bube”, autorităţile au încheiat recent contractul pentru mentenanţa cardului de sănătate.

Pacienţii au cel mai mult de pierdut

Între timp, de pierdut au, înainte de toate, pacienţii, iar medicii afirmă, răspicat, că au pierdut şirul zilelor în care sistemele informatice nu funcţionează. „Tinde să devină aceasta normalitatea”, explică doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Nefuncţionarea platformei informatice a generat „un stres de neimaginat oricărui medic obligat să o folosească”, spun şi medicii care lucrează în spitale. „Avem foarte multe cazuri, complicate, pe care nu putem valida din cauză că nu funcţionează cardul de sănătate. Sunt şi pacienţi care îl uită acasă şi nu poţi să îl refuzi, mai ales dacă e venit de la zeci sau sute de kilometri distanţă, adus cu ambulanţă sau cu elicopter”, a explicat profesorul Doina Dimulescu, şefa Spitalului de Urgenţă Elias din Capitală.

Cine a refuzat cardul de sănătate

Cardul de sănătate a stârnit numeroase controverse anul trecut, când a devenit obligatoriu, după ce Biserica Ortodoxă Română a încercat în repetate rânduri să-i convingă pe enoriaşi să nu-l accepte. Din acest motiv, au fost sute de mii de români care au solicitat adeverinţe de asigurat şi au declarat pe proprie răspundere că nu vor instrument electronic. Adeverinţele sunt valabile timp de trei luni, după care se solicită reînnoirea lui.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite