Ministerul Sănătăţii vrea să descurajeze plângerile de malpraxis. Pacienţii care vor să reclame un medic ar putea fi obligaţi să achite o parte din expertiză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pacienţii ar putea fi nevoiţi să achite o parte din valoarea expertizei care stabileşte dacă un medic reclamat este sau nu vinovat. Propunerea a fost adusă în discuţie cu ocazia ultimei întâlniri pe marginea proiectului de lege privind malpraxisul elaborat de Ministerul Sănătăţii.

„Ne-am opus unei astfel de măsuri, pentru că niciun pacient nu va mai reclama medicii. Expertiza este făcută de un expert care este plătit de compania de asigurări care are contract cu medicul respectiv. Prin urmare, noi am propus ca medicul legist să fie cel care să îşi aducă experţii în caz de nevoie”, a declarat pentru adevarul.ro Cezar Irimia, preşedintele Alianţei Pacienţilor Cronici din România (APCR).

Mai precis, conform propunerii, în cazul în care acuzaţiile nu se confirmă, pacientul reclamant ar fi nevoit să achite în totalitate costurile expertizei. „Cum să plătească pacientul? Chiar dacă nu are dreptate, tot nu este firesc să achite el expertiza sau despăgubiri”, a completat Irimia.

Arafat: încercăm să stabilim o procedură obligatorie de înţelegere amiabilă

La proiectul privind malpraxisul au lucrat colegiile de medici, comisia de supraveghere a asigurărilor, asociaţii de pacienţi, consultanţi externi care au şi pregătire juridică şi care ne-au ajutat cu privire la modificările pe care vrem să le facem”, a explicat Arafat, adăugând că legea actuală are o serie de probleme.

Una dintre acestea ţinea de expertiză, care era făcută după mult timp, dar şi faptul că societăţile de asigurări plăteau despăgubiri pacienţilor, iar spitalul era, de multe ori, nevoit să plătească în solidat cu medicul acuzat. 

Pe lângă grupurile de lucru, a precizat Arafat, „s-au obţinut date de la DSP-uri, precum şi date de la Instanţe, pentru a vedea care este situaţia actuală”. „Ca procedură, încercăm să stabilim o procedură obligatorie de înţelegere amiabilă”, a explicat secretatrul de stat. 

„Vorbim doar despre o propunere care va fi supusă dezbaterii publice, timp de o lună, începând de vineri şi nu de un document final. Prin acest proiect, pacienţii nu vor avea obligaţii de plată în soluţionarea amiabilă, vor avea la dispoziţie şase luni pentru rezolvarea litigiului pe cale amiabilă, şi, mai mult, pentru prima dată vor avea acces la documentele medicale ale cazului, până acum acestea putând fi date numai la cererea instanţelor”, a explicat secretarul de stat.

Pacienţii vor beneficia de un evaluator care poate fi desemnat sau ales de ei dintr-un corp de experţi. În plus, un mediator va putea negocia valoarea daunei morale cu pacientul şi asiguratorul.

Personalul medical, obligat să se asigure şi pentru daunele materiale şi pentru cele morale

Potrivit documentului, personalul medical va fi obligat să se asigure atât pentru daunele materiale, cât şi pentru cele morale. Pentru daunele morale va fi stabilit un anumit plafon, aşa cum se practică şi alte ţări. În plus, medicul va fi asigurat pentru incidente petrecute cu până la trei ani înaintea încheierii contractului de asigurare.

„Procedura prealabilă nu reprezintă o retragere a accesului la justiţie întrucât este o procedură limitată în timp - şase luni - mai scurtă în timp decât termenul de prescripţie a acţiunii în justiţie, este o procedură fără cheltuieli, oferă pacientului acces la toate documentele medicale, pe care le poate folosi ulterior în acţiunea juridică”, a adăugat Arafat.

Poliţa de asigurare în sistemul public va fi acoperită parţial de către angajator, adică de către spital. Spitalul va avea însă propria asigurare şi apoi ar putea contribui cu o anumită cotă la poliţa de asigurare a medicilor, a explicat Raed Arafat, precizând că prin noul proiect, spitalul va evita riscurile de blocare a conturilor.

Asiguratorii vor putea să estimeze activitatea financiară, având în vedere limitarea daunele morale, şi vor putea negocia despăgubirea la un nivel inferior al cuantumului maxim pentru care se încheie contractul de asigurare.

Reducerea cazurilor de malpraxis rezolvate în tribunal

Obiectivul principal este reducerea cazurilor de malpraxis rezolvate în tribunal, printr-o mediere anterioară, şi, în acelaşi timp, despăgubirea pacienţilor care au avut de suferit din cupla medicilor.

„Legea vizează reducerea părţii birocratice şi includerea părţii de mediere, dar mai ales face ca cel care reclamă să intre imediat în discuţii şi în mediere cu asiguratorul. (...) Legea prevede mai multe aspecte care să faciliteze modul în care se rezolvă litigiul sau acuzaţia de malpraxis, iar cel care a fost victima unui malpraxis să fie plătit. Pentru că asta era problema până acum, medicii se asigurau, pacienţii sau familiile lor nu primeau bani. Noua lege prevede ca cei care asigură să şi plătească, atunci când este vorba despre un caz real de malpraxis", a declarat Raed Arafat în urmă cu o lună.

La începutul lunii aprilie, ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu a declarat că proiectul noii legi a malpraxisului, care va stabili modul de verificare şi evaluare a faptei reclamate, ar putea fi pus în dezbatere publică în două-trei săptămâni.

Pe aceeaşi temă:

PROIECT Cazurile de malpraxis vor fi soluţionate mai rapid, susţin specialiştii

Cazurile de malpraxis sunt în creştere în ultimii ani, deşi peste 4.200 de medici din specialităţile vulnerabile (chirurgie, ginecologie şi stomatologie) au învăţat cum să se apere de malpraxis în cadrul unui proiect european derulat în perioada 2010 - 2013. Pe 18 mai, Ministerul Sănătăţii anunţa că legea malpraxisului va intra în dezbatere în zece zile. După aproape o lună, oficialii refuză să ofere date concrete despre stadiul actului normativ.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite