O eroare umană, cauza accidentului din sudul Franţei

O eroare umană, cauza accidentului  din sudul Franţei

130 de pompieri, 5 elicoptere şi peste 30 de ambulanţe au fost mobilizate la accidentul din Franţa

Posibila defecţiune tehnică a autocarului cu români răsturnat în Franţa este o ipoteză puţin probabilă. Indiciile duc spre o eroare umană.

Ştiri pe aceeaşi temă

Un autocar al firmei bistriţene de transport Happy Day, cu 50 de persoane la bord, a intrat pe contrasens şi s-a răsturnat, duminică, la 10.30, ora României, pe autostrada A8, pe sensul Nisa - Aix-en-Pro­vence, în apropierea localităţii Vidauban din Franţa. Autovehiculul plecase din autogara Madrid şi urma să ajungă, după 24 de ore, la Bistriţa-Năsăud. În operaţiunea de salvare au fost implicaţi 130 de pompieri, 5 elicoptere şi peste 30 de ambulanţe.

Un bebeluş a murit în urma accidentului, iar circa 30 de persoane au necesitat spitalizare. Ieri, Ministerul Afacerilor Externe a emis un comunicat în care a anunţat că opt persoane au traumatisme uşoare, iar şase pasageri din cei 30 internaţi au ieşit din spital, fiind preluaţi de un autocar al firmei transportatoare pentru a reveni în ţară.

Problemele tehnice, excluse

Prima ipoteză în legătură cu cauza accidentului a aparţinut presei franceze, care menţiona că autocarul s-a răsturnat din cauza exploziei unui pneu. Informaţia a fost confirmată de şeful Poliţiei din Bistriţa, Ioan Ovidiu Mureşan: „Corneliu Roşu (unul dintre proprietarii firmei de transport-n.r.) mi-a spus că a explodat un cauciuc de pe faţă şi că aceasta a fost cauza accidentului. Mai multe nu ştia nici el. Toate informaţiile mi le-a furnizat prin telefon, din ce aflase şi el".

Autorităţile franceze încă nu au ajuns la o concluzie. Şeful RAR Bistriţa-Năsăud, Liviu Marica, este sceptic în legătură cu această ipoteză: „În toată cariera mea nu am avut un caz de explozie de pneu după care să urmeze o răsturnare a autocarului. Mai ales că acest tip de autocar avea pneuri fără cameră şi servodirecţie, dotări care dau posibilitatea şoferului să redreseze maşina fără a se răsturna. Părerea mea este că explozia s-a produs în urma impactului cu o bordură sau cu un alt obiect". 

Marica a mai arătat că este, de asemenea, foarte puţin probabil ca autocarul să fi avut pneurile uzate: „Autocarul a trecut de inspecţia tehnică în data de 12 iulie 2012 fără probleme. În plus, firmele care fac curse externe ştiu că dacă sunt prinse cu anvelope uzate primesc nişte amenzi uriaşe în Vest. Nimeni nu-şi permite aşa ceva".

Şofer fără aviz medical

Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), filiala Cluj, care are printre atribuţii şi verificarea autocarelor care transportă persoane în mai multe judeţe din Ardeal, printre care şi Bistriţa-Năsăud, a efectuat, ieri, un control la sediul firmei Happy Day.

„Toate actele sunt în regulă. Din punct de vedere tehnic şi din punct de vedere al licenţelor, autocarul era în regulă. Există totuşi o problemă: cei de la firmă ne-au pus la dispoziţie un aviz medical expirat al şoferului care era la volanul autocarului în timpul accidentului. Aceasta nu înseamnă că nu-l au. Angajaţii sunt răvăşiţi, probabil nu au găsit avizul. Oricum, aceste examene sunt destul de superficiale, nu cred că a avut vreo legătură cu accidentul", susţine inspectorul-şef teritorial, Rareş Pop.

Medicul specialist Ioana Taloş, membru în Comisia de Medicină a Muncii de la Spitalul Universitar CF din Cluj-Napoca, spune însă că avizul medical pentru un şofer profesionist nu este o formalitate: „La policlinicile CFR, acest examen este extrem de serios. În comisie trebuie să fie mai mulţi specialişti, un oftalmolog, un neurolog, un psihiatru, un ORL-ist,  un cardiolog, un specialist pe medicina muncii etc. Dacă nu sunt îndeplinite baremuri foarte stricte, noi dăm soluţie inapt. Se poate da o astfel de soluţie pentru un şofer profesionist cu hipertensiune sau pentru unul obez. Sunt unele clinici private care dau uşor astfel de avize, tocmai de aceea de anul acesta, aceste unităţi pot fi verificate de către specialiştii de la Policlinicile CFR". Pentru lipsa acestui act se va emite amendă.

"În toată cariera mea nu am avut un caz de explozie de pneu după care să urmeze o răsturnare a autocarului."
Liviu Marica şeful RAR Bistriţa-Năsăud

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările