EUROBAROMETRU Cum definesc românii asistenţa medicală de calitate. Câţi dintre ei sunt mulţumiţi de sistem

0
Publicat:
Ultima actualizare:
78% din români susţin că sistemul sanitar de stat este slab FOTO Adevărul
78% din români susţin că sistemul sanitar de stat este slab FOTO Adevărul

Majoritatea românilor sunt nemulţumiţi de calitatea asistenţei medicale oferite de serviciile de stat, potrivit ultimului Eurobatrometru realizat de Comisia Europeană. În schimb, media europeană a celor nemulţumiţi de serviciile similare autohtone este de doar 27%, arată acelaşi studiu european.

Mai exact, 78% dintre români sunt de părere că sistemul sanitar de stat este mai prost organizat comparativ cu ceea ce se întâmplă în restul statelor europene, conform Eurobarometrului „Siguranţa pacientului şi calitatea îngrijirilor medicale”, desfăşurat în perioada noiembrie - decembrie 2013.

Medicul, prima sursă de informare a românilor?

În ceea ce priveşte cele mai importante trei criterii ce definesc asistenţa medicală de înaltă calitate, respondenţii au plasat pe primul loc personalul medical bine pregătit (53%), tratamente ce dau rezultate (36%) şi respectarea demnităţii pacientului (29%). La nivelul UE, responenţii au pus pe poziţia a treia criteriul echipamentelor medicale moderne.

Legat de primele trei surse de informare cu privire la calitatea asistenţei medicale, cei mai mulţi români au indicat medicul generalist sau specialistul pe prima poziţie (60%), urmat de sfaturile venite de la prieteni şi de la familie (58%), pe locul trei fiind televiziunea (35%). Pe de altă parte, la nivel european, repondenţii au menţionat că a treia sursă o reprezintă social media şi forumurile online, nu programele televizate.

Românii, convinşi că pot avea de suferit în spitale

La capitolul posibilităţii ca pacienţii să aibă de suferit în urma îngrijirilor primite într-un spital din ţară, 67% dintre români au spus că acest lucru este foarte probabil, în timp ce media europeană a opiniilor în aceeaşi direcţie este de 53%.

Cu toate acestea, ponderea românilor este mai mică decât cea a europenilor din punct de vedere al răspunsurilor afirmative la întrebarea „Vi s-a întâmplat ca dumneavoastră sau un membru al familiei să aveţi parte de un eveniment nedorit (infecţii intraspitaliceşti, diagnostic eronat sau pus cu întârziere, erori la intervenţii chirurgicale ori la prescrierea tratamentelor) ca urmare a asistenţei medicale primite?”. La această întrebare au răspuns afirmativ doar 17% dintre români, faţă de o medie UE de 27%.

Sensibil diferite ca pondere sunt şi răspunsurile legate de variantele pentru a putea primi ajutor, inclusiv în vederea obţinerii unor compensaţii/despăgubiri, în cazul unor suferinţe ca urmare a asistenţei medicale acordate respondentului sau unui membru al familiei acestuia.

Cei mai mulţi dintre români au menţionat managementul spitalului (61%), Ministerul Sănătăţii (44%) şi un avocat (26%), în timp ce, la nivelul UE, a treia variantă a fost indicată de aproape jumătate dintre respondenţi, conducerea unităţii medicale - de 39%, iar autoritatea sanitară a statului - de 33%.

Mulţumiţi de medicii de familie şi de specialişti

Un alt studiu dat publicităţii joi arată că românii sunt mulţumiţi de faptul că se pot programa rapid la medicul de familie. Mai exact, 78% sunt mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de acest aspect, în timp ce 73% spun că sunt mulţumiţi de uşurinţa cu care au reuşit să se programeze la medicul specialist.

În ceea ce priveşte curăţenia şi confortul din sala de aşteptare, aşteptările a aproape 70% din respondenţi au fost peste aşteptări, în cazul medicului de familie. Procentul a fost de 76% în cazul celui specialst, mai arată cercetarea.

Românii sunt mulţumiţi şi foarte mulţumiţi şi atunci când este vorba despre timpul acordat de medic strict pentru consult: 71% în cazul medicului de familie şi 78% în cazul medicului specialist. Este totodată manifestată încrederea în sfaturile primite, trei sferturi dintre români (74%) declarând că au încredere foarte mare în recomandările medicului de familie, potrivit studiului Confido.

Pe aceeaşi temă:

Listele de aşteptare din policlinici şi din spitale, oficiale începând de luni. Biletele de trimitere sunt valabile şi 90 de zile

Listele de aşteptare de la nivelul policlinicilor şi ambulatoriilor sunt oficiale, începând de luni. Mai exact, pacienţii vor fi nevoiţi să aştepte perioade mai lungi pentru a putea fi consultaţi de specialişti, vizate fiind în special oraşele mici, cu deficit de doctori, potrivit autorităţilor. De altfel, biletele de trimitere de la medicii de familie, care primesc mai multe responsabilităţi, vor fi valabile chiar şi 90 de zile.

Topul furnizorilor de servicii medicale private din România

MedLife, Medicover şi Regina Maria sunt principalii furnizori de servicii medicale private din România, urmaţi de Sanador. Mai exact, MedLife a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 72 milioane euro, Medicover de 45,9 milioane de euro, Regina Maria de 43,9 milioane de euro şi Sanador de 32 milioane de euro.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite