Canicula „încinge“ agresivitatea şoferilor. Soluţii pentru împuţinarea accidentelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Canicula influenţează comportamentul şoferilor FOTO Adevărul
Canicula influenţează comportamentul şoferilor FOTO Adevărul

Canicula din aceste zile influenţează inclusiv comportamentul şoferilor şi pe cel al pietonilor, fiind un factor precipitator, care predispune la accidente rutiere, atrag atenţia specialiştii. Aceştia fac apel la prudenţă din partea participanţilor la trafic.

Indisciplina rutieră atinge cote alarmante în lunile iulie-august, când numărul de accidente din trafic sunt în creştere. Temperaturile foarte ridicate din aceste zile reprezintă şi ele un factor precipitator, atrag atenţia specialiştii în psihologia traficului. Aceştia spun că perioada vacanţelor este una în care responsabilitatea, atât cea a pietonilor, cât şi cea a şoferilor, este mai mică, consecinţele fiind însă cât se poate de grave: victime care îşi pierd viaţa sau ajung în stare foarte gravă la spital. 

„În această perioadă apar modificări importante atât în comportamentul pietonilor, cât şi în cel al bicicliştilor şi al şoferilor. Realitatea ne arată că există o indisciplină rutieră care a atins cote îngrijorătoare şi s-a ajuns aici din cauza carenţelor din legislaţie, care fac ca normele rutiere să nu fie respectate de participanţii la trafic. Deşi suntem în anul 2017, singurii care pot face supravegherea traficului şi pot aplica sancţiunile sunt poliţiştii, insuficienţi la valorile de trafic care există în România”, a explicat, pentru „Adevărul”, Cătălin Radu Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC).

Pietonii, partea slabă a participanţilor la trafic

Chiar şi Comisia Europeană atrage atenţia că numărul pietonilor care îşi pierd viaţa în urma accidentelor rutiere este în creştere. Doar în Capitală, în ultimele zile, s-au produs două accidente rutiere grave, soldate cu morţi şi răniţi. Şoferii vinovaţi, o tânără care a intrat într-un grup de persoane aflat într-o staţie de tramvai, şi un şofer care nu a adaptat viteza la o trecere de pietoni, aveau alcoolemia zero în momentul în care au fost testaţi cu etilotestul. 

„Pietonii sunt partea slabă a participanţilor la trafic. Dar există un cumul de factori care duce la un număr mare de accidente cu pietoni şi la aceste consecinţe foarte grave. Temperaturile foarte grave creează un disconfort pentru organism. Indiscutabil şi infrastructura este deficitară. Ca pieton, ar trebui să avem o atenţie mai activă atunci când aşteptăm într-un refugiu pentru că sunt persoane care din cauza afecţiunilor medicale pot pierde controlul asupra direcţiei şi riscul creşte exponenţial, însă este greu de arătat cu degetul spre o singură cauză”, a completat Codescu. 

Pieton versus şofer în trafic

La rândul său, psihologul Ionel Simionca, specializat în psihologia transporturilor, atrage atenţia că numărul accidentelor rutiere va creşte pe termen mediu şi lung. Asta inclusiv din cauza faptului că şoferii vor să îşi optimizeze timpul şi resursele, motiv pentru care măresc viteza de circulaţie.

„Cu cât mai multă lume iese afară şi e cald, temperaturile ridicate fiind un factor precipitator, de stres, sunt şanse să se producă accidente. Fiecare îşi lasă mintea în vacanţă. Apare şi din partea pietonului o lipsă de responsabilitate, traversează în fugă sau se asigură mai puţin. S-a cronicizat un tip de comportament agresiv între pieton şi şofer: pietonul se va gândi că e dreptul lui să fie pe trecere, neasigurat şi cu căşti în urechi, pe de altă parte, conducătorul auto care se gândeşte cum să consume mai puţine resurse şi să câştige timp. Fiecare îl provoacă pe celălalt, şoferul prin viteză, pietonul prin neasigurare”, a declarat Ionel Simionca pentru „Adevărul”. 

Un sistem modern de supraveghere al traficului, necesar

Potrivit acestuia, denivelările de pe anumite porţiuni de drum şi maşinile neîntreţinute şi vechi sunt un risc imens pentru pietoni. Concret, dacă România stă extrem de prost din punct de vedere al infrastructurii, discrepanţele între ţările europene se reduc de la an la an, unde şi numărul morţilor de pe şosele scade considerabil. De pildă, într-un top întocmit de Comisia Europeană, România ocupă un dezonorant loc doi, cu 97 de decese la milionul de locuitori, fiind devansată doar de Bulgaria, unde anul trecut au murit 99 de persoane la milionul de locuitori, în urma accidentelor rutiere. 

„Nu creşterea sancţiunilor contează. Câtă vreme nu ai capacitatea să identifici acei şoferi care produc incidente în trafic pentru că nu ai un sistem de supraveghere modern, cum au Anglia, Franţa sau Spania, nu poţi face mare lucru. Dacă se va utiliza un astfel de sistem, nu vor mai fi pătrunderi pe roşu, sau depăşiri de coloane de maşini şi nici şoferi care când trec pe lângă parcuri sau zonele de joacă pentru copii nu reduc viteza aşa cum prevede legea. Legislaţia rutieră este învechită”, a completat Cătălin Radu Codescu, conform căruia e nevoie de strategii de siguranţă rutieră pentru ca rezultatele să înceapă să apară.

Cei din mediul rural sunt cei mai expuşi la accidentele rutiere, tendinţă valabilă în întreg blocul european. Mai exact, 55% din accidentele mortale au loc pe astfel de drumuri, în timp ce 37% din numărul total al accidentelor produse în 2016 în UE au avut loc în oraşe. Doar 8% dintre acestea s-au petrecut pe autostrăzi, relevă acelaşi studiu întocmit de Comisia Europeană. În urma acestor accidente, 25.500 de europeni şi-au pierdut viaţa anul trecut şi alte 135.000 au suferit accidente grave care i-au lăsat cu sechele.

Temperaturi foarte ridicate în următoarele săptămâni 

Mercurul din termometre va depăşi frecvent 35-36 de grade Celsius în următoarele două săptămâni, potrivit prognozei valabile pentru perioada 26 iunie - 9 iulie 2017. Cu toate acestea, în această perioadă, vor exista şi intervale de instabilitate atmosferică în majoritatea regiunilor, arată Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM). 

Concret, începutul lunii iulie va fi călduros în Banat, cu temperaturi medii de 35 - 37 de grade Celsius în prima săptămână de prognoză. În a doua săptămână de prognoză, temperaturile minime vor oscila între 13 grade Celsius dimineaţa şi 21 de grade Celsius, care se vor înregistra în dimineaţă de 29 iulie. În Crişana vremea se va încălzi treptat din 29 iunie, când temperaturile se vor situa în jurul valorii de 34 de grade Celsius iar minimele vor fi de 20 de grade Celsius. 

În Tansilvania, vremea rămâne călduroasă, în prima săptămână de prognoză fiind aşteptate temperaturi între 30 şi 34 de grade Celsius. Apoi, mediile valorilor termice nu vor depăşi 29 de grade Celsius ziua şi 12 grade Celsius noaptea. În Maramureş, vremea se va încălzi treptat, media temperaturilor maxime în prima săptămână de prognoza va fi de 32 de grade Celsius, ulterior se va răcori, astfel încât în perioada 3-4 iulie maximele vor fi de 25 de grade Celsius şi minimele de 11 - 12 grade Celsius. 

În Moldova, vremea va fi deosebit de caldă, cu maxime ce se vor situa între 30 şi 35 de grade Celsius şi minime între 17 şi 20 de grade. Aversele şi descărcările electrice vor fi mai frecvente în perioada 1 - 5 iulie. În ceea ce priveşte temperaturile în Dobrogea, temperaturile în perioada 1-4 iulie vor scădea, astfel că maximele vor fi de 28 de grade Celsius şi minimele de 18 grade Celsius. În Muntenia, temperaturile vor depăşi 32 de grade Celsius iar în intervalul 29 iunie - 1 iulie va fi caniculă. 

După data de 3 iulie, temperaturile se vor situa în jurul valorii de 32 de grade Celsius, în timp ce minimele vor fi de 17 grade Celsius. În Oltenia, vremea va fi călduroasă, mercurul din termometre va urca şi la 37 de grade Celsius în perioada 26 iunie - 1 iulie. Ulterior, temperaturile vor scădea până la 28-29 de grade Celsius, avertizează meteorologii.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite