Sondaj. Câţi români ar vota un nou partid condus Cioloş. Naţionalismul lui Băsescu a crescut Mişcarea Populară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Înainte cu şase luni de alegerile locale, PNL conduce la capitoul intenţie de vot cu 35% din opţiuni, însă PSD îi suflă în ceafă, între cele două partide fiind o diferenţă de doar un procent. Pe locul 3 se află Mişcarea Populară (MP), condusă de Traian Băsescu, cu un scor de 7,8%, cel mai mare de până acum. Ideea apariţiei unui nou partid a cărui imagine să fie asociată cu Dacian Cioloş şi cu Klaus Iohannis este receptată pozitiv.

Agenţia de Rating Politic a lansat primul Raport al Barometrului “Piaţa politică” – decembrie 2016, care se referă în principal la intenţia de vot pentru partide şi la sistemul de partide în general.

Sondajul, la 1 an de la alegerile prezidenţiale şi cu 6 luni înainte de alegerile locale, indică o reaşezare pe coordonate noi a pieţei politice, arată analiza Agenţiei de Rating Politic:

▪ Spectrul politic se diversifică din nou, după o perioadă de polarizare care a fost specifică alegerilor prezidenţiale.
▪ Se confirmă prognoza din aprilie a Agenţiei de Rating Politic: mergem către un Parlament cu mai mult de 2 partide, pe fondul logicii proporţionale a sistemului electoral.
▪  Partidele mari, PSD şi PNL, revin în “matca” obişnuită pentru partidele lider, cu scoruri în plaja 30-37%. PNL conduce cu 35% din opţiuni, urmat foarte aproape de PSD cu 34%.
▪ Noul discurs, în ton mai radical, al lui Traian Băsescu tractează MP într-o zonă de relevanţă, pe locul 3, cu 7,5%.
▪ ALDE, condus de preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, şi rezultat din fuziunea PLR şi PC, se plasează de asemenea peste pragul electoral, la 6,5%.
▪  Un partid nou, susţinut de Klaus Iohannis şi Dacian Cioloş, ar fi recepetat pozitiv şi ar aduna adepţi de la toate partidele şi dintre nehotărâţi. 35% din toţi alegătorii se declară deschişi spre o asemenea idee.
▪  Până în acest moment, cei care reuşesc să speculeze nişele de lângă partidele mari sunt tot lideri consacraţi (Băsescu, Tăriceanu), nu partide total noi.
▪ PSD şi-a conservat nivelul de vot pentru brandul propriu, după tranziţia de la Liviu Dragnea la Victor Ponta şi după ieşirea formală de la guvernare.
▪ PNL este provocat să îşi consolideze brandul propriu, cu mesaje şi lideri proprii, după ce s-a încheiat perioada de “euforie” de după prezidenţiale în care a fost indentificat şi s-a suprapus cu imaginea lui Klaus Iohannis şi când PNL a beneficiat de popularitatea foarte ridicată a noului preşedinte. Logica alegerilor locale şi parlamentare impune o altă abordare şi certificarea unei identităţi proprii.

Agenţia de Rating Politic a fost interesată şi de scenariile propuse de mass-media, despre posibilul “import” al liderilor actualului guvern de către PNL, respectiv PSD. Pentru moment nu există susţinere decât parţial pentru scenariul discutat în cazul PNL:

▪  Eventuala venire a lui Dacian Cioloş la conducerea PNL are o susţinere moderată (41%), destul de ridicată în rândul suporterilor PNL (55%).
▪ Eventuala venire a lui Vasile Dâncu la conducerea PSD nu are o susţinere solidă în acest moment (29%), nici măcar în rândurile suporterilor PSD (33%).

Barometrul a urmărit şi cum este perceput sistemul poltitic ca ansamblu, după agitaţia socială şi politică recentă:

▪  Românii aşteaptă într-o măsură mult mai mare decât în primăvară noi proiecte politice (51% faţă de 38%). Recentele evenimente, protestele şi nemulţumirile au amplificat această dorinţă.
▪  Imaginea partidelor actuale este proastă, fiind percepute că nu lucrează decât pentru interese proprii, nu pentru alegători (70% au această percepţie).
▪  Există totuşi un orizont de aşteptare pozitiv pentru o reformă a partidelor – 60% consideră că actualele partide se pot reforma.
▪  Corupţia este principala problemă de credibilitate a candidaţilor în alegeri – aproape jumătate (48,5%) indică acest lucru.

Sondajul a fost realizat  în perioada 2  – 6 decembrie 2015, pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia României de 950 de persoane, cu interviuri telefonice şi are o eroare de 3,2%. Cercetarea face parte dintr-o serie de studii şi analize ale Agenţiei de Rating Politic realizate pentru uz propriu, „Barometrul Piaţa politică” (raportul anterior: aprilie 2015).

Sondaj National Decembrie 2015 Raportul 1

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite