Ce a învăţat PSD din înfrângerile electorale anterioare: Dragnea cere prietenia generaţiei Facebook

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Liviu Dragnea a mers în iarnă să mănânce zacuscă cu studenţii. Videocplipul a ajuns pe pagina sa de Facebook. De aici a început construirea unei imagini online a liderului PSD
Liviu Dragnea a mers în iarnă să mănânce zacuscă cu studenţii. Videocplipul a ajuns pe pagina sa de Facebook. De aici a început construirea unei imagini online a liderului PSD

Aproape inexistent până acum câteva luni în mediul online, liderul PSD Liviu Dragnea s-a mutat pe Facebook înainte de alegerile parlamentare. Noua strategie de comunicare arată teama liderului PSD  de a deveni, asemenea lui Ponta, „victima“ electorală a generaţiei Facebook.

De două luni, preşedintele PSD Liviu Dragnea a transformat Facebook-ul în principalul canal de comunicare al partidului. Având contraexemplul lui Victor Ponta, preşedintele PSD Liviu Dragnea încearcă o apropiere de publicul Facebook înainte de alegerile parlamentare, în urma cărora Dragnea vrea să fie desemnat premier.

Până în vară, Liviu Dragnea aproape că nu exista în mediul online, având o pagină oficială de Facebook, dar care se afla într-o stare latentă. Abia de la sfârşitul anului trecut, Liviu Dragnea a început să utilizeze, pe alocuri, Facebook-ul. Mai întâi, pentru mesaje video care îl arătau în ipostaze relaxate, diferite de cele de politician.

De exemplu, Dragnea a postat un filmuleţ video care imita clipul electoral al lui John Major de la alegerile generale din anul 1992, în care liderul conservator din Marea Britanie se întorcea în cartierul în care a copilărit şi se prefăcea uimit că regăseşte în acelaşi loc casa părinţilor săi. Dragnea a copiat narativul acelui clip şi, într-un video produs de Tineretul Social Democrat, liderul PSD s-a întors, în preajma sărbătorilor de iarnă, în camera de cămin din Regie în care şi-a petrecut studenţia pentru a mânca zacuscă împreună cu studenţii.

„Sunt nou pe Facebook“

În ultima vreme, au fost mai multe persoane care mi-au atras atenţia că nu prea folosesc contul meu de Facebook pentru a-mi comunica gândurile şi opiniile. Că prefer să comunic mai mult la TV Sunt mai nou pe Facebook şi, poate, uneori voi fi mai stângaci în utilizarea acestui mediu de comunicare. Însă, sunt pregătit să învăţ regulile şi să petrec mai mult timp schimbând idei sau păreri cu cei ce sunt aici de mai multă vreme. Eu, dar şi partidul pe care îl conduc, trebuie să fim mai atenţi şi mai deschişi către voi, generaţia care reprezintă viitorul ţării noastre“, explica Liviu Dragnea pătrunderea sa în mediul online.

De la mesaje rare şi personale, liderul PSD a ajuns, în ultimele două luni, să posteze şi de două sau de trei ori pe zi. De unde această schimbare de atitudine a liderului PSD? „O pagină de Facebook a devine obligatoriu pentru orice politician de prim-rang din România. Sunt aproape nouă milioane de conturi active de Facebook în România, destul ca orice politican să-şi găsească pe această reţea de socializare parte din publicul lui“, arată Adi Zăbavă, consultant în comunicare politică.

„PSD a înţeles multe din înfrângerile politice“

În al doilea rând, specialiştii mai arată că liderul PSD se teme să nu păţească precum fostul premier Victor Ponta, care a pierdut bătălia prezidenţială pentru că a ignorat publicul Facebook. „După înfrângerea lui Victor Ponta pe internet la alegerile prezidenţiale la care Klaus Iohannis a reuşit să atingă un milion de like-uri pe Facebook, PSD a înţeles că a facut o greşeală strategică de comunicare când a ignorat categoriile de tineri şi maturi activi pe reţele sociale“, crede analistul Antonio Momoc.

Social-democraţii se tem de fiecare scânteie apărută pe Facebook, unde se află un public mult mai pretenţios şi mai informat. „PSD a înţeles multe din înfrângerile politice anterioare, şi încearcă să prevină o mobilizarea a electoratului de dreapta, parţial dezamăgit de actiunea politica a triunghiului Cotroceni-Palatul Victoria-PNL. Dacă nu irită excesiv acest electorat, precum şi nehotărâţii, PSD va maximiza în decembrie principalul său atuu şi anume faptul ca are cel mai mare bazin politic ca partid“, explică Radu Magdin noua strategie de comunicare a PSD.

„Dragnea nu pierde când loveşte în Cioloş“

Dragnea a şi făcut cunoştinţă, pentru prima dată, cu forţa publicului online şi capacitatea lui de mobilizare atunci când a promovat „Legea defăimării“, care reducea din libertatea de exprimare a presei şi îngrădea şi mediul online. Internauţii au pornit un tir de critici şi de jigniri la adresa şefului PSD chiar pe pagina sa de Facebook. În cele din urmă, Dragnea a cedat şi a renunţat la legea „demnităţii umane şi a toleranţei“.

Un alt moment când s-a confruntat cu furia generaţiei Facebook a fost când a postat pe Facebook discursul din Parlament, în care îl atacă pe premierul Dacian Cioloş. Mesajul preşedintelui PSD Liviu Dragnea din Parlament a strâns sute de comentarii critice la adresa sa din partea utilizatorilor de Facebook, cei mai mulţi dintre ei solidarizându-se cu premierul Dacian Cioloş, prin mesajul comun „Go, Ciolo!“. „Atacurile la Cioloş sunt de fapt mesaje care îndepărtează şi mai tare categorii socio-profesionale pe care PSD le poate câştiga foarte greu sau deloc: clasa de mijloc, urbanul înstărit, antreprenori, angajaţi în multinaţionale. Din acest motiv Liviu Dragnea nu pierde când loveşte în Cioloş deoarece simpatizanţii lui Cioloş-Iohannis nu au prea mult în comun cu electoratul PSD“, spune Momoc.

Pe lângă răfuiala cu inamicii politici, Dragnea mai foloseşte Facebook-ul şi pentru a transmite mesaje în mod direct categoriilor care îl interesează. „Să comunici pe Facebook nu înseamnă implicit şi câştigarea publicului de acolo. Iar cel mai bun exemplu a fost Victor Ponta la alegerile prezidenţiale. Cu toată constanţa în comunicare, cu toate resursele investite, publicul de pe Facebook l-a respins şi a devenit principala forţa de mobilizare împotriva lui. Acest lucru se întâmplă pentru că orice politician trebuie să fie credibil atunci când vorbeşte cu un public. Iar în cazul Victor Ponta sau Liviu Dragnea această condiţie nu e îndeplinită vis-a-vis de bună parte din publicul de pe Facebook“, a spus Zăbavă.

Facebook, generator de ştiri

Pentru Dragnea, Facebook-ul a devenit principalul instrument la care apelează atunci când are de comunicat ceva în mod rapid, Facebook-ul având şi capacitatea de a genera ştiri în mod rapid.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite