Bogdan Huţucă: „Actualul sistem de impozitare face România competitivă pe piaţa europeană” / Ce efecte ar avea introducerea impozitului progresiv

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bogdan Huţucă, preşedinte al Comisiei de buget din Cameră şi preşedinte PNL Constanţa FOTO Arhivă personală / Facebook
Bogdan Huţucă, preşedinte al Comisiei de buget din Cameră şi preşedinte PNL Constanţa FOTO Arhivă personală / Facebook

Bogdan Huţucă, preşedinte al Comisiei de buget din Camera Deputaţilor, susţine că România trebuie să păstreze cota unică, iar orice discuţie despre impozitarea progresivă trebuie să aibă în spate simulări şi analize solide, pentru că în caz contrar, propunerile venite pe filieră social-democrată ar duce la afectarea investiţiilor, dar şi la inechităţi sociale şi mai mari.

„Adevărul” a stat de vorbă cu Bogdan Huţucă, preşedinte al Comisiei de buget din Camera Deputaţilor şi unul din principalii specialişti ai PNL pe tema finanţelor publice, despre ce ar însemna introducerea impozitului unic. 

Un sistem de impozitare progresiv presupune mărirea fiscalităţii? 

Bogdan Huţucă: Un impozit progresiv înseamnă o mărire a fiscalităţii pentru anumite categorii de salariaţi. Cei care depăşesc un prag de venituri sau cei care nu îndeplinesc condiţiile pentru a beneficia de anumite deduceri. Singura situaţia în care nu am avea nicio creştere de fiscalitate este aceea în care cea mai mare cotă progresivă va fi la egalul celei din legislaţia actuală, ceea ce este puţin probabil deoarece impactul bugetar ar fi unul negativ şi este evident că în actualul context nu asta se doreşte, în contextul macroeconomic în care se află România astăzi.

Ce trebuie schimbat dacă vrem să implementăm acest sistem? Ce nu li se spune oamenilor? 

Din toate abordările politice din spaţiul public nu văd prezentată problema globalizării veniturilor. Un impozit progresiv presupune automat o globalizare a bazelor de impunere. Ţările care folosesc sisteme progresive de impunere au un sistem de impozit pe venit global. Să presupunem că un cetăţean are 7.500 de lei venituri, exclusiv din salariu, la care corespunde o cotă de impozitare mare. Un alt cetăţean are tot 7.500 de lei venituri, dar din trei surse de venit: salariu, activităţi independente, chirie. Pe fiecare sursă de venit ar avea o cotă mai mică, pentru că se încadrează în alt prag. Atunci sistemul este discriminatoriu, pentru că la aceleaşi venituri, celor doi cetăţeni li se aplică o cotă de impozit diferit. Acesta este unul din argumentele pentru care un sistem de cote progresive este întotdeauna un sistem de impozit pe venit global.

Ce riscuri sunt dacă vom adopta sistemul de cote progresive în lipsa globalizării taxelor de impunere?

Dacă nu aplicăm globalizarea veniturilor, mediul de afaceri va reveni la soluţii clasice. Va împărţi contractele de muncă pe mai multe companii, de exemplu. Sistemul trebuie să fie cât mai echitabil. Tocmai de aceea, dacă abordăm problema unui impozit pe venit global pe cote progresive, atunci e absolut normal să punem şi problema globalizării şi plafonării bazelor de impunere pentru contribuţii. Se poate ajunge în situaţia ca unele persoane să plătească contribuţii uriaşe. 

Colegii de guvernare au prezentat vreo analiză, ştim de exemplu dacă vor creşte sau nu veniturile la stat? Cu cât? 

Nu, n-am văzut nicio astfel de analiză. De aceea este necesară nu doar o analiză aprofundată, ci şi efectuarea unor simulări pentru a vedea nu numai impactul bugetar dar şi cel socio-economic al unui astfel de sistem de  impozitare. O astfel de analiză trebuie să ia în calcul mai multe scenarii privind cote de impunere şi praguri de venituri, posibile sistem de deducere, ce categorii de venituri vor fi globalizate, la ce nivel de venituri plafonăm calculul anumitor contribuţii. 

Acest sistem ar putea afecta competitivitatea României? 

E o întrebare foarte bună. Cred că este nevoie de o analiză extrem de atentă, pentru a vedea modul în care acest sistem de impozitare ar influenţa competitivitatea României din perspectiva investiţiilor. Sistemul practicat în prezent, cel de cote fixe de impozitare este un mecanism simplu, cu o birocraţie minimă, un sistem atractiv pentru cine vrea să investească în România, fie că discutăm de antreprenori români, fie că discutăm de investitori globali. Tocmai de aceea cred că experţii din Ministerul de Finanţe şi decidenţii politici trebuie să discute cu reprezentanţii mediului de afaceri. Orice decizie se ia, şi care priveşte un anumit sector, trebuie discutată cu cei ale căror activităţi economice vor fi influenţate de aceste modificări.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite