Bobby Păunescu, despre ultima decizie a Guvernului în domeniul cinematografiei: Va aduce 800 de milioane de euro la bugetul de stat şi 4.000 de locuri de muncă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Regizorul Bobby Păunescu a vorbit, la Adevărul  Live, despre decizia Guvernului Dăncilă prin care un producător străin care va investi in România va primi înapoi 25% din investiţie după lansarea filmului şi după un audit. „Se vor crea 4.000 de locuri noi de muncă şi în bugetul de stat vor intra 800 de milioane de euro“, spune Bobby Păunescu.

Reporter Adevărul: În urmă cu câteva zile, Guvernul a aprobat un memorandum prin care orice investitor străin care va veni să producă în România va primi 25% înapoi după lansarea filmului. Ce câştigă statul român din această tranzacţie?

Bobby Păunescu: Pe scurt, această propunere a venit din partea industriei în urmă cu 14 ani. Cu mometul în care multe ţări europene, alte continente, implementau acest aşa-numit tax incentive. Ce înseamnă? Că atunci când un investitor, o producţie importantă investeşte în ţara respectivă cel puţin 1 milion de euro, că asta e pragul minim, la final va primi 250.000 de euro. Dacă te califici, că nu toată lumea va primi aceşti bani, trebuie să prezinţi nişte garanţii bancare, instrumente financiare clare, să nu fie niciun semn de întrebare a supra faptului că sunt capabili să finanţeze întreg filmul. Aceştia sunt nişte bani care se dau la final, după ce a fost auditată întreaga producţie.

Există un studiu de impact făcut de una dintre marile companii ale lumii, Price Waterhouse Coopers, care arată cum ajută acest proiect statele. Noi suntem cam singura ţară din Europa care nu are această schemă. Acest proiect generează conform studiului de impact, se încasează bani la bugetul statutului, gândiţi-vă la acei „fresh money”  din economie, mâncare, cazare, etc care vin odată cu producţia. Vorbim de 4.000 de noi locuri de muncă şi scoaterea din amorţire a acestei industrii. Suntem într-o competiţie neloială faţă de statele din jur. Noi am reuşit să fim cu preţul mai jos, dar pentru a atrage marile producţii... că în România nu prea vedem mari producţii, aceste producţii au în spate când vorbim de 60-70 de milioane.

Dacă pentru noi 1 milion înseamnă deja ceva cu buget mare, la Hollywood, un film cu buget mic e undeva la 20 de milioane. Între 20 şi 40 de milioane, mediu. Ca potenţial, România are o şansă imensă, pentru că putem oferi ca ţară munte, mare, vulcan, toate formele de relief. Şi istoria cinematografică a României este importantă, avem o tradiţie în domeniu, fără dubii. Pentru a atrage aceste producţii mari, în spatele acestor firme, există producătorii dar şi fondurile de investiţii, care au nevoie de un venit anual. Se generează din primul an o sursă de venit şi producătorii aleg ţările alea.

În mod practic, bugetul statului primeşte bani din taxe directe şi indirecte, iar la sfârşit. Sunt 800 de mlioane de euro pe care îi pierdem anual, nu mă înterbaţi de ce. Ungaria, Cehia, Irlanda, Germania, sunt pline, deja nu se mai poate filma nimic. Sunt scrisori trimise de la marile companii din industrie care cer să producă aici, e şi interesul lor, că nu mai au unde să producă. Aşa cum am văzut eu proiectul în ultima formă, conţinea acei 25%  restituibili dar clauza de a fi menţionat că acţiunea se petrece în România şi să se vadă că se petrece în România, adică să ajute şi la imagine. Devii o ţară aspiraţională, e cel mai uşor mod de a-ţi promova ţara. Nu trebuie să plăteşti, plăteşte spectatorul la cinema. Suntem singura ţară care nu are aşa ceva din Europa. Câştigă o întreagă industrie. Pentru a putea realiza un film de 20-30 de milioane, ai nevoie de cel puţin 20 de companii care să contribuie.

Aţi fi interesat să vă aliaţi cu o casă de producţie în România şi să investiţi în România pentru acest proiect de 25%?

Nu câştigă o casă de producţie sau Bobby Păunescu, sau alţii. Câştigă întreaga industrie. Eu am o casă de producţie în străinătate, dar am şi în România. Pe mine mă interesează să ofer servicii aici, alături de ceilalţi parteneri. Competiţia în domeniu va apărea peste 5-10 ani. Noi deocamdată trebuie să atragem producţiile cele mai mari. Acum doi ani, când la putere era guvernul Cioloş, veniseră cei de la care au produs The Reverent, care au câştigat şi Oscarul. Veniseră cu o producţie de 100 de milioane de euro, 60 de milioane erau de dat aici, că producţia era în România. Văd că până la urmă au început să o filmeze în Germania.

Acest memorandum trebuie să se transforme într-o Hotărâre de Guvern. Există studiu de impact care demonstrează foarte clar că România câştigă din toate punctele de vedere, toţi cei care lucrează în industrie, ne promovăm ţara în mod inteligent.

De ce nu se face şi pentru firmele din România acest discount?

Această chestiune e valabilă pentru toată lumea. Important e ca acele criterii care vor fi prezentate la un moment dat să fie respectate. Dacă această lege este cu dedicaţie pentru mine, sunt de acord să suport orice consecinţă legală. Dar dacă a crea 4.000 de locuri noi de muncă, 800 de milioane de euro la bugetul de stat, a îmbunătăţi imaginea ţării...înseamnă că e o lege cu dedicaţie pentru mine, atunci sunt gata să suport orice consecinţă.

Noi trebuie să ne concentrăm pe a atrage din străinătate, casele de producţie mari. O să vedeţi, după primul an de activitate, va creşte procentul, că toate industriile care vor câştiga de pe urma ei, hotelierii, restauraţie, media, mergem pe o paletă extrem de largă, există multiplicatori mai mari de 6 la 1, 6 euro dat la buget şi 1 dat înapoi, după ce i-ai primit pe ăia 6.

În Bulgaria cum stăm?

E puţin atipic, suntem una dintre marile puteri ale cinematografiei europene fără discuţie. În Bulgaria e o industrie dedicată pentru firme de clasă B, C. N-aş avea o problemă să intrăm în competiţie cu Bulgaria care oferă 35%, pentru că România are mult mai multe de oferit.

Ce poate face România dincolo de această facilitate?

Ambasada SUA, Marea Britanie, Franţei, şi altele, au încercat să facă lobby pentru aşa ceva. În cazul SUA ei eu şi facilitat aducerea grupurilor de media pentru a duce informaţia mai departe. De fiecare dată s-a promis, niciodată nu s-a întâmplat. De 14 ani se promite asta. Urmează festivalul de la Cannes unde vin ţările să îşi promoveze aceste programe de tax incentives, sper să fie şi România gata să promită asta. Această credibilitate o s-o recâştigăm, sunt convins.

Liviu Dragnea spunea că a vorbit cu americanii pentru a face filme în România.

Îmi amintesc bine momentul pentru că era vorba de cei de la Universal, eram în aceeaşi sală de şedinţe. Cel care se ocupa de dânşii au zis că trebuie să ia o pauză că au fost invitaţi să poarte o discuţie la Parlament. Urma întâlniera cu domnul Dragnea. Am văzut după la ştiri această declaraţie. La nivel declarativ, s-a mai întâmplat, la nivel factic, nu. Acuma vem acest memorandum care e o premieră.

Ce planuri de viitor aveţi?

Urmează să regizez un film, prin care vreau să aduc un omagiu filmului „12 angry men”. Are legătură cu discuţia dintre domnul Alecsandri şi domnul Kogalniceanu referitoare la stabilirea numelui României. A nu se înţelege că îmi dă Ministerul Culturii bani. Aş vrea să mai fac un alt proiect cu actori importanţi, cum ar fi Natalie Portman, cu părinţi din România, Dustin Hoffman, să îi văd în România la defilarea de 1 Decembrie. Am iniţiat asta, sper să mi se împlinească acest vis. În general răspunsul e pozitiv. Sunt convins că ar ţine paginile ziarelor pline.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite