Maşinile cu volan pe dreapta, la un pas de a fi interzise

Maşinile cu volan pe dreapta, la un pas de a fi interzise

120.000 de maşini cu volan pe dreapta, înmatriculate în România Foto: Pixabay

Maşinile cu volan pe dreapta, cu mici excepţii, nu vor mai putea circula pe drumurile publice. Vor fi exceptate de la această interdicţie autovehiculele istorice şi maşinile utilitare, de pildă, cele de curăţenie stradală.

Ştiri pe aceeaşi temă

Maşinile cu volanul pe partea dreaptă, cu excepţia celor istorice, ar putea fi interzise în România, dacă un proiect de lege recent aprobat de Senat va fi avizat şi de deputaţi.  

Conform expunerii de motive ataşate proiectului, „intervenţia legislativă este necesară deoarece numărul total de accidente produse de maşini cu volanul pe dreapta depăşeşte 10% din totalul accidentelor pe an. Coliziunile sunt frontale, iar posibilitatea de evitare este nulă din cauza lipsei de vizibilitate a şoferilor acestor maşini”. Documentul mai scoate în evidenţă şi amploarea luată de valul de înmatriculări de maşini cu volanul pe dreapta în România. Astfel, potrivit unor statistici ale Registrului Auto Român, la noi în ţară au fost aduse peste 29.000 de maşini cu volanul pe dreapta în anul 2018 şi mai mult de 20.000 maşini în anul 2019, care, din cauza Brexit, este şi ultimul an în care s-au putut efectua astfel de importuri de către persoanele fizice. 
 

Zeci de victime în fiecare an  

Mai mult, conform datelor Poliţiei Rutiere, până acum, 120.000 de maşini cu volan pe dreapta au fost înmatriculate în România. În plus, după ce că au volanul pe dreapta, numeroase maşini de acest tip sunt şi vechi, cu ani de fabricaţie în intervalul 2000-2009. Anual, între 150 şi 200 de şoferi care conduc astfel de vehicule fac accidente de circulaţie, iar multe dintre acestea se soldează cu victime. Potrivit Poliţiei Române, numai în anul 2020, în România au avut loc 207 accidente rutiere în care au fost implicate maşini cu volanul pe partea dreaptă, iar în urma acestora au murit 33 de oameni. 
 
Şi expunerea de motive a proiectului legislativ face referire la victimele produse în accidentele în care sunt implicate astfel de maşini. „În ceea ce priveşte accidentele în care au fost implicate maşini cu volanul pe dreapta, majoritatea au fost produse de conducătorii acestor autovehicule. Statistica este înfiorătoare: în 2018 – 102 accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 28 de persoane şi 106 rănite grav, în 2019 – 90 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 35 de persoane şi 88 rănite grav”, se concluzionează în document. 
 

Amenzi până la 1.160 de lei şi reţinerea talonului 

Drept urmare, proiectul de lege va interzice „circulaţia pe drumurile publice a autovehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România care au postul de conducere situat pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”. 
 
Proiectul de lege conţine şi sancţiunile aplicate celor care nu vor respecta noua reglementare. Concret, cei care vor conduce o maşină cu volanul pe dreapta riscă şase până la opt puncte, ceea ce înseamnă amenzi cuprinse între 870 şi 1.160 de lei. În plus, poliţistul rutier va reţine certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia, documente care vor fi restituite de către poliţia rutieră la prezentarea dovezii eliberate de Registrul Auto Român din care rezultă mutarea postului de conducere al autovehiculului pe partea stângă, operaţiune extrem de costisitoare, de altfel. 
 

Excepţiile  

De asemenea, în cazul maşinilor cu volan pe dreapta, valabilitatea inspecţiei tehnice periodice (ITP) se va reduce la şase luni, urmând ca, după ce se face mutarea volanului de pe partea dreaptă pe cea stângă, să se revină la valabilitatea standard pentru majoritatea maşinilor, de doi ani. Vor fi exceptate de la această interdicţie autovehiculele istorice, dar şi maşinile utilitare, de pildă, cele de curăţenie stradală. 
 
Experţii în şofat preventiv susţin că aceste maşini ar fi trebuit să fie deja interzise. Chiar şi cu volanul pe stânga, în circulaţia pe drumurile noastre – cele mai multe doar cu o bandă de mers pe sens –, depăşirile sunt foarte riscante. Dacă mai ai şi volan pe dreapta, atunci vizibilitatea este foarte restrânsă, iar riscul de accident creşte exponenţial. Riscul nu este doar la depăşiri, dar şi la circulaţia în sensul giratoriu sau în intersecţii.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările