Legea anti-bullying bagă şcolile în sala de judecată. Cum poate fi rezolvată problema violenţei în şcoli

Legea anti-bullying bagă şcolile în sala de judecată. Cum poate fi rezolvată problema violenţei în şcoli

Preşedintele Iohannis a promulgat legea anti-bullying în noiembrie 2018

O familie din Bucureşti cere daune morale de 15.000 de euro Şcolii 181 din Capitală după ce fiul lor a fost bătut crunt chiar în timpul orelor de curs. Experţii din sistem atrag atenţia că legea anti-bullying, fără finanţarea resurselor, este insuficientă în rezolvarea problemelor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Problema bullying-ului în şcolile din România a devenit tot mai conştientizată în ultimii ani, iar după eforturi considerabile s-a reuşit chiar elaborarea unei legi, promulgată de preşedintele Iohannis în noiembrie anul trecut. În prezent, se lucrează la normele de aplicare a acestei legi, iar experţii din sistem atrag atenţia că fără o alocare de resurse în acest scop, legea se va dovedi insuficientă. „Istoric, şcoala nu şi-a asumat răspunderea pentru comportamentul elevilor din afara instituţiei, preferând să închidă ochii şi să se limiteze la procesul educaţional. Din păcate, problema este una sistemică, şi acesta este rezultatul faptului că şcoala nu se implică în viaţa socială a elevului”, este de părere Daniela Alexe-Coteţ, preşedinta Centrului pentru Politici Publice. Însă se pare că autorităţile nu-şi asumă responsabilitatea nici pentru agresiunile din timpul orelor. Cel puţin aşa reiese din reacţia Inspectoratului şcolar cu privire la incidentul de la şcoala 181. „După producerea acestui eveniment noi nu am fost informaţi de către conducerea şcolii. Medicul de la cabinetul medical al şcolii a spus că nu este ceva grav, iar prin urmare directorul a considerat că nu este nevoie să ne informeze. Ceea ce este greşit, însă nu este o eroare atât de mare, dat fiind sfatul medicului. Nu ştiu ce anume putea face mai mult conducerea şcolii, elevul agresor are deja media scăzută la purtare la nota 6. Sigur, este grav că elevii să băteau în timpul orei, dar am înţeles că a fost un conflict între copii încă din pauză, ce a continuat în timpul orei. Şi copilul agresat are media scăzută la purtare, la nota 8, din acţiuni nepotrivite în timpul orelor, anterior acestui conflict”, a declarat Ştefania Manea, Inspector pentru comunicare instituţionalizat, în cadrul Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.
 
Iulian Cristache, preşedintele Asociaţiei Părinţilor din România, atrage atenţia că problema este una deosebit de sensibilă, pentru că avem copii disperaţi, victime ale acestei violenţe, care vor să se sinucidă. „Cazuri îngrozitoare. Căutăm soluţii concrete, însă problema principală rămâne lipsa de resursă umană calificată care să aibă grijă de problemele copiilor noştri. Va trebui să vedem cât de dispuşi suntem să alocăm resurse pentru această problemă, nu este vorba decât de viitorul copiilor noştri”, este de părere Cristache.
 
Efectele pe termen lung asupra copiilor, inimaginanile
 
Violenţa psihologică (bullying) este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, cu atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane. Ultima cercetare sociologică, publicată în luna decembrie, arăta că 7 din 10 copii au fost victime ale bullyingului cel puţin o dată în ultimul an. „Vorbim de un fenomen în care trebuie implicate toate părţile, profesorii – care trebuie atât să prevină, dar mai ales să intervină în acest tip de situaţii, părinţii – ale căror valori şi comportament copiii ajung să îl internalizaze, şi nu în ultimul rând copiii însăşi trebuie să fie educaţi cu privire la dezvoltarea lor emoţională. Din păcate nu dispunem de soluţii facile, iar efectele acestui fenomen sunt crunte. Vorbim, pe termen scurt, de abandon şcolar, de rezultate şcolare scăzute, o retragere din grupul social urmată de anxietate. Pe termen lung, putem vorbi de tulburări de comportament, şi chiar de schimbarea rolului, copilul agresat să devină agresor, atunci când se întâlnesc cu un alt dezechilibru de putere”, este de părere psihologul Mihaela Dinu, de la Asociaţia Salvaţi Copiii.
 
Soluţiile proaste pot amplifica o problemă sensibilă
 
Expertul în Educaţie, Marian Staş, atrage atenţia că într-o problemă hiper-sensibilă precum violenţa între copii, o soluţie legislativă proastă poate avea un efect pervers de a amplifica şi mai mult situaţia. „Într-o astfel de temă hiper-sensibilă proasta reglementare riscă nu doar să nu rezolve situaţia, dar şi să creeze o adevărată nebunie. În niciun caz soluţia nu stă în reprimări sau alte coerciţii. Într-o triadă elev-părinte-profesor o astfel de posibilitate nu va face decât să nască un joc al atribuirii de vină şi de culpabilizare. Riscăm să creem un sistem unde fiecare va căuta să dea vina pe ceilalţi, şi atunci o să înceapă cu adevărat nebunia”, a explicat acesta.
 
La nici două luni de când legea bullying-ului a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis, avem şi primul proces pe această temă. Asta după ce un elev de 11 ani a fost bătut crunt de un coleg chiar în timpul orelor. Părinţii acuză conducerea şcolii 181 din Capitală de indiferenţă, după ce, potrivit acestora, fiul lor era agresat zilnic fizic şi verbal, de la începutul anului de colegul lui de clasă care a sfârşit prin a-i fractura nasul. Urmare a altercaţiei, copilul de 11 ani a necesitat trei zile de internare şi o operaţie de reparare a piramidei nazale. Şi asta nu e tot. Băiatul are coşmaruri şi astăzi şi de la începutul lunii decembrie, atunci când s-a produs agresiunea, refuză să mai meargă la şcoală. 
 
Unitatea de învătământ ar fi trebuit să ia măsuri pentru a proteja integritatea fizică a celorlalţi elevi. Aveau la dispoziţie mai multe măsuri corcitive pentru ca lucrurile să nu ajungă aici
Adrian Cuculis
avocat
 
Împăratul Muştelor, în şcolile din Bucureşti
 
Imaginile, de o duritate impresionantă, vorbesc de la sine. Un copilaş urlă de durere în timpul orelor de curs, întins pe parchetul clasei după o bătaie cu unul dintre colegii săi. Asta în timp ce profesoara, se învârte neputincioasă între elevi. 
 
„Totul s-a petrecut în timpul unei ore de curs. Băiatul meu s-a dus la bancă să ia un material iar celălalt copil a venit şi l-a luat la bătaie fără să-l întrebe nimic. Se vede totul pe înregistrare. Ţin minte şi acum când m-a sunat copilul de la cabinetul medical, să vin să-l iau. Era plin de sânge. L-am dus la spital imediat. Nu pot să cred cum a fost posibil un asemenea act de cruzime. A avut nevoie de o operaţie, cu anestezie generală... ce să vă spun, a fost groaznic, mai ales că are oroare de sânge şi ace. Şi acum este traumatizat. Nu mai vrea să audă de şcoală. A avut coşmaruri, se trezea noaptea tremurând. Nu pot să vă descriu. Acum nu mai merge la şcoală, şi încercăm să-i găsim o altă şcoală, însă e greu, pentru că şcolile ne refuză după ce i-a scăzut nota la purtare”, ne-a povestit tatăl baiatului.
Acesta consideră că şcoala unde mergea fiul său poartă o responsabilitate pentru acestă situaţie, în condiţiile în care se ştia că elevul agresor este un copil problemă, iar între cei doi exista un conflict de la începutul anului şcolar. „Între copii există un conflict mai vechi, încă de la începutul anului şcolar, când copilul meu a fost transferat la şcoala 181. I-am sesizat încă de atunci dirigintei acest lucru şi am încercat să vorbesc şi cu tatăl băiatului care acum l-a bătut. Din păcate răspunsul de la acesta a fost unul golănesc, mi-a zis că baiatul lui «îmi face fiul frumos». Am rămas înmărmurit. Tatăl nu făcea decât să-i dea încredere copilului său să fie violent. La şcoală la fel, au vorbit cu copiii, psihologul, profesorii, dar degeaba. Nu s-a schimbat nimic. Au zis că nu-l pot exmatricula, că nu le dă voie regulamentul, deşi se pare că este un copil problemă încă de la clasa 0. Vă spun că nu era zi în care să nu se întâmple ceva, să nu fie o agresiune fizică sau verbală la adresa copilului meu, şi totul în timpul orelor”, a povestit tatăl băiatului.
 
Diagnosticul

Medicii l-au internat pe copilul de 11 ani pentru trei zile cu diagnosticul de „traumatism de piramidă nazală cu fractura oaselor proprii nazale”. „Pacient în vârstă de 11 ani, afirmativ victima unei agresiuni (coleg de şcoală) se internează în vederea investigaţiilor şi a tratamentului de specialitate. (...) Se practică redresarea fracturii sub anestezie generală şi contenţie internă”, este diagnosticul pus de medici.
 
Familia băiatului este hotărâtă să ceară daune morale atât şcolii cât şi părinţilor elevului agresor. „Urmează să depunem o chemare în judecată, părinţii copilului agresor, dar şi şcoala poartă o răspundere solidară pentru ce s-a întâmplat. Unitatea de învătământ ar fi trebuit să ia măsuri pentru a proteja integritatea fizică a celorlalţi elevi. Aveau la dispoziţie mai multe măsuri corcitive pentru ca lucrurile să nu ajungă aici. Vom cere daune morale de 15.000 de euro”, a precizat avocatul Adrian Cuculis.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: