De ce vor avea şoferii viaţa mai uşoară după adoptarea decontării directe în asigurările RCA

De ce vor avea şoferii viaţa mai uşoară după adoptarea decontării directe în asigurările RCA

Guvernul se pregăteşte să aprobe o reglementare care va face posibil ca, în caz de accident, şoferul păgubit să se adreseze propriului asigurător şi nu companiei care a emis poliţa celui vinovat. Asta va veni şi cu o creştere a preţurilor RCA, dar de cel mult 5%

Ştiri pe aceeaşi temă

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a intrat pe ultima sută de metri cu proiectul de OUG care modifică Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie prin care se introduce decontarea directă în poliţele RCA. Adică, după ce actul normativ va fi aprobat, şoferul păgubit se va adresa, în caz de accident, propriului asigurător şi nu companiei care a emis poliţa celui vinovat. Între altele, prin această măsură se doreşte micşorarea perioadei în care asigurătorii decontează dosarele de daune, intervale care au ajuns, în cazul unor companii de asigurări, să depăşească chiar şi o lună.
 
Pus în dezbatere publică pe 27 ianuarie 2021, proiectul care va transforma piaţa asigurărilor va fi discutat într-o ultimă formă într-o şedinţă de Guvern care va avea loc în această săptămână. Surse din piaţă au declarat că asigurătorii fac un puternic lobby pentru introducerea în reglementare a unei prevederi care ar permite o plafonare a costurilor de reparaţie pentru maşinile avariate, dar demersul nu are prea mari şanse de reuşită. „Ar însemna să nu mai avem o piaţă concurenţială, s-ar încălca flagrant o serie de reglementări naţionale şi europene”, au precizat sursele citate. 
 

Titlu executoriu

 
În acelaşi timp, o altă posibilă modificare a proiectului ar privi şi transformarea poliţiei RCA într-un titlu executoriu. Concret, o persoană fizică păgubită va putea executa compania de asigurări în cazul în care aceasta nu achită la timp dauna. În prezent, acest lucru nu este posibil, persoana păgubită fiind nevoită să apeleze la instanţele de judecată. 
 
În rest, conform proiectului, reparaţia maşinii nu va fi achitată de către asigurătorul RCA al şoferului vinovat, aşa cum se întâmplă în prezent, ci de către propriul asigurător al păgubitului, care urmează să îşi recupereze ulterior paguba de la asigurătorul şoferului vinovat. Această posibilitate este disponibilă şi în prezent, însă este opţională. Conform surselor, după adoptare, această modificare legislativă va aduce unele creşteri ale preţurilor poliţelor RCA, dar este de aşteptat ca, după şocul iniţial, această majorare să se stabilizeze la cel mult 5% din tarifele actuale. 
 
Totuşi, trebuie spus că decontarea directă se va aplica doar după îndeplinirea cumulativă a cinci condiţii esenţiale. Astfel, accidentul trebuie să aibă loc pe teritoriul României, între vehicule înmatriculate sau înregistrate la noi în ţară.
 
În plus, în accident nu pot fi implicate mai mult două vehicule, iar în urma incidentului s-au produs exclusiv pagube materiale. În fine, ambele vehicule implicate în accidentul auto trebuie să aibă poliţă RCA valabilă la data evenimentului.
 

Amendaţi de ASF

 
O primă urmare a acestei modificări legislative va fi că şoferii se vor gândi de două ori înainte de achiziţionarea poliţei RCA. „Oamenii nu vor mai cumpăra RCA ieftin de la Euroins şi City Insurance, de exemplu, asigurători care au cele mai multe plângeri pentru neachitarea reparaţiilor, ci vor opta pentru unele companii care nu fac astfel de probleme, dar sunt şi mai scumpe. Oamenii nu vor să stea cu maşinile cu lunile în service”, au mai precizat sursele citate. 
 
De altfel, ASF a comunicat că din analiza raportărilor transmise de către societăţile de asigurare pentru dosarele de daună avizate, în trimestrul al III-lea al anului 2020, durata medie de plată în cazul unui accident este de 20,24 zile pe dosar. Cea mai mică durată medie de plată a fost înregistrată de societatea Uniqa Asigurări S.A., respectiv 2,75 zile pe fiecare dosar. La polul opus, cea mai mare durată medie de plată a fost înregistrată de societatea Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., respectiv 36 zile/dosar. 
 
Tocmai din acest motiv, ca urmare a derulării controlului periodic la societatea Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., Consiliul ASF a decis, ieri, sancţionarea societăţii cu amendă în cuantum de 500.000 de lei pentru „netransmiterea ofertelor de despăgubire sau a notificărilor privind motivele pentru care nu au fost aprobate pretenţiile de despăgubiri, precum şi pentru plata cu întârziere a unor dosare de daună”.
 

A doua sancţiune în mai puţin de două luni

 
Este cea de-a doua amendă primită de Euroins România Asigurare Reasigurare S.A . n numai câteva luni. Concret, în cadrul şedinţei din 13 ianuarie 2021, Consiliul ASF a decis sancţionarea Euroins cu o amendă de 450.000 de lei, pentru că „nu a formulat în scris notificări cu privire la motivele pentru care nu a aprobat în totalitate/parţial pretenţiile de despăgubire în termenul prevăzut de lege şi nu a comunicat valoarea maximă de despăgubire în termenul prevăzut de legislaţia în vigoare”. Tot atunci a fost amendată, pentru aceleaşi motive, cu 500.000 lei, şi Societatea de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările