Dana Gîrbovan: Ce trebuie să învăţăm din procesul lui Iisus e importanţa procesului drept. A justifica răul în numele binelui, cel mai periculos mod de a perverti minţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dana Gîrbovan, preşedintele Uniunii Naţionale a Judecătorilor din România (UNJR), face o paralelă cu răstignirea şi moartea lui Iisus pe cruce, ca urmare a unui proces nedrept, pentru a arăta importanţa unui proces corect şi spune că a justifica răul în numele binelui este cel mai periculos mod de a perverti minţi, inimi, conştiinţe, iar acest lucru îl vedem şi astăzi.

„Ce trebuie să învăţam fiecare din procesul lui Iisus este importanţa procesului drept, a fiecărui proces, a oricărui proces. (...) În viaţa de zi cu zi fiecare dintre noi suntem la un moment dat acuzat, martor, judecător sau parte din vocea publicului. Ca judecător, învăţătura este cu atât mai necesară, pentru că de modul în care fiecare dintre noi, judecătorii, ne îndeplinim misiunea şi rolul depinde păstrarea bunei orânduiri şi a păcii sociale", scrie Gîrbovan, pe Facebook. 

Ea spune că nu există sentiment mai greu de purtat de către oameni decât acela al nedreptăţii, cu atât mai mult al judecăţii nedrepte.   

„Citind Evangheliile, m-a izbit o frază: «Şi Caiafa era cel ce sfătuise pe iudei că este de folos să moară un om pentru popor» (Luca 22, 14). Caiafa, în calitate de mare preot, era şi conducătorul Sinedriului/Sanhedrinului, cel mai mare for de judecată la evrei, compus din 71 de judecători. Este tulburător, de aceea, să vezi mai marele judecătorilor (echivalentul preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie de azi) justificând un proces nedrept şi condamnarea unui nevinovat în numele unui bine general. Acest gen de acţiune, de a justifica răul în numele binelui, este cel mai periculos mod de a perverti minţi, inimi, conştiinţe, iar acest lucru îl vedem şi azi", mai spune preşedintele UNJR. 

Ea aminteşte şi de Pilat, care a pasat mulţimii responsabilitatea şi spune că genul de atitudine de „a te spăla pe mâini” şi a întoarce capul este cea mai facilă şi periculoasă formă de derobare, de declinare a responsabilităţii judecăţii către mulţimi: „Judecata făcută de mulţimi este mereu una emoţională, manipulată şi manipulativă, prin urmare nedreaptă”.  

Ea mai spune că, privind în perspectiva evoluţiei Dreptului peste secole, de la Moise până astăzi, descoperim că fiecare regulă rămâne eficientă atâta vreme cât îşi păstrează fundamentul. 

„Care mai este însă azi fundamentul regulilor? Uitaţi-vă cu ce uşurinţă se bagatelizează azi în România prezumţia de nevinovăţie sau dreptul la un proces echitabil. Or, când vorbim despre domnia legii (stat de drept) asta înseamnă nu doar că legea este egală pentru toţi, dar şi că nimeni nu e nici mai presus, dar nici mai prejos de lege. Calitatea actului de justiţie, de aceea, se măsoară nu atât în raport cu cei de la vârful piramidei sociale, apăraţi de avocaţi de succes, ci cu cei de la bază. (...) Citind cele întâmplate la procesul lui Isus vedem cât de uşor gesturi mici pot conduce la o judecată nedreaptă. Spălatul pe mâini ori întorsul capului în partea cealaltă, din laşitate, sau punerea în acord cu strigătul mulţimii, din comoditate, pot foarte uşor conduce la o judecată nedreaptă. Consecinţele oricărui proces nedrept se răsfrâng în timp, producând efecte negative extrem de grave, inclusiv asupra altora decât cei judecati şi asupra societăţii", adaugă Gîrbovan. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite