INTERVIU Ministrul britanic pentru Europa: „Beneficiile Acordului de Asociere cu UE sunt pentru toţi moldovenii, inclusiv pentru cei din Transnistria şi din Găgăuzia“

INTERVIU Ministrul britanic pentru Europa: „Beneficiile Acordului de Asociere
cu UE sunt pentru toţi moldovenii, inclusiv pentru
cei din Transnistria 
şi din Găgăuzia“

David Lidington, ministrul pentru Europa al Regatului Unit al Marii Britanii

Înainte de a-şi încheia vizita de două zile la Chişinău, ministrul britanic pentru Europa a oferit un interviu pentru ziarul „Adevărul“ şi portalul Kommersant.md despre semnarea Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, presiunile Rusiei şi şansele Republicii Moldova la aderare.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Adevărul“: Care sunt şansele Republicii Moldova de a deveni ţară-membră a Uniunii Europene?

David Lidington: Uniunea Europeană va rămâne puternică doar dacă va privi în perspectivă şi îşi va asigura extindere continuă. Tratatele Uniunii Europene spun foarte clar că orice ţară din Europa are dreptul de a deveni membră a UE, dacă îşi doreşte şi dacă se conformează tuturor criteriilor necesare. Bineînţeles, procesul de aderare este complicat şi de durată pentru fiecare ţară. În cazul Croaţiei, care s-a alăturat recent UE, au trecut aproape zece ani din momentul în care a aplicat până a realizat reformele necesare pentru aderare. Nu vorbim despre un proces rapid sau uşor, dar dacă cetăţenii Republicii Moldova vor să devină cetăţeni ai UE şi dacă sunt îndeplinite toate condiţiile necesare, nu văd motive de a respinge aderarea Moldovei la UE. Semnarea Acordului de Asociere va marca un pas fundamental în evoluţia relaţiilor dintre Moldova şi UE. Între timp, Moldova trebuie să continue implementarea riguroasă a reformelor, cu suportul deplin din partea UE, pentru a asigura un spaţiu paşnic, sigur şi prosper pentru toţi cetăţenii săi.

Pentru ţările postsovietice este mai dificil decât pentru celelalte...

Gradul de dificultate depinde de măsura reformelor necesare. De exemplu, Muntenegru şi Serbia, care sunt abia la începutul negocierilor, vor trebui să treacă prin mai multe etape şi cred vor avea nevoie de cel puţin de 8-10 ani pentru a încheia negocierile şi pentru a realiza toate reformele. Aşadar, este vorba de un proces gradual.

În ultimul timp, se vorbeşte tot mai mult despre unirea Republicii Moldova cu România. Unii oficiali români îşi exprimă deschis poziţia în favoarea unui asemenea proiect, în timp ce pentru cei moldoveni este un fel de sperietoare. Este posibil ca două ţări să se unească în cadrul UE? Sau ca un stat-membru al UE să-şi extindă frontierele?

De la proclamarea independenţei Republicii Moldova, Marea Britanie a fost un susţinător ferm al suveranităţii şi integrităţii teritoriale ale ţării voastre. Şi această poziţie rămâne neschimbată. Această problemă ţine de competenţele Moldovei şi României, dar am convingerea că premierul Iurie Leancă şi-a exprimat destul de clar poziţia: integrarea europeană constituie prioritatea politicii externe promovate de Moldova.

Între UE şi Rusia există anumite confruntări în ceea ce priveşte Parteneriatul Estic. Cât de departe se poate ajunge?

Este regretabil că guvernul rus este duşmănos în privinţa Parteneriatului Estic pentru că nu este vorba de o competiţie dintre UE şi Rusia. Acordurile de asociere cu aceste ţări nu sunt îndreptate împotriva Rusiei şi nu le obligă să opteze între UE şi Rusia. De fapt, acestea aduc beneficii economice pentru că întreaga regiune, inclusiv Rusiei. Cu cât mai mult ţările estice se apropie de UE, cu atât intră pe cea mai mare piaţă de pe glob, cu 500 de milioane de consumatori şi 21 de milioane de companii. Este în interesul Rusiei ca aceste state să fie prospere din punct de vedere economic şi stabile din punct de vedere politic. De exemplu, schimburile comerciale dintre Polonia şi Rusia au crescut de când Polonia a aderat la UE. Marea Britanie şi UE vor continua să promoveze acordurile de asociere şi de liber schimb aprofundat şi cuprinzător cu ţările-partenere din regiune.

Oficialii europeni recomandă adesea autorităţilor de la Chişinău să lupte cu corupţia la nivel înalt, dar, deocamdată, nu avem rezultate concrete. Cum putem face acest lucru?

Trebuie să demonstraţi prin voinţă politică şi prin reformarea instituţiilor că sunteţi serioşi în această privinţă. Cred că recentele reforme judiciare sunt un exemplu încurajator şi vin să facă justiţia independentă de orice interese politice sau financiare. Pentru asta, e nevoie de eforturi susţinute din partea tuturor partidelor politice. Mass-media şi societatea civilă vor juca un rol important în acest context. Corupţia rămâne una dintre cele mai mari provocări, pe care Moldova le are de înfruntat, dar cred că îmbunătăţiri esenţiale pot avea loc. Uitaţi-vă la Georgia!

Marea Britanie susţine liberalizarea regimului de vize pentru cetăţenii Republicii Moldova în spaţiul UE?

Orice decizie referitoare la modificarea regimului de vize ţine de competenţa ţărilor din spaţiul Schengen. Marea Britanie nu este ţară-membră, deci nu poate participa la luarea unor asemenea decizii. Cu siguranţă, călătoriile legale ale cetăţenilor moldoveni sunt binevenite în Marea Britanie, dar regimul de vize al Marii Britanii nu va fi modificat.

Cum vede Marea Britanie rezolvarea conflictului transnistrean şi cum sunt percepute tensiunile recente dintre Chişinău şi Tiraspol, pe de o parte, şi cele dintre Comrat şi Chişinău?

Moldovenii de pe ambele maluri ale Nistrului nu ar trebui să accepte acest status quo, care satisface doar un cerc restrâns de părţi interesate. Din contra, este foarte important ca societatea din Moldova să promoveze activ propria viziune pentru o soluţionare durabilă. Moldova este şi va rămâne un stat multietnic. Am avut o situaţie similară în Marea Britanie, în Ţara Galilor, şi am ajuns la momentul în care am găsit o soluţie. Cred că aşa trebuie să se întâmple şi în cazul Găguziei. Este vorba de interesul comun al moldovenilor de diferite etnii în ceea ce ţine de reforme, statul de drept şi prosperitatea pe care o va aduce perspectiva europeană.

Vă veţi întâlni şi cu başcanul Găgăuziei, Mihail Formuzal. Ce mesaj aveţi pentru el?

Vreau să aud punctul lui de vedere, dar părerea mea e că perspectiva europeană şi procesul de reforme sunt în interesul tuturor. Beneficiile Acordului de Asociere cu UE sunt accesibile pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova, inclusiv pentru cei din Transnistria şi din Găgăuzia.

Credeţi că produsele fabricate în Moldova pot fi competitive pe piaţa europeană după crearea Zonei de Liber Schimb?

Nu văd motive să fiţi pesimişti. Pentru a-şi găsi clienţi pe piaţa europeană, producătorii moldoveni trebuie să se asigure că preţul şi calitatea sunt potrivite pentru cumpărători. Asta ar însemna, printre altele, respectarea condiţiilor fitosanitare cerute tuturor ţărilor UE. În acelaşi timp, întrunind aceste standarde şi îmbunătăţind calitatea produselor, Moldova va putea să vândă mai mult şi la nivel mondial. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat cu vinurile româneşti şi bulgare, care aveau o nişă de piaţă mică în Marea Britanie. Acum acestea pot fi găsite în oferta multor comercianţi, iar cumpărătorii pot alege între vinurile din Australia, Franţa, Germania etc.

Dar, de exemplu, România, odată ce a intrat pe piaţa europeană, a fost nevoită să închidă anumite companii...

Nu doar pentru a adera la UE, dar şi pentru a face faţă competiţiei globale, fiecare ţară trebuie să ofere produse de calitate. Da, standardele UE sunt o provocare pentru Moldova, dar odată ce le veţi întruni vă vor oferi o oportunitate enormă.

Cât de importante sunt investiţiile britanice în Moldova? Ar putea creşte interesul mediului de afaceri din Marea Britanie pentru ţara noastră după semnarea Acordului de Asociere?

Sper că acele companii care deja investesc în economia Moldovei, precum Endava sau Barbour, vor îndemna şi alţi oameni de afaceri britanici să vină aici. Am discutat cu ambasadorul nostru de la Chişinău şi cu cel al Republicii Moldova la Londra cum îi putem încuraja. Să fim oneşti, avem multe companii în toată Europa, iar Moldova este un loc despre care acestea cunosc foarte puţin. Aşadar, va fi un element-cheie să includem Moldova în lista investiţiilor lor potenţiale. De aceea, trebuie să promovăm Republica Moldova. Trebuie să vedeţi şi ce anume poate face mediul investiţional mai atractiv, iar aici ne întoarcem la statul de drept şi la certitudinea că orice dispută comercială va fi supusă unui arbitraj de către o curte indepenentă şi că nu vor pierde un caz din cauza unei favori politice. De asemenea, o diferenţă vor face şi zborurile directe.

Beneficiile Acordului de Asociere cu UE sunt accesibile pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova, inclusiv pentru cei din Transnistria şi din Găgăuzia.

David Lidington, ministrul pentru Europa al Regatului Unit al Marii Britanii

Profil

David Lidington

Funcţie: ministru al Marii Britanii pentru Europa din mai 2010;
Vârsta: 58 de ani;
Studii: a făcut istoria la colegiul Sidney Sussex din cadrul Universităţii Cambridge;
Stare civilă: este căsătorit şi are patru băieţi.

În 1992, a fost ales deputat în Parlament din partea Partidului Conservator. În 2003-2007 a fost secretar de stat din umbră pentru Irlanda de Nord, iar între 2007 şi 2010 - ministru din umbră pentru Afaceri Externe şi Commonwealth.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: