„Sfântul Graal“ al energiei, căutat intens în România. Cum ar putea un grup de cercetători din Sălaj să revoluţioneze industria mondială a combustibililor

Un grup de cercetători români lucrează la obţinerea unui mecanism prin care să obţină hidrogen cu ajutorul unor elemente din natură. În faza următoare, hidrogenul - care este un combustibil nepoluant şi inepuizabil - ar urma să fie transformat în energie.

Soluţia la criza energetică globală ar putea veni din Sălaj, acolo unde specialiştii Centrului de Cercetări Biologice Jibou lucrează la un proiect prin care se încearcă obţinerea hidrogenului, considerat combustibilul viitorului, prin mecanisme naturale.

”Ceea ce facem noi este, de fapt, o cercetare fundamentală, ce are ca scop investigarea relaţiei dintre fotosinteză şi producţia de hidrogen. Folosim pentru asta cianobacteriile, despre care ştim că alocă o parte din energia solară pentru producţia de hidrogen. Urmărim, practic, la nivel molecular, mecanismele prin care aceste cianobacterii fixează energia solară sub formă de hidrogen”, explică demersul Cosmin Sicora, directorul centrului şi coordonatorul acestui proiect.

Potrivit cercetătorului, obiectivul final este identificarea unor biotehnologii pentru obţinerea unor tulpini de cianobacterii producătoare de hidrogen, care să permită producerea unor cantităţi suficiente de hidrogen. ”Se ştie că hidrogenul este un combustibil foarte bun, care este nepoluant, întrucât prin arderea sa nu sunt emise gaze cu efect de seră, şi, ce este şi mai important, este inepuizabil”, completează Sicora.

Singurul proiect din lume care foloseşte elemente din natură pentru fixarea hidrogenului

Cosmin Sicora spune că proiectul face parte dintr-un demers întreprins la nivel mondial pentru găsirea unei soluţii la criza energetică mondială, dar are o particularitate care îl face unic în lume: ”faţă de alte grupuri de cercetători din lume, noi suntem singurii care folosim elemente din natură”, explică el. În România, astfel de preocupări pentru fixarea hidrogenului există, se pare, numai la Jibou.

Soluţie de perspectivă

Chiar dacă directorul centrului din Sălaj spune că s-au obţinut deja rezultate, perspectivele de a folosi hidrogenul pe post de combustibil sunt ceva mai îndepărtate. ”Avem deja rezultate, în sensul că am descoperit unele mecanisme intrinseci. Se consideră, însă, pe plan mondial, că abia în 15 - 20 de ani se va înţelege complet mecanismul de producere a hidrogenului, fiind nevoie, apoi, de o altă perioadă pentru crearea tehnologiilor”, explică el.Procesul ar putea fi grăbit, cu siguranţă, dacă Statul Român ar aloca şi el fonduri în această direcţie.

”Având în vedere că rezerva combustibililor fosili (cărbune, petrol, gaze) este limitată şi poluantă – produce efectul de seră care provoacă schimbări climatice, încurajarea şi susţinerea cercetării în găsirea energiilor alternative este esenţială în acest moment. Centrul de Cercetări Biologice de la Jibou este în concurenţă directă cu institute de cercetare prestigioase la nivel mondial în dezvoltarea acestor tehnologii. Ar fi de interes naţional ca România să se plaseze printre ţările care dezvoltă astfel de tehnologii, nu să rămână în grupul celor care va trebui să le achiziţioneze”, apreciază, într-o interpelare adresată premierului României, deputatul Mirel Taloş.

Ce sunt cianobacteriile

Cianobacteriile au fost primele vietăţi terestre capabile de fotosinteză. Cu mult înainte să apară plantele şi chiar algele, ele foloseau energia Soarelui pentru a produce carbohidraţi şi oxigen. Potrivit lui Sicora, ele produc, în anumite condiţii, compuşi cu efect citotoxic, motiv pentru care sunt considerate uneori toxine sau poluanţi, în special în mediul acvatic.

Vă mai recomandăm:

Planuri pentru dezvoltarea unui centru de studii avansate de biologie vegetală, după modelul Institutul de Fizică de la Măgurele

FOTO Ideea care ar putea schimba faţadele clădirilor din România: grădini verticale în loc de ziduri cenuşii

Zalău