Pe cine a iubit Nicolae Grigorescu. O soprană şi o fată de la ţară, muze şi amante pentru faimosul pictor

Pe cine a iubit Nicolae Grigorescu. O soprană şi o fată de la ţară, muze şi amante pentru faimosul pictor

Nicolae Grigorescu (autoportret)

Deşi incertă şi plină de mister, viaţa amoroasă a marelui pictor român Nicolae Grigorescu pare să se fi împărţit între două femei. O soprană şi o fată de la ţară i-au fost celebrului artist plastic atât surse de inspiraţie, cât şi ibovnice.

Ştiri pe aceeaşi temă

Inegalabila operă artistică a pictorului român Nicolae Grigorescu (1838 – 1907) cuprinde printre numeroasele peisaje, naturi moarte sau evocări pline de culoare ale autenticităţii satului românesc şi o serie de figuri feminine, de o nobleţe covârşitoare. Puţini sunt cei care cunosc faptul că de multe ori, maestrul pensulelor se lăsa sedus de frumuseţea muzelor sale gustând alături de ele din fructul iubirii.

Soprana fermecată

Deşi datele despre viaţa amoroasă a pictorului sunt destul de puţine, criticii de artă au consemnat în lucrările pe care le-au realizat cu privire la biografia marelui Grigorescu şi câteva pasaje despre iubitele pe care acesta le-a avut.

Cele mai autentice mărturii despre Grigorescu le oferă criticul de artă şi istoricul George Oprescu (1881 – 1969), omul care a evocat naturaleţea lucrărilor pictorilor români în peste 10 volume dedicate artiştilor plastici din ţara noastră. În două dintre ele, „Arta ţărănească la români” şi „Nicolae Grigorescu – monografie”, el oferă o deosebită introspecţie în creaţia, dar şi viaţa celui care a fost Nicolae Grigorescu.

Una dintre cele mai mari iubiri ale lui Grigorescu a fost soprana Carlotta Leira, o voce foarte cunoscută la Paris şi pe care Grigorescu a cunoscut-o în timp ce studia la controversata Şcoală de la Barbizon. Frumuseţea răpitoare a artistei scenei lirice l-a acaparat imediat pe pictorul român şi a rugat-o să-i devină muză.

Aşa a reuşit Grigorescu să realizeze cele mai frumoase tablouri în care reflectă feminitatea, precum „Interior de atelier ” sau „În grădină…”. Relaţia celor doi se concretizează în anul 1881 când, ajunşi pe la malul Mării Negre, în Constanţa, Grigorescu inserează imaginea Carlottei în veritabilele sale pânze „La mare” sau „Pe marginea oceanului”. Carlotta reuşeşte să devină o voce foarte cunoscută şi să cucerească celebrul, în acele timpuri Cazinou din Constanţa. Din păcate, frenezia iubirii dintre cei doi dispare, ea rămânând doar în tablouri.

Căsătorie pe patul de moarte

Rupt definitiv de viaţa Capitalei, anul 1887 este momentul în care pictorul decide să se stabilească la Câmpina definitiv. Aici o cunoaşte pe Maria Danciu, o fată energică dar simplă care i-a fost pictorului sursă de inspiraţie, iubită şi soţie.

În scrierile sale, criticul de artă George Oprescu o descrie pe Maria Danciu drept „femeia frumoasă şi energică, ce l-a înţeles şi sprijinit toată viaţa pe artist”.

Relaţia dintre Grigorescu şi Maria Danciu a durat timp de 18 ani. La fel ca şi în cazul artistei cunoscută la Paris, chipul Mariei se regăseşte în lucrări deosebit de valoroase denumite de artist: „Soţia artistului”, „Portretul soţiei artistului” sau „Soţia pictorului cu maramă”. Critica a relatat despre faptul că înainte cu o zi de a trece în nefiinţă, Grigorescu şi Maria Danciu şi-au unit destinele.  

Citiţi şi:

Mihai Viteazul, un soţ de coşmar. Escapade amoroase cu ibovnice de viţă nobilă

 

 


 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: