FOTO Când viaţa bate filmul. Eolina, adolescenta care scrie cu capul

FOTO Când viaţa bate filmul. Eolina, adolescenta care scrie cu capul

Eolina Pantazi din Slobozia a învăţat să scrie cu capul FOTO: independentoline.ro

Eolina Pantazi (17 ani), din Slobozia, este unul dintre cei 33 de elevi ialomiţeni care învaţă acasă. Adolescenta, paralizată complet, se foloseşte la lecţii de un dispozitiv inventat de tatăl său pe care i-l montează pe cap, cu ajutorul căruia scrie la calculator.

Ştiri pe aceeaşi temă



Eolina (17 ani) are părul blond prins într-o coadă pe spate, iar cu ochii albaştri priveşte curioasă feţele din jurul ei. Roşeşte şi se emo¬ţionează când primeşte saluturi.

Adolescenta nu-şi poate mişca mâinile şi picioarele şi nici nu poate vorbi. Pentru ea nu sună clopoţelul de clasă, dar aşteaptă cu nerăbdare cele şase ore pe săptămână când psihopedagogul Elena Mărăcine vine la ea acasă şi o învaţă să scrie, să socotească, dar şi geografie şi istorie.

„La început, mi s-a părut dificil să lucrez cu ea, însă, în timp, am reuşit să o înţeleg. Acum aş putea spune că suntem foarte bune prietene. M-a impresionat prin dorinţa pe care o manifestă faţă de învăţat. Scriem propoziţii, facem exerciţii la matematică. Se ruşinează când nu ştie şi este foarte fericită când ia note bune!“, spune psihopedagogul Elena Mărăcine, pentru publicaţia on line independentoline.ro.

Profesoara îi aranjează pe cap o bentiţă care are un creion montat pe ea şi îi dictează câteva cuvinte. Prin mişcările capului, fata atinge cu creionul butoanele tastaturii. După un minut reuşeşte să finalizeze un mesaj: „Eu sunt Eolina. Bine aţi venit la mine şi vreau să fim prieteni foarte buni!“.

Apoi, fata priveşte în ochii profesoarei sale, care îi dictează o frază pe care ea o scrie perfect. Dintr-un dosar roşu, Elena Mărăcine scoate toate textele pe care Eolina le-a redactat:

„Suntem uimiţi de faptul că nu au nicio greşeală gramaticală“. Dintr-un alt dosar scoate şi exerciţiile de artimetică pe care adolescenta tetraplegică le rezolvă fără probleme.
 

Foto

După câteva minute de calcule matematice, fata ia o mică pauză şi mai scrie un mesaj: „Mie îmi plac tare mult istoria, geografia, matematica şi limba engleză. Doamna profesoară este prietena mea“. După ce termină fraza, Eolina se uită atent la profesoara sa şi îi zâmbeşte. Revine la lecţii, la o scurtă recapitulare la istorie. Este despre popoarele migratoare. Fără să mai stea pe gânduri, eleva începe să scrie pe laptop tot ceea ce a reţinut din ora precedentă.

Elevă - model

Eolina Pantazi este paralizată complet, însă asta nu a împiedicat-o să devină o elevă-model. Un diagnostic neîndurător, tetraplegia, a ţintuit-o într-un scaun cu rotile, dar ea şi-a adaptat corpul astfel încât să fie premiantă, cu 10 pe linie.

Sistemul de educaţie românesc nu permite accesul copiilor tetraplegici sau cu alte afecţiuni fizice şi psihice în şcolile obişnuite. Eolina beneficiază de lecţii la domiciliu, iar asemenea ei mai există în judeţul Ialomiţa alte 32 de cazuri.

Aceşti copii, spun oficialii din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Ialomiţa, sunt fie infirmi, fie au probleme psihice severe. Ei învaţă după o programă educaţională bine stabilită şi sunt supravegheaţi în permanenţă de un psihopedagog, care le este învăţător, profesor şi prieten foarte bun.

Acum, Eolina este în clasa a IX-a şi visează ca în viitor să devină actriţă de cinema. Din clasa a V-a, lucrează cu psihopedagogul Elena Mărăcine. „Este un copil tare bun şi cuminte. Pe mine m-a uimit cât de mult îşi doreşte să înveţe. Are o capacitate pe care mulţi dintre cei asemenea ei nu o au“, spune profesoara.

A învăţat alfabetul pe cartoneşe  

„Ea nu vorbeşte, dar ne spunea parcă din ochi că înţelege tot ce se petrece în jurul său. Aşa că am hotărât să o
înscriem la şcoală. Am zis că ar fi bine să înţeleagă şi ea literele“, spune Gelaria Pantazi, mama Eolinei, pentru publicaţia on line independentoline.ro . Când a împlinit 7 ani, fata a fost înscrisă la şcoală.

Ca şi acum, orele s-au desfăşurat în sufrageria apartamentului în care locuieşte alături de părinţi, de bunica sa şi de papagalul Boo Boo. Adolescenta a învăţat alfabetul cu ajutorul unor cartonaşe pe care erau scrise literele. Asculta ce-i spunea psihopedagogul, iar apoi, cu capul, atingea litera corectă. În clasele primare a lucrat cu cartonaşele, iar din clasa a V-a a descoperit calculatorul.

„CIOCUL“, un dispozitiv - minune

Tot cu capul atingea butoanele de pe tastatură şi astfel a reuşit să scrie corect primele cuvinte şi apoi să formeze propoziţii. N-a fost uşor. În permanenţă, Eolina avea vânătăi pe faţă.

De aceea, la un moment dat, tatăl ei a găsit o soluţie pentru ca fata să nu se mai lovească la faţă. Aşa a apărut „ciocul“, dispozitivul pe care adolescenta îl foloseşte la scris.

Nu este o invenţie sofisticată, ci doar o bentiţă cu un creion ataşat, pe care cineva i-o aranjează pe frunte. Mişcându-şi capul, reuşeşte să atingă tastatura calculatorului cu creionul. „Ne-a fost milă de ea s-o vedem cum se chinuieşte să scrie la calculator. A fost foarte fericită când l-a văzut şi s-a descurcat cu el foarte bine încă de la început“, adaugă Gelaria Pantazi, pentru publicaţia independentoline.ro .

Sufrageria, sală de clasă şi recuperare

Psihopedagogul Elena Mărăcine vine trei zile pe săptămână câte două ore şi face lecţii cu Eolina în sufrageria sală de clasă şi sală de recuperare, în acelaşi timp. Apartamentul de la etajul al doilea al familiei Pantazi a fost adaptat special nevoilor copilului.

În sufragerie se află o bandă rulantă pe care este fixat un cadru de lemn, care îi susţine trupul Eolinei în timpul exerciţiilor fizice. Chiar şi biroul pe care se află laptopul, la care îşi face acum lecţiile, a fost modificat astfel încât fata să se folosească de el.

Paralizată dintr-o eroare medicală

Statisticile spun că la fel ca Eolina se nasc anual în România peste 1.000 de copii tetraplegici.

Doar că ea a rămas complet paralizată dintr-o eroare medicală. Diagnosticul tinerei a fost pus în jurul vârstei de un an, însă părinţii ei au aflat motivul care i-a declanşat boala dintr-o întâmplare.

„Am mers cu ea la un fizioterapeut foarte bun, în zona Câmpinei. Medicul care a examinat-o mi-a explicat faptul că acest copil era sănătos la naştere, iar medicii i-au făcut ceva în spital şi au paralizat-o“, spune dezamăgită Gelaria Pantazi.

De-a lungul timpului, copila a beneficiat de nenumărate şedinţe de terapie şi de proceduri medicale asistate extrem de sofisticate, unele chiar dureroase. A înghiţit sute de pastile, cu speranţa că ar putea, într-o zi, să-şi folosească mâinile şi picioarele.

Din păcate, miracolele prescrise pe reţetele medicale costisitoare nu au apărut. Eolina îşi va trăi toată viaţa într-un scaun cu rotile, fără puterea de a-şi mişca mâinile şi picioarele şi fără să poată rosti un cuvânt.

„A fost şi este un copil foarte dorit. Poate Dumnezeu aşa a vrut să o lase. Chiar dacă este diferită, noi o iubim la fel de mult“, adaugă mama adolescentei.

Faptul că este imobilizată într-un scaun cu rotile nu o împiedică să aibă o viaţă normală. Este conectată în permanenţă la internet şi poartă discuţii cu prietenii de pe Facebook. În fiecare seară, iese la plimbare cu tricicleta, însoţită de mama sau de bunica sa care o coboară în braţe pe scări. Ascultă muzică şi se uită la fil-  me la televizor.

Preferă comediile româneşti şi filmele în limba engleză. Nu are nevoie de subtitrare pentru că înţelege perfect replicile actorilor şi îşi doreşte să interpreteze un rol într-o producţie despre oamenii ca ea. Dar, mai presus de toate, Eolinei îi place să înveţe.

De ce învaţă Eolina?

„De ce învăţ eu? Învăţ pentru că doresc să ştiu mai multe despre lumea înconjurătoare. Vreau să ştiu să scriu corect, ca orice copil care merge la şcoală. Eu nu vorbesc şi atunci trebuie să scriu ca să mă exprim. La matematică ştiu să calculez şi să rezolv multe exerciţii, limba engleză mi-a plăcut din prima clipă, la geografie învăţ despre relieful ţării, iar istoria este interesantă pentru că ne vorbeşte despre trecut.“ le-a explicat Eolina jurnaliştilor on line independentoline.ro.

Părinţii ei au dus-o anul trecut la Muzeul „Grigore Antipa“ din Capitală şi acolo a putut vizita toate încăperile datorită unei instalaţii speciale, asemenea unui lift. „Această instalaţie  ne-ar fi extrem de utilă pe casa scării, acasă, ca să o putem coborî mai uşor pe Eolina. Ne-am interesat, dar costă 4.000 de euro, iar noi, din păcate, nu avem această sumă“, încheie deznădăjduită Gelaria Pantazi.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările