Cum postim fără să ne îmbolnăvim. „Majoritatea oamenilor mănâncă mult şi prost în perioada postului“

Cum postim fără să ne îmbolnăvim. „Majoritatea oamenilor mănâncă mult şi prost în perioada postului“

La finalul unei „sesiuni de cumpărături“ regăsim în coş alimente sănătoase, dar şi produse care ne fac rău FOTO: Shutterstock

Cum putem posti astfel încât să nu ne punem în pericol sănătatea şi silueta am încercat să aflăm de la specialişti, care au dezvăluit şi ce se află în fruntea listei alimentelor care trebuie evitate

Ştiri pe aceeaşi temă

Deşi pare greu de crezut, a mânca „de post“ ne poate aduce chiar şi până la 4-5 kilograme în plus în cel mai lung post de peste an. Pe lista alimentelor aproape interzise, dacă nu vrem să se adune kilogramele şi bolile, stau cele mai la îndemână produse, dar sunt soluţii.

„Patiseria, dulciurile concentrate, prăjituri, băuturi carbogazoase, sucurile, alimentele de origine, chipurile, vegetală, care, toate, au aditivi mulţi, încărcătură calorică mare, grăsimi vegetale, toate sunt de evitat. La fel, pateurile vegetale, salamurile de soia“, ne sfătuieşte nutriţionistul Cristina Badea.

Din păcate, ele aproape că sunt baza alimentaţiei românului. „Majoritatea mănâncă mult şi prost pe perioada postului, pâine multă, cornuri, covrigi, cartofi, care mai sunt şi prăjiţi… E greu, mai ales să nu pui kilograme. Alimentele din proteină animală dau senzaţie de saţietate pe termen lung, or acum, să se simtă sătul, românul consumă multă pâine, mulţi cartofi, orez. Te simţi sătul pe moment. Aici e capcana“, avertizează nutriţionistul.

„Margarina e mâncarea săracului“

Aditivii şi organismele modificate genetic pot chiar provoca boli grave, dezechilibre hormonale, dereglări ale aparatului reproducător, afecţiuni ale ficatului şi pot induce alergii. Pentru că acest pericol nu se manifestă imediat, ajunge să nu ne îngrijoreze.

Medicul de familie Mihai Ungureanu este de părere că putem trece peste post fără să ne simţim privaţi de ceva dacă vom urma exemplul bunicilor noştri: să mâncăm simplu, să pregătim mâncarea în casă, din câteva ingrediente, să nu ne ridicăm de la masă sătui şi să evităm produsele la îndemână, care compromit cu totul calitatea vieţii.

Cardiacilor şi celor diagnosticaţi cu dislipidemii le va face chiar foarte bine mâncarea de post, este, de altfel, regimul normal pentru aceşti pacienţi. „Li se recomandă să renunţe la mâncărurile de origine animală, să consume cel mult carne de peşte, ceea ce în post este permis. Postul este un beneficiu. Dar lumea n-o priveşte aşa, pentru că nu avem educaţie în sensul ăsta, e greu să stai să-i explici că ar fi bine să mănânce, nu că trebuie, ar fi bine să mănânce anumite lucruri care îl ajută. E dificil“, spune medicul.

Medicul vorbeşte şi despre produsul atât de des consumat, în post în special. „Margarina e contraindicată, pentru că este un produs obţinut prin saturarea unor uleiuri care devin mai aterogene şi riscul este mai mare să se depună pe vasele de sânge decât dacă ar mânca carne de porc. Margarina este alimentul săracului“, subliniază medicul.

„Din tradiţie, din popor, se făcea mâncare gătită în casă. Nişte legume, că le fierbi, că le prăjeşti, că le coci, ciorbă de legume, fasolea… Deja dăm într-o latură prea confortabilă. Ce mâncăm? Margarină, pateu, pe care le iei, le-ai pus pe pâine şi-ai mâncat. Ai mâncat în două minute de-ai rupt farfuria şi gata, iar după, «aoleu, m-am umflat!». Nu cumva noi ne-am dat cu stângul în dreptul singuri? Postul înseamnă să te abţii, nu să te ridici sătul de la masă“, conchide medicul Mihai Ungureanu.

Vă recomandăm să mai citiţi: 

Mihaela Bilic atenţionează cu privire la produsele din soia, consumate mai ales în timpul postului: „Produc dezechilibre hormonale grave“

De unde vine expresia „ne mâncăm sentimentele“ şi ce este efectul yo-yo. Medic nutriţionist: „Mulţi pacienţi au slăbit cu trei mese pe zi“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările