Valabilitatea asigurării auto în UE. Când trebuie să închei altă poliţă chiar dacă cea din ţara de origine încă n-a expirat

Valabilitatea asigurării auto în UE. Când trebuie să închei altă poliţă chiar dacă cea din ţara de origine încă n-a expirat

Foto Poliţia Română

Dacă asigurarea obligatorie este valabilă în toate ţările din UE, în ceea ce priveşte asigurarea auto facultativă este posibil să aveţi probleme.

Atunci când înmatriculaţi o maşină în altă ţară din UE (în cele 28 de state membre ale UE + Islanda, Liechtenstein şi Norvegia), aveţi nevoie de o asigurare auto de răspundere civilă. Acest tip de asigurare obligatorie este valabil în toate statele amintite şi este acoperitor în cazul în care sunteţi implicat într-un accident care provoacă daune asupra proprietăţii altcuiva sau vătămarea altor persoane decât conducătorul auto. Este însă bine să ştiţi că asigurare obligatorie nu acoperă şi alte costuri (de exemplu, costurile de reparare a propriului autovehicul).

Asiguratorii pot aplica norme diferite de la o ţară la alta

Ca să ştaţi liniştiţi, puteţi încheia o poliţă de asigurare facultativă, care acoperă şi alte riscuri, de exemplu rănirea conducătorului auto, deteriorarea propriului automobil, furtul vehiculului/conţinutului acestuia, acte de vandalism, asistenţă juridică.

„Nu există norme la nivelul UE privind asigurarea auto facultativă. Verificaţi termenii şi condiţiile cu asiguratorul dumneavoastră, înainte de a pleca în străinătate. Asiguratorii pot aplica norme diferite de la o ţară la alta. Astfel, asigurarea dumneavoastră poate avea limită de timp (de exemplu, o lună în străinătate) sau de distanţă (de exemplu, 150 km de la frontiera ţării de origine) sau ar putea exclude unele ţări în cazul anumitor tipuri de riscuri (cum ar fi furturile)”, precizează site-ul oficial al UE, europa.eu.

Asigurarea auto în ţara gazdă

Ţara în care locuiţi în mod normal este cea în care trebuie să vă înmatriculaţi maşina. Nu sunteţi obligat să vă înmatriculaţi maşina în ţara gazdă dacă puteţi dovedi că vă aflaţi acolo doar temporar (de exemplu, în calitate de student).

Ca să faceţi  înmatricularea, veţi avea nevoie de dovada că deţineţi o asigurare auto.
Autorităţile de înmatriculare ar trebui să recunoască valabilitatea poliţelor emise de orice firmă de asigurări, atâta timp cât aceasta: are un sediu principal sau secundar în ţara gazdă, ori este autorizată să furnizeze servicii în ţara gazdă, chiar dacă nu are un sediu pe teritoriul acesteia.

„Dacă vă mutaţi în altă ţară din UE şi trebuie să vă reînmatriculaţi maşina. Contactaţi asiguratorul dumneavoastră pentru a afla dacă poliţa pe care o deţineţi este valabilă în ţara în care vă mutaţi.
În principiu, puteţi, de asemenea, să vă asiguraţi maşina într-o ţară din UE diferită de ţara de reşedinţă. Însă nu uitaţi să verificaţi dacă firma de asigurări oferă servicii internaţionale”, mai recomandă europa.eu.

Caz real

Iată un exemplu de situaţie în care asigurarea din ţara mea de origine nu este valabilă în străinătate.
„Lazlo se mută din Slovenia în Irlanda. Doreşte să îşi ia şi maşina, pentru care a încheiat o poliţă de asigurare în Slovenia. Odată ajuns în Irlanda, va trebui să îşi înmatriculeze autoturismul pe lângă autorităţile irlandeze şi să se intereseze dacă poate conduce folosind asigurarea slovenă. Dacă autorităţile nu permit acest lucru, Lazlo va trebui să încheie o asigurare în Irlanda”, se arată pe site-ul oficial al UE 

Cum încheiaţi o nouă poliţă de asigurare în străinătate

În cazul în care poliţa pe care o deţineţi nu este valabilă în ţara în care vă mutaţi, sau dacă expiră odată cu înmatricularea maşinii în ţara respectivă, trebuie să contactaţi biroul/centrul naţional de informare cu privire la Cartea Verde pentru a afla care sunt firmele de asigurări auto active în ţara respectivă.

Istoricul de daunalitate poate avea efect asupra primelor de asigurare

Din cauza diferenţelor existente între legislaţiile naţionale în ceea ce priveşte contractele, evaluările de risc şi sistemele de compensare sau de gestionare a cererilor internaţionale complexe şi costisitoare, primele de asigurare auto diferă, în general, de la o ţară la alta. În unele ţări din UE istoricul de daunalitate poate avea efect asupra primelor de asigurare. Este vorba despre un mecanism de bonusuri şi penalizări, aşa-numitul sistem bonus-malus. 

În cazul în care nu declaraţi niciun incident în cursul anului, asiguratorul dumneavoastră vă poate oferi o reducere la reînnoirea contractului. În caz contrar, vi se poate cere să plătiţi mai mult.
Puteţi în orice moment să-i solicitaţi asiguratorului să vă furnizeze un istoric de daunalitate pentru ultimii cinci ani. Acesta trebuie să vi-l trimită în termen de 15 zile.

„Atenţie! În momentul în care încheiaţi o nouă poliţă în altă ţară din UE(În acest caz, cele 28 de state membre ale UE + Islanda, Liechtenstein şi Norvegia), firma asiguratoare nu este obligată să vă ia în considerare istoricul de daunalitate (sau orice reduceri pentru care aţi fi putut fi eligibil) atunci când vă calculează prima de asigurare.

Există însă şi firme de asigurări care vă vor lua în calcul antecedentele, aşa că nu ezitaţi să comparaţi ofertele”, precizează europa.eu.

Caz real

Iată un caz real în care, deşi titularul asigurării nu a avut accidente în ţara de origine, asiguratorul din ţara în care s-a mutat i-a stabilit o primă de asigurare mai mare. 
„Rosa s-a mutat de curând din Italia în Franţa. Întrucât nu avusese niciun accident în ultimii 10 ani, asiguratorul italian îi stabilise o primă de asigurare relativ ieftină. În Franţa, Rosa a fost surprinsă să constate că asiguratorii de la care a solicitat oferte nu îi luau în considerare istoricul de daunalitate. A căutat în continuare şi, în cele din urmă, a găsit o firmă dispusă să ia în calcul acest istoric, obţinând astfel o ofertă mai avantajoasă”, exemplifică site-ul oficial al UE.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: