A dispărut sub gheaţă „Izvorul Muntelui“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vasile Munteanu se miră de gheaţa formată pe lac
Vasile Munteanu se miră de gheaţa formată pe lac

Stratul format le permite localnicilor să „meargă“ pe apă. La un îngheţ similar, în anul 1964, tractoarele scurtau drumul dintre sate.

În iernile anterioare, gheaţa se forma la coada lacului şi se continua până spre mijloc, unde apa îşi recăpăta suprafaţa liberă. Anul acesta însă stratul de gheaţă a ajuns până la barajul Bicaz. „Nu a mai fost aşa de patru ani. Gheaţa are o grosime de circa 25 de centimetri, suficientă ca să poată ţine pe ea un om în siguranţă“, ne-a spus Viorel Munteanu, proprietarul unor ambarcaţiuni de pe lac.


Pentru a-şi salva şalupa, bărbatul a pus mâna pe un topor ca să distrugă gheaţa. „E o măsură de precauţie. Spargem gheaţa pe două laturi ale vapoarelor, să nu le afecteze prin presiunea pe care o poate exercita“, explică Viorel Munteanu.

Bătrânul îşi aminteşte că în urmă cu 20-30 de ani, lacul îngheţa în fiecare iarnă. „Pe gheaţa care se forma pe lac se transporta fân, cu săniile trase de cai sau boi. Locuitorii din comuna
Ceahlău aveau fâneţe în zona Dealului Bubii din apropiere de satul Chiriţeni, pe malul celălalt al lacului. Pentru a le fi mai uşor, aşteptau să îngheţe lacul, să nu mai ocolească pe malurile lui şi treceau de-a dreptul peste lac cu fânul“,
a povestit Vasile Munteanu.

Plimbare cu tractorul pe lacul îngheţat în 1964
Fost muncitor forestier, septuagenarul spune că cea mai groasă gheaţă a fost în iarna anului 1964, când a trecut cu un tractor de pe un mal pe altul al lacului. „În zona localităţilor Izvoru Alb şi Secu nu se putea ajunge decât pe apă, nu erau cele două drumuri care există acum. Era înainte de Anul Nou şi trebuia să ajung cu un tractor la exploatarea forestieră de la Secu. Pentru că prin altă parte nu se putea trece, am mers cu tractorul de-a dreptul, de la Buhalniţa la Secu“, şi-a adus el aminte. Şi în Portul Bicaz, angajaţii au trecut la spargerea capcanei de gheaţă. „Din cauza presiunii pe care o exercită, gheaţa poate provoca fisuri. Pentru a evita acest lucru, de regulă se sparge gheaţa în jurul unuia dintre borduri şi la pupa, în spatele ambarcaţiunii“, a precizat căpitanul Vasile Ciucanu, comandantul Portului Bicaz.

Piatra Neamţ



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite