Elevii orădeni suferă de victimizări fizice și psihice în timpul anilor de școală
0Ameninţări cu bătaia, îmbrânceli, diferite obiecte aruncate în ei sau spre ei, lucruri personale distruse intenţionat de către colegi. Peste 80% dintre adolescenți recunosc că au fost victimele diferitelor forme agresiune. Studiul a determinat la Oradea, lansarea unei ample campanii împotriva violenței din școli.
Victimizarea poate fi găsită în fiecare instituţie şcolară şi înseamnă vătămare fizică, psihică sau emoţională, prin poreclire sau excludere din grup. Așa explică Daniela Bălțătescu, inspector de tineret în cadrul Direcţiei pentru Sport şi Tineret (DJST) Bihor, instituţie care a şi lansat proiectul "Învaţă în siguranţă". Campania s-a defășurat în 25 de școli din Oradea și a pornit de la o serie de interviuri aplicate adolescenților dar și discuții „De multe ori părinții nu știu că victimele excluderii sau violenței verbale sunt chiar copiii lor", spune Bălțătescu.
Violența ia amploare
Prima ediție a unei astfel de campanii din Oradea s-a desfășurat în anul 2008. La acea vreme, o cercetare, derulată în cadrul proiectului „Adolescenţii - viitorii cetăţeni a dezvăluit că 85% dintre elevi sunt victime ale violenței. ). La cercetare au participat membrii Catedrei de Sociologie-Asistenţă Socială a Universităţii din Oradea. Echipa de sociologi a aplicat nu mai puţin de 3.509 de chestionare elevilor din anul terminal de gimnaziu şi liceenilor din diferite școli orădene.
Elevii au recunoscut că li s-a vorbit urât, că au fost bârfiți și porecliți, sau au făcut glume proaste pe seama lor. Acest tip de victimizare este cel mai des întâlnit în mediu şcolar, urmat de victimizarea fizică (57%) şi cea relaţională (56%). În proporție de 7% , adolescenţii au căzut, în mod repetat, victime ale următoarelor forme de violenţă fizică: ameninţări cu bătaia, îmbrânceli, diferite obiecte aruncate în ei sau spre ei, lucruri personale distruse intenţionat de către colegi. Totodată, 8% dintre respondenţi au declarat că au suferit de pe urma celor care i-au ignorat, au întors pe alţii împotriva lor şi au refuzat să se împrietenească cu ei, din cauza colegilor cu autoritate în grup.
Sărăcia , motiv de chin la școală
Studiul din Oradea a relevat o lege veche de când lumea: săracii sunt cei mai asupriţi. Sociologii recunosc că fenomenul victimizării, alimentat de diferenţele de „avuție" dintre elevi este motivul cel mai des întâlnit. Sociologii nu s-au dat bătuți însă. „Victimizarea extinde ideea de violenţă şi este o formă a excluziunii sociale. Formele agresiunii au variat foarte mult de la o epocă la alta şi asta pentru că normele sociale dictează un anumit tip de comportament. Dar normele pot fi schimbate. De exemplu, violenţa fizică exercitată de bărbat asupra femeii era o normă până acum 50 de ani. Acum însă, există o presiune din partea societăţii şi nu mai putem percepe acest fenomen ca pe ceva firesc", spunea la vremea respectivă Sergiu Bălțătescu, lector universitar al Universității din Oradea.
Elevii au creat tablouri și afișe pe tema „Învață în siguranță”
Adolescenții luptă pentru adolescenți
Astfel a luat naștere prima campanie împotriva violenței în școli, managerul fiind Daniela Bălțătescu, consilier la Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bihor. Anul acesta campania a juns la cea de a treia ediție și a implicat 400 de elevi. Campania a cuprins interviuri de grup cu elevii din clasele 7-12 dar şi cu părinţii şi profesorii acestora, informarea tinerilor prin afişe , pliante, difuzarea de spoturi radio, seminarii de instruire a profesorilor pe tema victimizării, organizarea de activităţi în natură în special pentru elevii defavorizaţi din licee. Nu în ultimul rând, a fost lansat un concurs de artă plastică. Versinajul expoziției a avut loc astăzi la Teatrul Arcadia. Câștigătorii concursului de grafică pe tema Învață în Singuranță sunt:
Secţiunea Afiş, gimnaziu
I. Podorian Nicoleta, clasa a VII-a, Şcoala generală nr.16, Oradea
II. Avram Maria, clasa a VII-a, Colegiul Tehnic I. Ciordaş, Beiuş
III. Bercea Andra, clasa a VIII-a B, Liceul Pedagogic N. Bolcaş, Beiuş
Menţiune: Codilă Ovidiu, clasa a VII-a, Şcoala generală nr.16, Oradea, Tenche Denisa, clasa a VIII-a, Şcoala generală D. Cantemir, Oradea
Secţiunea Compoziţie, gimnaziu
I. Chepeţan Carmen, clasa a VII-a H, Liceul Onisifor Ghibu, Oradea
II. Laza Bianca, clasa a VII-a B, Liceul Pedagogic N. Bolcaş, Beiuş
III. Verdeş Ştefania, clasa a VII-a A, Şcoala generală nr.11, Oradea
Menţiune : Tal Robert, clasa a VII-a, Colegiul Tehnic I. Ciordaş, Beiuş, Vereş Gabriela, clasa a VII-a D, Şcoala generală nr.11, Oradea
Secţiunea Afiş , liceu
I Moş Patricia, clasa a X-a A, Liceul Greco - Catolic Oradea
II Parti Ana - Maria, clasa a IX-a , Liceul Onisifor Ghibu, Oradea
III Chişe Sanda Roxana, clasa a XI-a A, Liceul Greco- Catolic, Oradea
Mentiune : Plaştin Isabela Renata, clasa a X-a A, Colegiul Tehnic I. Ciordaş, Beiuş, Gelei Orsolya, clasa a X-a I, Colegiul Naţional O.Goga, Marghita
Secţiunea Compoziţie, liceu
I. Muşet Alexandra, clasa a X-a A, Liceul Onisifor Ghibu, Oradea
II. Kiss A Lyz, clasa a X-a F, Grup Şcolar Horea, Marghita
III. Tykodi Petra, clasa a X-a H, Colegiul Naţional O.Goga, Marghita
Menţiune: Marta Alexandra, clasa a X-a C, Colegiul Naţional O.Goga, Marghita