Cea mai mare tragedie din Marea Neagră în secolul XX. Scrisoarea-document despre călătoria pe Struma, nava în care au murit 769 de evrei români

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O scrisoare descoperită recent în arhivele CNSAS descrie atmosfera de pe vasul Struma, torpilat de un submarin sovietic pe 24 februarie 1942. Au murit atunci 769 de evrei români care încercau să se refugieze în Palestina, una dintre cele mai mari tragedii petrecute vreodată pe mare.

Pe 24 februarie 1942, submarinul sovietic SC-213 a torpilat şi a scufundat aproape instantaneu vaporul Struma, la bordul căruia erau îmbarcaţi 770 de evrei români. Un singur călător a supravieţuit. Tragedia s-a petrecut în Marea Neagră, în apele teritoriale ale Turciei, nu departe de strâmtoarea Bosfor şi de portul Büyükdere. Nava era construită în Bulgaria şi circula sub pavilion panamez.

Cei aproape 800 de călători erau evrei din Moldova, Bucovina şi Basarabia, din clasa medie şi bogată, care încercau să se refugieze în Palestina, pentru a scăpa de ororile nazismului.

Între 1938 şi septembrie 1940, în timpul Dictaturii regale a lui Carol al II-lea, au plecat din porturile româneşti 25 de nave cu 17.000 de emigranţi evrei din Germania, Austria, Polonia, cei mai mulţi cu destinaţia Palestina. După ce Ion Antonescu a preluat puterea, între 1940 şi 1944 au plecat din porturi româneşti spre Turcia alţi 48.000 de evrei.

"Bunăvoinţa" regimului Antonescu a avut ca substrat faptul că evreii care plecau erau deposedaţi de avere. În plus, trebuiau să plătească un preţ uriaş pentru un loc pe vasele cu emigranţi.

image

Un incident diplomatic grav s-a produs însă în decembrie 1941 şi a condus la unul dintre cele mai mari dezastre maritime din istorie. Marea Britanie şi SUA

"Tatăl meu a plătit o sumă exorbitantă pentru un bilet pe Struma. Echivalentul a 1.000 dolari astăzi. A cusut banii într-o curea pe care mi-a dat s-o port. Mi-a dat şi o haină groasă. Astea două lucruri m-au ajutat să supravieţuiesc. A plâns mult când am plecat. Datorită tatălui meu, am scăpat de teroarea regimului fascist din România, care era aliată cu Germania nazistă", povestea în urmă cu trei ani, pentru publicaţia israeliană Haaretz, singurul supravieţuitor al tragediei, David Stoliar (foto dreapta), un evreu de origine basarabeană, care a decedat în mai 2014 la vârsta de 92 de ani.

La începutul lunii decembrie 1941, Marea Britanie şi Statele Unite au declarat război României, astfel că cei 769 de evrei au devenit cetăţeni ai unui stat duşman. Pe de altă parte, ţara de destinaţie a transportului, Palestina, se afla sub ocupaţie britanică, iar guvernatorul nu dorea să rişte să declanşeze furia musulmanilor din Palestina, nemulţumiţi de împărţirea teritorială

Turcia în schimb era o ţară neutră. Vaporul, o ruină din toate punctele de vedere, conceput să primească maxim 100 de pasageri, a plecat din portul Constanţa pe 11 decembrie 1941, cu 790 de oameni la bord.

Organizatorul călătoriei era "Alyah", o societate sionistă condusă de Eugen Meissner, Samuel Leibovici Ariel, dr. Iacob Leberman, Lipa Haimovici şi Emma Guttman-Bunescu. Au ajuns în portul Büyükdere, la 3 mile marine nord de Bosfor, pe 16 decembrie.

Vasul avea să rămână acolo până pe data de 23 februarie 1942. Autorităţile britanice au acordat viză de intrarare în Palestina doar pentru 9 călători care avea şi cetăţenie britanică, iar alţi câţiva au fost autorizaţi să coboare de pe navă pentru negocieri.


Vasul Struma avea o vechime de 40 de ani şi era o ruină FOTO wikipedia.org

image

În ciuda eforturilor diplomatice uriaşe, care au implicat intervenţia unor organizaţii evreieşti din Statele Unite şi audienţe la preşedintele Turciei, evreilor li s-a refuzat coborârea de pe vas în tot acest interval.

În seara zilei de 23 februarie 1941, autorităţile turceşti dau ordin ca vasul să fie întors înapoi cu forţa în Marea Neagră. Un pluton de ostaşi turci s-a urcat la bord, a tăiat lanţul ancorei şi a trecut o parâmă la prova. Pasagerii i-au rugat de ostaşii care păzeau parâma de remorcaj, unii i-au şi agresat, dar aceştia i-au ameninţat cu armele şi un remorcher a dus Struma în largul Bosforului, unde i-a recuperat pe soldaţi şi a lăsat nava să plutească în derivă.

Duminică, 24 februarie, la ora 9.30, o explozie a pulverizat vasul, care s-a scufundat. Rezultatul a fost 769 morţi şi un singur supravieţuitor, un tânăr de 19 ani, David Stoliar, care a reuşit să ajungă la mal în Turcia. Reţinut câteva săptămâni de autorităţile turceşti, investigat, el este până la urmă lăsat să plece în Palestina. Ulterior, s-a înrolat în armata britanică, a trăit în Japonia şi în Statele Unite.

Mulţi ani s-a crezut că vasul a fost lovit de o mină marină. Abia în anii '60, autorităţile ruse au recunoscut că vasul a fost scufundat de submarinul SC-213, unul dintre cele mai infame vase de război din marea conflagraţie a secolului XX. Misiunea secretă a SC-213 era să scufunde toate navele neutre sau inamice care intrau în Marea Neagră. Submarinul avea să fie scufundat şapte luni mai târziu de către o mină marină, iar epava acestuia a fost găsită abia în 2008, la 10 kiometri în largul portului Constanţa.


Submarinul SC-213

image

Istoria vasului Struma, puţin cunoscută în România, a făcut obiectul a nenumărate documentare şi studii. Tragedia a fost cercetată din aproape toate unghiurile de vedere, dar o scrisoare descoperită recent în arhive de istoricul şi cercetătorul ieşean Adrian Cioflâncă aduce o nuanţă nouă.

"Am găsit o scrisoare trimisă de pe vasul Struma înainte de a fi torpilat de sovietici. Reproduc transcrierea, nu originalul, pentru că se vede mai bine depeşa, trimisă de dr. B. Cohn (care se semnează Marcel), descrie cu detaşare şi ironie viaţa pe vasul cu evreii care, plecaţi din România lui Antonescu, visau să ajungă în Palestina. Documentul este din 6 ianuarie 1942. Ulterior, viaţa pe vas s-a deteriorat din ce în ce mai tare. Pe 24 februarie 1942, vasul a fost torpilar de submarinul sovietic SC-213", descrie scrisoarea-document Adrian Cioflâncă pe contul personal de Facebook.

Scrisoarea îi este adresată unei femei, căreia expeditorul i se adresează cu "Draga mea". Printre altele, descrie şi un conflict care a avut loc la bordul vasului, legat de lăcomia organizatorilor expediţiei. "Se pare că se fac multe intervenţii să fim debarcaţi aici (Istanbul) şi să fim debarcaţi pe uscat în Palestina. În felul acesta pentru organizatorul voiajului Pandelis, Allya, Bunescu, Ariel & Comp. s’ar crea un avantaj însemnat recuperându-şi şi vaporul, spre a putea organiza încă o plecare. Vaporul ajungând în Palestina nu se mai poate înapoia, el fiind confiscat de englezi. Cred că înţelegi jocul? Până se va vedea cine va fi mai tare, nu trebuie să stăm pe loc şi să nu facem nimic”.

Redăm, mai jos, documentul integral, postat pe Facebook de cercetătorul Adrian Cioflâncă:

image
image
image

În decembrie 1999 s-a descoperit epava navei, după indicaţiile lui David Stoliar, având coordonatele aproximative 41°23'N 29°13'E, la adâncimea de 90 m, la 5 km nord de ţărmul Turciei. Epava a fost explorată şi filmată de scafandrul turc Levent Yüksel. Un fragment din filmarea scafandrului turc poate fi urmărit mai jos:

Mai puteţi citi:

FOTO Imagini atroce ale pogromului din 1941. Cel mai mare masacru împotriva evreilor din istoria României, în fotografii de arhivă desecretizate

Supravieţuitorii pogromului din 1941 revin la Iaşi

Legiştii au stabilit câţi evrei au fost descoperiţi în groapa comună de lângă Iaşi. Aproape jumătate dintre ei erau copii!

Victimele pogromului din 1941, înhumate cu rabini (FOTO şi VIDEO)

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite