A construit aparatul de numărat gropi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constantin Antohi a transformat aparatul de atenţionare într-unul care numără şi gropile
Constantin Antohi a transformat aparatul de atenţionare într-unul care numără şi gropile

Aparatul a fost dezvoltat de ieşean dintr-unul construit iniţial pentru a avertiza şoferul că se apropie de calea ferată sau de o trecere de pietoni.

 Profesorul Constantin Antohi de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“ din Iaşi şi-a prezentat aparatul de detectat gropi la Salonul Cercetătorilor „Pro Invent“, desfăşurat la Cluj în această săptămână. Aparatul prezentat de Antohi, care este preşedintele Societăţii Inventatorilor din România, a primit medalia de aur.


Dispozitivul îl avertizează pe şofer de pericolele iminente care-l pândesc în trafic, dar îl poate anunţa şi când se apropie de un obiectiv turistic. O latură mai pragmatică a aparatului este abilitatea de a sesiza şi număra gropile întâlnite de vehicul. Aparatul sesizează mişcări bruşte pe direcţiile înainte-înapoi, dreapta-stânga şi sus-jos. „Dacă este bruscat, din interior se emite un sunet puternic“, explică inventatorul. Sunetul atenţionează că s-a ajuns în zona unei gropi, iar aparatul înregistrează impulsul. La destinaţie se poate vedea câte asemenea gropi s-au întâlnit pe direcţia străbătută. „Apelând numărătorul, se poate vedea câte denivelări există pe un drum. Este astfel şi un instrument de control al stării drumului“, mai spune Antohi.

Omologat în Ucraina
Inventatorul recunoaşte însă că este o opţiune colaterală a aparatului. Obiectivul principal rămâne evitarea accidentelor. Funcţionarea lui presupune instalarea unor emiţătoare în zone cu restricţie de viteză, treceri cu cale ferată etc. „Dispozitivul sesizează semnalul codificat şi îl transmite în interiorul habitaclului“, explică Antohi. În afară de atenţionările de pericol, pot fi semnalizate şi obiectivele turistice.

Aparatul vizează pe de altă parte şi scoaterea conducătorului din starea de somnolenţă, emiţând periodic semnale acustice. Autorul a introdus această opţiune după tragicul accident de la Scânteia, când un tren a intrat într-un microbuz, provocând moartea a 14 persoane. Antohi nu a adus aparatul la târg, spunând că este la omologat, în Ucraina. „Ei mi-au solicitat omologarea, pentru producerea în serie. Alţii se mişcă mai repede“, s-a justificat Antohi. De funcţionarea dispozitivului s-a interesat şi unul dintredirectorii francezi ai fabricii de autoturisme din Piteşti.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite