Nivelul scăzut al Dunării încurcă traficul naval. Vapoare deviate şi dragaje pentru adâncirea şenalului navigabil

Nivelul scăzut al Dunării încurcă traficul naval. Vapoare deviate şi dragaje pentru adâncirea şenalului navigabil

Nivel Dunării a scăzut foarte mult în ultima vreme FOTO Costel Crângan

Administraţia Portuară a Dunării Martime (APDM) şi Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) se confruntă cu probleme în menţinerea adâncimii şenalului navigabil a fluviului la cotele stabilite de convenţiile internaţionale: 7,62 metri între Sulina şi Brăila, precum şi 2,5 metri în amonte de Brăila.

Ştiri pe aceeaşi temă

Scăderea accentuată a debitului Dunării şi aluviunile depuse în iunie şi iulie au dus la formarea de praguri în şenalul navigabil pe porţiunea dintre Brăila şi Giurgiu, unde România trebuie să asigure, potrivit acordurilor internaţionale, adâncimea minimă de 2,5 metri. Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi a confirmat că din 20 iulie trimite o dragă pentru a adânci şenalul între kilometrii 300-346 (Cochirleni-Cernavodă), pentru a nu risca blocarea traficului naval.

Şi Administraţia Portuară a Dunării Maritime (APDM) a informat că draghează şenalul în aval de Siret şi în amonte de Prut, unde adâncimea minimă trebuie să fie de 7,62 metri.

Probleme cu nivelul apei sunt vizibile mai ales în dreptul oraşului Galaţi, unde un banc de nisip a început să iasă din nou la suprafaţă, fără însă a încurca traficul fluvial, cel puţin deocamdată.

Draga „Dunărea” acţionează pentru îndepăratarea aluviunilor acumulate în aval de Siret, iar de săptămâna viitoare aceasta va acţiona în amonte de Prut. Şi pe Dunărea fluvială se draghează, în zona Gropeni, la km 188, la km 308-309, la Cochirleni şi în aval de Cernavodă.

Deocamdată nu au fost raportate incidente importante produse de adâncimea mică a apei, însă debitului fluviului este în scădere, aşa că în următoarea perioadă dragajele vor continua non-stop, în vreme ce pe anumite segmente de fluviu (în apropiere de Insula Mare a Brăilei) traficul de mărfuri a fost deviat. 

Sâmbătă, AFDJ Galaţi a emis un aviz către navigatori prin care  aceştia sunt înştiinţaţi că în zona Cernavodă, între km 300 şi 346 aluviunile strânse pe fundul Dunării fac să nu se mai poată trece cu navele pline cu marfă, căci adâncimea apei este sub 2 metri şi jumătate (adâncimea minimă admisă pentru navigaţie în condiţii de siguranţă).

Dragaj pe Dunăre FOTO AFDJ Galaţi

Pentru circulaţie în condiţii de siguranţă, navigatorii sunt direcţionaţi pe ruta ocolitoare, pe canalul Borcea şi doar convoaiele goale de marfă pot naviga pe segmentul Cernavodă.

„Datorită scăderii accentuate a cotelor  apelor Dunării pe întregul sector românesc al Dunării, navele şi convoaiele ce vor tranzita sectorul de Dunare fluviala cuprins  între Km 300 – Km 346 vor fi obligate sa se încadreze într-un pescaj corelat cu adâncimile comunicate de catre AFDJ RA Galaţi. Navele şi convoaiele cu un pescaj ce depăşesc adâncimile asigurate vor naviga pe ruta ocolitoare cuprinsa intre Km 346 – Km 240 conform prevederilor Aviz către navigatori nr. 3/1992”, se arată în avizul AFDJ.

Autorităţile atrage atenţia asupra faptului că toţi comandanţii navelor şi convoaielor trebuie să ia măsuri de respectare a “Regulamentului de Navigaţie pe Dunăre in sectorul romanesc editia 2013” şi a recomandărilor din amintitul aviz. „Nerespectarea prezentului aviz atrage după sine răspunderea administrativă, disciplinară sau penală, după caz”, precizează AFDJ.

Pentru asigurarea adâncimilor de siguranţă, începând de luni, va acţiona în zonă draga Rapide Dredger 2, motiv pentru care AFDJ a emis un alt aviz către navigatori. „Începând cu data de 20.08.2018 pe Dunărea fluvială, între Km 304 şi Km 310 va lucra draga “Rapide Dredger 2” pentru asigurarea adâncimilor de navigaţie recomandate de Comisia Dunării. Lucrarile de dragaj se vor desfasura între limita stângă a şenalului şi centru”,aspune instituţia.

Activitatea de dragaj se desfăşoară atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte într-un program continu 24 h/24 h. Draga va fi semnalizată ziua şi noaptea conform “Regulamentului de Navigaţie pe Dunăre în sectorul românesc”, editia 2013. Manevrele drăgii în perimetrul de dragaj şi deplasarea ei la zona de descarcăre şi  retur, se vor face fără a afecta navigaţia în zona de lucru.

„Navigaţia se va desfăşura cu atenţie mărită, respectându-se următoarele condiţii: 1) pentru trecerea prin zona de dragaj, de la distanţa de minim 5 km, amonte/aval, comandanţii navelor şi convoaielor vor lua legătura în canalul VHF 16, prin apel“ Draga Rapide Dredger 2” pentru a conveni condiţiile de tranzitare a zonei; 2) în cazul în care, accidental draga nu răspunde la apel, se vor emite din timp semnale fonice de atenţie şi se vor respecta cu stricteţe semnalele arborate de dragă; 3) pe timp cu vizibilitate redusă (ceaţă, pâclă, etc.) draga se va retrage in afara şenalului navigabil; 4) pe Dunărea fluviala, între Km 304 si Km 310, se interzice: întâlnirea, depăşirea sau navigaţia la aceeaşi înălţime; producerea de valuri sau efectele de sucţiune; târârea ancorelor, lanţurilor sau parâmelor”, a mai precizat AFDJ. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările