Masterplanul care poate transforma Galaţiul într-un oraş al bicicliştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
rotabike galati

Masterplanul Municipal de Ciclism conţine soluţia integrată recomandatăpentru municipalitatea gălăţeană conform cu sondajele sociologice şi cercetările peteren efectuate de Rotaract Galaţi "Dunărea de Jos".

Masterplanul Municipal de Ciclism, aplicaţiei şi portalului pentru ciclişti sunt componente ale proiectului Rotabike, finanţat de Petrom prin programul "Ţara lui Andrei". Proiectul de faţă propune implementarea unui sistem de piste de ciclişti fără a modifica structura actuală a traficului, alegând traseele corecte pentru populaţia de elevi şi studenţi, pentru ca aceştia să fie încurajaţi să utilizeze bicicleta pentru a se deplasa la şi de la şcoală.

Aşadar, ROTABIKE transformă Galaţiul într-un oraş pionier în România, în privinţa transportului urban cu bicicleta. „Imaginaţi-vă că în fiecare dimineaţă peste 6.000 de elevi merg tacticos spre liceu cu bicicleta. Această imagine seamănă foarte mult, alături de cea a celor câteva sute de biciclete legate lângă terenul de sport, cu imaginea oraşelor şi liceelor din alte ţări”, spune managerul de proiect, Gregor Teodorescu.

ROTABIKE este şi despre părinţii dar şi despre tinerii care doresc să-şi creeze propriul oraş, după propriile dorinţe. Fie că este vorba de un aer mai puţin poluat sau un trafic mai sigur pentru şcolari, fie că este vorba de propria sănătate sau pur şi simplu de o economie de bani, mersul la şcoală cu bicicleta este cea mai buna opţiune. 

rotabike galati

Oraşele europene investesc masiv în infrastructura de ciclism urban iar tinerii elevi şi studenţii reprezintă principalii utilizatori.

„Dacă Galaţiul are nevoie de generaţii actuale care să poată duce comunitatea mai departe după principiile dezvoltării durabile, de ce să nu învăţăm tinerii din Ţara lui Andrei să practice aceste principii? Pentru a face acest lucru am început din 2012 când am demarat primul studiu privire la ciclismul potenţial în Galaţi. Peste jumătate din elevii cu vârsta de 14 ani deja deţin o bicicleta şi aproape toţi ar utiliza-o dacă ar avea pe unde să meargă sau unde să o lege în siguranţă. Am aflat aceste lucruri interesante si multe altele cu ajutorul unui studiu sociologic profesionist”, mai spune Gregor Teodorescu.

„Rotabike" a demarat în 2012, odată cu efectuarea unei cercetări sociologice, în parteneriat cu ISJ Galaţi, care a identificat indicatorii cu privire la biciclişti (distribuţie geografică etc.). A urmat obţinerea de informaţii de la Primăria Galaţi (studiu de trafic) şi Transurb (parc auto şi consumuri estimate) pentru a aprecia impactul economic al proiectului asupra bugetului local. Pe baza acestor informaţii, Rotaract Galaţi a realizat un draft pentru un masterplan de ciclism al municipiului şi a schiţat principalele trasee recomandate. Suntem la faza de impulsionare a elevilor pentru a utiliza mai des bicicleta ca mijloc de transport în comun şi astfel a încuraja şi determina autorităţile să ia în considerare această tendinţă europeană.  

Pe lângă faptul că, odată construită o masă critică de 20-30 de elevi/liceu utilizatori de bicicletă, această cifră va creşte sub un efect al bulgărelui de zăpadă, sustenabilitatea proiectului va fi asigurată şi de faptul că Rotaract va raporta permanent starea şi necesităţile de infrastructură şi de dezvoltare a acesteia către Primăria Galaţi. Propunem în plus portalul online al cicliştilor care va deveni un vector de continuitate şi de multiplicare a comportamentului ciclist. Pe măsură ce apar noi generaţii care împlinesc 14 ani, portalul va deveni mai populat, informaţiile statistice generate de acesta din ce în ce mai relevante, iar comportamentul dorit se va propaga mai rapid. Rotaract Galaţi îşi va menţine focusul pe acest proiect în următorii ani, el devenind o tradiţie, atât pentru membrii Rotaract cât şi în rândul rotarienilor gălăţeni.  

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite