Diferenţa între foamea reală şi cea emoţională. De ce mâncăm „ca nesătuii“ când suntem supăraţi

Diferenţa între foamea reală şi cea emoţională. De ce mâncăm „ca nesătuii“ când suntem supăraţi

Mâncatul emoţional poate fi o consecinţă a depresiei. foto: Adevărul

Ţi s-a întâmplat deseori ca atunci când eşti tristă, depresivă, stresată sau chiar plictisită să deschizi uşa la frigider şi să mănânci? Fără să îţi ceară corpul, fără să îţi fie foame, doar pentru că emoţiile tale sunt prea greu de suportat? În cazul acesta, specialiştii spun că eşti una dintre persoanele care se alimentează emoţional. Atenţie! În timp, obiceiul dă dependenţă şi multe kilograme în plus.

Ştiri pe aceeaşi temă

Când eşti fericit te răsplăteşti cu o îngheţată. Când eşti trist, apelezi la ciocolata favorită. Nici când eşti plictisit nu renunţi la mâncarea ta preferată sau la un bol cu popcorn. De ce? Pentru că mâncarea pare să satisfacă nu doar stomacul ci şi sentimentele. Alţii mănâncă doar pentru a nu se mai gândi la problemele pe care le au de rezolvat. Aceste persoane, deşi nu le e foame, dau iama direct în alimente bogate în calorii, pentru că în acel moment se simt cel mai bine. Fenomenul mâncatului emoţional apare de la vârsta adolescenţei şi este deseori întâlnit la femei. 

„Această afecţiune poată să apară la orice vârstă. Fenomenul apare pentru că centrul de saţietate şi cel al plăcerii de la nivelul creierului sunt apropiate. Din acest motiv şi senzaţia de foame este deseori confundată cu senzaţia de stres,” ne-a declarat medicul Valentin Boldea. 

Cum îţi dai seama dacă mănânci emoţional?

Sunt câteva întrebări la care trebuie să-ţi răspunzi sincer pentru a afla dacă te numeri printre persoanele care îşi găsesc consolarea în mâncare: 

După o experienţă stresantă sau neplăcută, ţi se întâmplă să mănânci necontrolat?

Te simţi ruşinată după ce mănânci? 

Mănânci uneori pentru că nu ai ce să faci? 

Mâncatul te face să te simţi mai bine şi să nu te mai concentrezi la problemele pe care trebuie să le rezolvi? 

Conform specialiştilor, sunt mai multe simptome care trebuie luate în calcul: „în primul rând trebuie văzut dacă ne ridicăm de la masă împreună cu familia şi după doar o oră ne e foame din nou. La asta se adaugă starea de depresie, lipsa de atenţie, a concentrării.” 

De ce mănâncă oamenii când sunt deprimaţi?

Mâncatul pe fond emoţional este modalitatea persoanelor deprimate de a se simţi mai bine preţ de câteva minute. Acest obicei este răspândit în special în rândul nefumătorilor. Persoanele care şi-au făcut un obicei din a deschide frigiderul ori de câte ori se simt rău, îşi satisfac nevoile emoţionale. „O persoană care renunţă la fumat, de exemplu. Ea mănâncă pentru că nu-şi mai satisfac aprotul de nicotină şi compensează cu mâncarea. Majoritatea realizează că suferă de această afecţiune dar nu se pot opri. Cel mai bine ar fi să apeleze la un psiholog în primă fază”, ne-a declarat Valentin Boldea. 

Factorii de risc care ne predispun la mâncatul emoţional

Felul în care ne hrănim arată cât de mult ne preţuim. Pot apărea anumite tulburări ale apetitului care au legătură înainte de toate cu imaginea de sine. Numărul persoanelor afectate este din ce în ce mai mare, deoarece există şi presiunea socială faţă de anumite standarde legate de felul în care ar trebui să arătăm şi care sunt greu de atins. Semnalele de alarmă care se manifestă în stilul alimentar pot lua forme variate – anorexia nervoasă, obezitatea, bulimia, vărsăturile de natura nervoasă. 

Cum deosebim foamea reală de cea emoţională

Primul pas este de a fii atentă la cum reacţionezi când se aproprie ora mesei şi să identifici stările cu care te confrunţi. Eşti agitată, îşi este indiferent sau poţi aştepta ore fără să mănânci? După ce ţi-ai identificat tiparul este necesar să-ţi analizezi starea emoţională legată de acest comportament. 

Trei soluţii pentru a înceta mâncatul emoţional 

  • Recunoaşte semnalele senzaţiei de foame
  • Limitează consumul de alimente nesanatoase
  • Nu sări peste mese, acest lucru duce mereu la o alimentaţie necorespunzătoare

   

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: