Blestemul Mihăileşti ne bântuie din nou. Amintirile oamenilor care au scăpat din cel mai mare dezastru rutier al României

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În comuna buzoiană Mihăileşti s-a produs vineri, 10 iunie, un nou accident rutier grav, care aminteşte de dezastrul petrecut în urmă cu 12 ani în exact acelaşi loc.

În evenimentul rutier din comuna buzoiană Mihăileşti un camion încărcat cu butelii a luat foc, vineri, 10 iunie, în jurul orei 10.00, fapt care a declanşat explozii în lanţ. Accidentul a fost asociat cu tragedia din urmă cu 12 ani, din acelaşi loc, considerată şi astăzi ca unul dintre cele mai mare dezastre produse pe şoselele din ţară, cel puţin în ultimii 25 de ani.

Atunci, au murit 18 oameni, iar alţi 13 au fost răniţi după ce un camion plin cu azotat de amoniu a explodat.

Se întâmpla pe 24 mai 2004, la ora 5.00, pe cel mai circulat drum din Moldova, E85. Era o dimineaţă ploioasă, iar un camion cu 20 de tone de saci de azotat de amoniu s-a răsturnat pe marginea drumului şi a luat foc. 

Anunţaţi de şoferii care erau în trafic, pompierii au ajuns la faţa locului şi, în timp ce interveneau, la ora 5.50 s-a produs deflagraţia. Motorina din rezervorul camionului intrase în combinaţie cu azotatul de amoniu, ceea ce a avut efectul devastator al unei bombe, după dimensiunile craterului care s-a produs. În perimetrul unde a avut loc deflagraţia se aflau 31 de persoane, pompieri, şoferi, dar şi doi ziarişti, corespondenţii Antena 1, cameramanul Ionuţ Barbu şi reporterul Elena Popescu. 18 dintre ei, inclusiv ziariştii, au murit pe loc, iar alte 13 persoane au fost grav rănite, unii purtând şi astăzi semnele dezastrului.

Au astupat probele

Intervenţia de atunci a instituţiilor statului a lăsat mult de dorit, iar strângerea rămăşiţelor s-a făcut în mare grabă. Ministrul de atunci al Transporturilor, Miron Tudor Mitrea, a ordonat la doar câteva ore de la producerea dezastrului astuparea craterului rezultat în urma deflagraţiei şi asfaltarea străzii, fapt care a îngreunat ancheta.

Trebuie menţionat că în acea perioadă era în plină desfăşurare campania electorală pentru alegerile locale, iar partidul care se afla la guvernare era îngrijorat că va fi penalizat din cauza intervenţiei defectuoase.

Abia în urma unei campanii de presă, după două zile de bâjbâieli, ministrul Justiţiei, Cristian Diaconescu, a făcut o inspecţie la Mihăileşti. Ancheta a fost redeschisă, iar echipa de procurori schimbată. "Se putea aştepta câteva zile, perioadă în care ar fi trebuit să ardă lumânări", declara atunci Cristian Diaconescu.

Procurorii au stabilit că explozia de la Mihăileşti a generat distrugeri totalizând peste 2,6 miliarde lei vechi.

Guvernul României a dat atunci ajutor de urgenţă pentru familiile victimelor, în valoare de 120 de milioane de lei, iar răniţilor în valoare de 60 de milioane de lei.

Cum au fost pedepsiţi vinovaţii

După un proces lung, care a durat peste patru ani, vinovaţi au fost găsiţi cei trei reprezentanţi ai firmelor care au asigurat transportul şi livrarea azotatului de amoniu: Ionel Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Gună, patronul Mihtrans SRL, şi Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim din Craiova. Aceştia au fost condamnaţi la câte patru ani de închisoare, după un lung şi dificil proces. Trebuie spus că vinovaţii fuseseră achitaţi în prealabil de magistraţii Tribunalului Vrancea.

Povestea unui supravieţuitor din infernul de pe 24 mai 2004

Sorin Teşcan este unul dintre cei cinci militari în termen de la pompieri care au scăpat cu viaţă după explozie. Acesta mai avea puţin până să se lase la vatră şi a trăit cumpăna vieţii sale atunci când camionul pe care trebuia să îl stingă a explodat, curmând 18 vieţi.

„Era o zi mohorâtă, ploioasă, parcă de doliu. Aflasem că e un camion răsturnat. Am plecat cu sirene, alarme iar la Mihăileşti am găsit un nor de fum gălbui şi autotrenul răsturnat pe stânga. A coborât radiotelefonistul cu comandantul gărzii de intervenţie ca să facă cercetarea şi să transmită la bază. I-am aruncat rola şi exact atunci a fost explozia. Pe moment chiar nu ştiam ce e. Nu se vedea nimic din cauza prafului. Am coborât din autospecială şi nu se vedea nimic la jumătate de metru. Apoi am auzit cum cad bucăţi din aer, după care m-am băgat sub cabina autospecialei ca să mă adăpostesc”, îşi aminteşte Sorin.

Sorin Teşcan mărturiseşte că imediat a început o răpăială din cauza obiectelor care cădeau din cer apoi a venit mult fum pe sub camion, moment în care a decis să părăsescă zona.

„Am alergat cu ochii întredeschişi, ca nu cumva să dea vreo maşină peste mine. Era un tir oprit, cu parbrizul spart şi bucăţi de pământ pe şosea. Apoi am văzut un om, i-am cerut un telefon, mi l-a dat şi am sunat la dispecerat ca să spun să trimită descarcerarea”, spune Sorin.

După ce a ajutat la salvarea unor colegi răniţi, Sorin a ajuns cu un microbuz la unitate, unde erau aşteptaţi deja de rude şi colegi îngrijoraţi.

După liberare, toţi militarii supravieţuitori au fost rechemaţi la unitate, pentru angajare. Sorin este acum comandant de echipaj, pe o autospecială.

Persoanele care au murit la Mihăileşti, pe 24 mai 2004

Alin Magearu, 37 de ani, Buzău
Camelia Simion, 50 de ani, Râmnicu Sărat
Daniel Pelmuş, 37 de ani, Mihăileşti, Buzău
Doru Mihai Mihalache, căpitan, 33 de ani, Buzău
Elena Popescu, reporter, 26 de ani, Valea Râmnicului, Buzău
Emil Şerbu, Valea Râmnicului, Buzău
Florin Valentin Oprea, locotenent post-mortem, 21 de ani, Blăjani, Buzău
Georgian Medeleanu, locotenent post-mortem, 21 de ani, Blăjani, Buzău
Ion Tudose, 34 de ani, Mihăileşti, Buzău
Ionuţ Ovidiu Barbu, cameraman, 25 de ani, Buzău
Liviu Stan, locotenet post-mortem, 23 de ani, Tisău, Buzău
Marian Ailincăi, 26 de ani
Nicolae Jianu, locotenent post-mortem, 25 de ani, Ruşeţu, Buzău
Rica Ionescu, 34 de ani, din Mihăilesti, Buzău
Romeo Necula, maior post-mortem, 35 de ani, Verneşti, Buzău
Valentin Cezar Manta, locotenent post-mortem, 21 de ani, Tisău, Buzău
Valentin Magearu, 23 de ani, Buzău
Roman Marcu Florin, 36 de ani, Craiova, şoferul TIR-ului

Oamenii răniţi la Mihăileşti, în mai 2004:

Gabriel Hurlup, şeful de post de la Mihăileşti
Marian Ilie Simi, pompier, rămas fără un picior
Raluca Novac avea 15 ani la momentul accidentului, venea cu maşina de la Roman spre Bucureşti
Cornel Ciobanu, taximetrist
Bianca Gheorghe, 37 de ani
Vasilescu Constantin, plutonier adj. şef, 54 de ani
Nicoleta Popa, 22 ani, Buzău
Gabriel Tudose, mecanic utilaje în Bucureşti, din Buzău
Gheorghe Bănică, 37 de ani, Buzău
Romeo Baciu, 21 de ani, soldat
Mariana Bratu, soţia lui Alin Magearu
Romeo Panciu, pompier
Ramon Pătraşcu, pompier.

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite