Sfaturile unui fost olimpic către colegii mai mici: „Educaţia e responsabilitatea lor, ca elevi, nu a unui profesor, nu a şcolii“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Să-şi caute provocări şi să înveţe cum să rezolve probleme indiferent că vorbim de probleme la matematică sau din viaţa de zi cu zi“, asta îi sfătuieşte pe şcolari Petru Trîmbitaş, un fost student din Cluj ce lucrează de 8 ani cu elevii. Tânărul, fondatorul Wellcode, o platformă ce la doar un an are circa 30.000 de utilizatori, îi sfătuieşte pe elevi să profite de toate oportunităţile pe care le oferă şcoală ca să se dezvolte, şi nu să tocească.

„Educaţia este responsabilitatea lor, ca elevi, nu a unui profesor, a şcolii“, apreciază Petru Trîmbitaş, recent întors de la un internship la Google, în Los Angeles. 

Pasionat de educaţie, Petru este absolvent de UBB, fost olimpic, cu mai multe internshipuri la Facebook şi Google, iar de 8 ani dascăl pentru elevii de gimnaziu şi liceu ce vor să înveţe Matematica şi Informatica la LearnHouse. Rezultatul muncii sale şi al echipei de la LearnHouse se vede: majoritatea celor ce merg la cursurile lor sunt olimpici naţionali şi internaţionali. 

De aceea l-am contactat pentru câteva sfaturi la început de an şcolar.

„Să se bucure că se întâlnesc cu colegii, deşi îi enervează că trebuie să se trezească dimineaţa şi că au profesori care îi pun să înveţe pe de rost“, zice el. E important să înveţe cum să profite de şansele pe care le oferă şcoala, adaugă tânărul, „nu să se concentreze să înveţe pe de rost“. Îi îndrumă spre activităţi extraşcolare şi să se implice în proiecte personale, mai ales că nu poartă grija plăţii chiriei şi a altor cheltuieli, griji pe care le au adulţii.

„Să investească în ei, să descopere ce le place“, adaugă el atenţionându-i pe elevi să nu alerge după medii de 10, ci să-şi caute provocări şi să înveţe cum să rezolve probleme, fie că e vorba de cele de matematică, fie de situaţii de care se vor lovi în viaţa de zi cu zi. Crede că să fii azi elev de 10 e uşor  întrucât „trebuie să stai pe scaun şi să înveţi“.

Un alt lucru important pe care l-a descoperit singur şi „mult prea târziu“, mărturiseşte Petru, e legat de comunicarea cu persoanele dificile, în cazul elevilor – cu profesorii nervoşi sau agresivi verbal. S-a convins din experienţă că prin comunicare se rezolvă multe şi că, de regulă, în şcoală, se întâlnesc, două situaţii: fie dascălul nervos are autoritate şi elevi îşi bat joc de el, fie are autoritate şi elevii nu îi spun nimic.

Iar un alt aspect, tot prea târziu descoperit de Petru, e legat de responsabilitatea cu care elevul tratează învăţatul. Atunci a conştientizat ceea ce crede că e bine ca şi şcolarii să înţeleagă: că „educaţia este responsabilitatea lor, ca elevi“.

Mai puteţi citi:

VIDEO Manualul care lipseşte şcolilor din România: site-ul inovativ care te învaţă informatică gratuit a fost creat de patru tineri din Ardeal

Doi tineri din Transilvania au creat wellcode.ro, o platformă unică în România de unde oricine poate învăţa informatica de la zero. Informaţiile sunt structurate cu ajutorul unor specialişti în Pedagogie, în aşa fel încât învăţatul să nu fie o povară. Pe lângă lecţii, există probleme şi chestionare (quizz-uri) care îi verifică pe cursanţi şi se asigură că au înţeles informaţiile.

Stagiarii români la Google şi Facebook întorşi acasă să schimbe mentalităţi: „În România, dacă pui o întrebare, lumea crede că eşti prost“

Un grup de cinci foşti olimpici, actualmente studenţi, masteranzi şi doctoranzi la matematică şi-au propus să-i înveţe pe copii să descopere farmecul matematicii şi informaticii. Ei vor să arate elevilor că profesorul care predă poate fi nu numai un dascăl, ci şi un prieten care încearcă să le explice modul în care cele două discipline şcolare ar trebui privite ca un instrument util pentru viitorul lor profesional.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite