UPDATE VIDEO Ministrul Şova: „Autostrada Transilvania nu poate fi finanţată din fonduri europene, ci doar prin concesiune“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional, Dan Şova, a declarat, la Cluj, că proiectul Autostrăzii Transilvania nu mai trebuie să aibă culoare politică şi că nu poate fi finanţat din fonduri europene.

UPDATE 15.32 Autostrada Transilvania nu poate fi finanţată în acest moment din fonduri europene. Ministrul Dan Şova a explicat de ce:
„Reţeaua transeuropeană de transport e împărţită în două părţi, una principală şi una extinsă, s-au făcut ultimele ajustări pe baza propunerilor naţionale. La vremea respectivă, domnul ministru Nazare nu a inclus şi Autostrada Transilvania în reţeaua principală de transport. A fost introdusă autostrada Iaşi-Târgu-Mureş. De fapt, nu au fost introduse tronsoanele care au fost deja reziliate de doamna ministru Boagiu.
De aceea, următoarea dată când statul român poate discuta despre această opţiune este în 2018“.

Nu poate fi finanţată în totalitate din bugetul de stat, iar singura soluţie de finanţare rămâne concesiunea după modelul celor de la Comarnic-Braşov sau Centura sud.

„România din 1990 până în 2013 nu a făcut niciodată vreo concesiune sau vreun parteneriat public-privat pentru vreun proiect sau pentru vreo autostradă. Ca atare, noi, ca ţară, avem o problemă de credibilitate instituţională să discutăm despre proiecte de concesiune“, susţine Şova.

Acesta a afirmat că statul român poate contribue la finanţarea autostrăzii acordând sub 49% din bani, nu mai mult întrucât ar avea deficitul bugetar. Restul de 51% din bani pentru autostradă ar trebui asiguraţi din taxa de autostradă şi din împrumut bancar.

„Trebuie să facem proiectul (n.r. de reluare a lucrărilor la Autostrada Transilvania) bancabil. Nicio autostradă din lume nu îşi scoate banii din taxa de autostradă. Ce nu se recuperează din taxă, dă statul“, mai spune ministrul.

Şova a subliniat că contribuţia statului înseamnă şi contribuţia consiliilor judeţene şi a primăriilor din cele 7 judeţe din Transilvania implicate în proiect. „Nu a făcut nimeni (n.r. nicio autoritate locală)  nici o promisiune că nu va susţine financiar autostrada“, adaugă Şova.

Primul pas în reluarea lucrărilor la autostradă o constituie reactualizarea studiilor de trafic, care pot fi gata în câteva luni.

Spre final, ministrul a declarat că ar exista o posibilitate de finanţare din fonduri europene - pentru autostrăzi transfrontaliere - pe tronsonul de circa 60 de kilometri dintre Suplacu de Barcău şi Borşa.

UPDATE ORA 13.40 Ministrul Şova a declarat că nu poate preciza un temen de reluare a lucrărilor la Autostrada Transilvania. 

Da, vreau să facem Autostrada Transilvania, dar nu pot să vă spun dacă începem lucrările poimâine sau peste un an.  Cred că Autostrada Transilvania este unul dintre proiectele României care nu mai are şi nu trebuie să mai aibă culoare politică. Toţi de la această masă, indiferent de la ce partid sunt, vor ca Autostrada Transilvania să se facă“, a menţionat ministrul. 

Însă în urma discuţiei de azi cu prefecţii şi cu liderii politici din cele şapte judeţe ale Transilvaniei prin care trece autostrada, el a ajuns la câteva concluzii. Autostrada nu poate fi finanţată din fonduri europene, ci doar prin concesiune, prin parteneriat public-privat, după modelul tronsonului Comarnic - Braşov. 

Şova a afirmat că statul român ar putea susţine de la buget finanţarea autostăzii în proporţie de 49%, iar restul banilor ar putea fi obţinuţi din taxa pe autostradă şi de la investitori privaţi. De asemenea, ministrul a atras atenţia că trebuie reactualizate studiile de trafic, ultimul fiind efectuat în 2003. 

Incident cu roşii

UPDATE 13.30 Raluca Dominicioiu, o simpatizantă a campaniei „Salvaţi Roşia Montană“ a venit la conferinţa de presă cu mai multe roşii, pe care le-a stors pe documentele pe care le avea ministrul Şova. Ea spune că a recurs la acest gest în semn de nemulţumire faţă de atitudinea Guvernului în privinţa proiectului de la Roşia Montană. 

Prefectul Clujului a băgat roşiile sub un fotoliu, departe de ochii jurnaliştilor prezenţi la eveniment.

Boc: „Nu vreau să ajungă o Cenuşăreasă“

UPDATE ORA 13.00 Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat  că nu doreşte ca Autostrada Transilvania să ajungă „Cenuşăreasă“ şi nici nu vrea „să fie încuiată într-un sertar“. 

La conferinţa de presă Boc l-a făcut pe Crin Antonescu „ignorant“ în materie de drept constituţional, referindu-se la declaraţia făcută de Antonescu joi, 27 iunie.


La discuţii au venit şi clujenii Vasile Puşcaş, Vasile Dâncu şi Ioan Rus, care se aflau la putere în perioada semnării contractul pentru realizarea Autostrăzii Transilvania.

Mai puteţi citi:

VIDEO O simpatizantă a campaniei „Salvaţi Roşia Montană“ a stors o roşie pe documentele ministrului Şova, în plină conferinţă, la Cluj

VIDEO Emil Boc despre Autostrada Transilvania: „Trebuie să fie o prioritate naţională, nu o Cenuşăreasă a infrastructurii“

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite