Cluj vs Bucureşti: „Vor avea şi clujenii metrou, deci restul ţării va putea să le subvenţioneze şi lor biletul cu 75%”

Cluj vs Bucureşti: „Vor avea şi clujenii metrou, deci restul ţării va putea să le subvenţioneze şi lor biletul cu 75%”

Metrou Piaţa Victoriei. FOTO: Shutterstock

Bucureştenii plătesc printre cele mai ieftine bilete de transport în comun din ţara, datorită subvenţiilor masive, spune preşedintele Expert Forum, Sorin Ioniţă. El analizează transportul public din Bucureşti făcând o comparaţie cu cel din Cluj.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Vestea bună e că la un moment dat va avea şi Clujul metrou, se pare, deci restul ţării va avea şansa să le subvenţioneze şi lor biletul cu 75%, nu doar Bucureştiului”, scrie, pe Facebook, Sorin Ioniţă, Preşedintele Expert Forum, un think tank independent care promoveaza transparenţa, buna guvernare şi buna folosire a banului public.

Ioniţă susţine că în Bucureşti s-a ajuns, practic, la gratuitatea transportului public:
 
„Gratuitatea transportului în comun e o idee radicală cu care se cochetează în 2-3 locuri prin Europa, pare o chestie Sci-fi. Ei bine, Bucureştiul a realizat-o deja: în timp ce ei se certau ca proştii pe principii şi mecanisme de finanţare, noi le-am luat faţa. 
 
Combinaţia de subvenţie masivă, gratuităţi legale, făcutul blatului, plus scăderea de clienţi în pandemie, a dus încasările din bilete şi abonamente la 8% din bugetul STB. La banii ăştia eu nu ştiu ce ne mai încurcăm cu bilete, cred că ne costă mai mult gestionarea lor”, a susţinut Ioniţă.


„Noi achităm doar 20% din costul unui bilet”
 

Ioniţă mai spune că bucureştenii achită doar 20% din costul unui bilet, acesta costând 1,3 lei, printre cele mai ieftine din ţară. „Restul e subvenţia pe care Primăria Bucureşti o promite STB, e inclusă în buget, dar nu e plătită integral niciodată. Sub Firea acestă diferenţă s-a mărit: anul trecut le-a promis 1.235 miliarde dar a virat 825 milioane, adică 66% din sumă. În timp s-au acumulat 900 milioane datorie”. 
 
Astfel, pentru transport public de suprafaţă Bucureştiul primeşte subvenţii de la Primărie. Iar pentru metrou, subvenţie de la Guvern, „fiindcă Metrorex e la ministerul Transporturilor, nu la primărie, caz rar în Europa, înseamnă că ne subvenţionează restul ţării, exact ca la încălzire centrală). Dar primăria cere acum reeşalonarea celor 900 mil datorie, ceea ce tot ajutor indirect ar înseamna. Aici duce populismul: bugetul pe 2021 de 4 miliarde RON al Primăriei Generale face cât subvenţia Gcal + subvenţia STB + plata datoriilor istorice acumulate la cele două companii. Şi încă n-au preluat metroul!”
 

Cluj vs Bucureşti

 
Ioniţă mai spune că la Cluj compania municipală de transport în comun (CTP) are încasări de 564 lei/locuitor în medie, iar la Bucureşti STB doar 112 lei/locuitor. 
„Noul şef al STB trebuie să facă urgent un exerciţiu de benchmarking şi să explice de unde vin diferenţele astea: preţ bilet prea mic (1.3 faţă de 2.5 lei), blat generalizat, sub-utilizarea reţelei de suprafaţă pentru că Bucureştiul are şi metrou etc? Cum ai da-o, e foarte greu să justifici un raport de 5:1
Iar calculul e făcut în ipoteza generoasă că la Cluj cele 171 milioane RON/an încasate de la călători cuprind şi gratuităţile (nu am detaliul ăsta), astfel încât să fie comparabil cu totalul de 213 milioane RON/an la STB. Că dacă sunt doar încasări efective, atunci trebuie comparat cu 96 milioane ale STB, adică 51 lei/locuitor, iar raportul la încasări între Cluj şi Bucureşti devine un incredibil 11:1”. 
   
Vă mai recomandăm 
 
   

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările